برای کاهش استرس این دمنوش های گیاهی را بخورید
دمنوش های گیاهی یکی از در دسترس ترین و بی خطر ترین درمان های خانگی در طب سنتی برای رفع استرس و اضطراب هستند. کسانی که از داروهای شیمیایی استفاده می کنند باید توجه داشته باشند که بین استفاده از داروهای گیاهی و شیمیایی 2 ساعت فاصله باشد

درمان استرس و اضطراب در طب سنتی با این دمنوش گیاهی

استرس چیست؟

 استرس یا همان اضطراب احساس طبیعی در افراد است که هر شخصی در شرایطی از زندگی آن را تجربه می‌کند، اضطراب یا تشویش عبارت است از احساس ناخوشایند و مبهم همراه با هراس و نگرانی با منشا ناشناخته که به سراغ فرد می‌آید.

در استرس فرد اطمینان ندارد و دچار احساس درماندگی و برانگیختن‌ فزیولوژیکی‌ (جسمانی) می‌شود؛ بروز مجدد موقعیت‌هایی که در گذشته استرس‌زا بوده‌اند یا در آنها فرد دچار آسیب‌ شده است اضطراب و استرس را در افراد ایجاد می‌کند.

همه افراد در زندگی خود دچار استرس می‌شوند که عادی است ولی استرس شدید و مزمن غیرعادی محسوب می‌شود. طبق تحقیقات صورت گرفته استرس در زنان، طبقات کم‌درآمد جامعه و سالمندان نسبت به افراد دیگر بیشتر است.

 استرس شامل ۲ نوع مثبت و منفی است، استرس مثبت مانند اضطراب زمان ازدواج و استرس منفی مانند نگرانی از بیمار شدن خود یا فرزندان یا  ترس از مرگ آشنایان است.

از جمله علائم استرس می‌توان به تپش قلب، بی‌قراری، خستگی، بی‌خوابی، تنگی نفس و اختلال در تمرکز و حافظه اشاره کرد
؛ در استرس شدید و مزمن فرد احساس تنگی و فشردگی در قفسه سینه دارد از دیگر علائم استرس شدید و مزمن می‌توان به تپش قلب شدید، تعریق، لرزش، سرگیجه و از دست دادن تعادل اشاره کرد.


روش‌های درمان استرس

برخی از موارد استرس شدید نیستند و بیماری محسوب نمی‌شوند بنابراین فرد می‌تواند بدون نیاز پزشک آن را درمان کند، به این موارد اضطراب طبیعی می‌گویند که فرد می‌تواند این اضطراب را به خوبی کنترل و برطرف کند. از استرس های طبیعی می‌توان به استرس امتحان اشاره کرد.

افراد می‌توانند استرس طبیعی را با روش‌هایی مانند دوش گرفتن یا استحمام کردن، تنفس عمیق، صحبت کردن با شخص مورد اعتماد و استراحت در اتاق نسبتاً تاریک کنترل کنند ولی اشخاصی که استرس شدید و مزمن دارند مانند افراد دچار فوبیا ( ترس‌های مرضی) باید به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنند. از انواع فوبیا می‌توان به ترس از آسانسور، ارتفاع و محیط‌های بسته اشاره کرد.

 گیاهان دارویی زیادی وجود دارند که برای کنترل و درمان اضطراب، استرس، هیجانات عصبی، تپش قلب، سردرد، بی‌خوابی و خواب‌های آشفته استفاده می‌شوند که از جمله این گیاهان می‌توان به سنبل‌الطیب، گل گاو زبان، بادرنجبویه، اسطوخودوس، به‌لیمو و هوفاریقون اشاره کرد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : فوبيا با دارو درمانی و رفتار درمانی معالجه می‌شود


خواص سنبل الطیب

به گفته حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی سنبل‌الطیب (علف گربه) طبع (مزاج) گرم و خشک و به سمت معتدل دارد و بیشترین قسمت مورد استفاده این گیاه ریشه آن است.

 والرین valerian از قوی‌ترین ترکیبات آرام‌بخش موجود در سنبل‌الطیب است، از این گیاه برای تسکین درد و درمان بیماری‌هایی مانند استرس، تشنج و سردردهای میگرنی استفاده می‌شود؛ مصرف سنبل‌الطیب برای افرادی که دچار بی‌خوابی هستند نیز مفید هست.

سنبل‌الطیب اختلالات قاعدگی و یائسگی را رفع می‌کند، این گیاه به علت داشتن منگنز نقش موثری در درمان سفیدی مو دارد.

گیاهانی مانند گل‌گاوزبان، سنبل‌الطیب و بادرنجبویه تاثیر به سزایی در مقابله با اضطراب، استرس، هیجانات قلبی،‌ بی‌خوابی و خواب‌های آشفته دارد. 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : با خوردن این دمنوش به آرامش برسید 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : فواید عرق سنبل‌الطیب

 

خواص گل گاو زبان

برای کاهش استرس این دمنوش های گیاهی را بخورید

گل‌گاو زبان طبع گرم وخشک دارد، این گیاه مقوی روح و اعضای رئیسه بدن (قلب، کبد و مغز) است، گل‌گاو زبان حواس پنج‌گانه انسان را تقویت می‌کند. این گیاه یبوست را رفع، کیسه صفرا را باز و اخلاط سوخته سوداوی را از معده خارج می‌کند.

 دَم‌کرده گل گاو زبان برای بیماری‌هایی مانند مننژیت، مالیخولیا، جنون و حواس‌پرتی مفید است، دَم‌کرده این گیاه با سنبل‌الطیب نشاط آور است، دلهره و وحشت را از بین می‌برد و غم و غصه را کم می‌کند. افرادی که با خودشان صحبت می‌کنند می‌توانند از دَم ‌کرده گل‌ گاو زبان استفاده کنند.

گل‌ گاو زبان برای بهبود وسواس فکری، تنگی نفس و درد گلو مفید است؛ این گیاه همچنین رنگ چهره را باز می‌کند؛ افرادی که دچار بی‌خوابی و خواب‌های آشفته هستند باید دَم‌کرده گل‌ گاو زبان را میل کنند.

گل‌گاو زبان باعث افزایش فشار خون می‌شود به همین علت بهتر است افراد آن را همراه با سنبل‌الطیب یا چای ترش  مصرف کنند. گل‌گاو زبان نباید جوشانده شود.

استفاده بیش از حد و خودسرانه داروهای گیاهی آرامش‌بخش بر سیستم عصبی مرکزی اثر منفی می‌گذارد،
افرادی که از داروهای شیمیایی مانند خواب‌آورها، آرامش‌بخش‌ها، ضد اضطراب‌ها و آنتی‌هیستامین‌ها استفاده می‌کنند نباید همزمان با داروهای شیمیایی داروهای گیاهی آرام‌بخش را مصرف کنند، زیرا در این صورت اثر داروهای شیمیایی افزایش پیدا می‌کند، بنابراین باید بین مصرف داروهای شیمیایی با داروهای گیاهی آرام‌بخش ۲ تا سه ساعت فاصله باشد. 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : دمنوش گل گاوزبان را چگونه درست کنیم؟ 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : گل گاوزبان را تنها مصرف نکنید 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : معرفی یک نسخه گیاهی آرام بخش 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : رهایی از استرس با چند روش ساده



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
Seemorgh.com/health
منبع : yjc.ir