آیا رژیم غذایی می تواند علائم آرتریت یا ورم مفاصل را بهبود ببخشد ؟ در این مقاله به طور کامل به این موضوع می پردازیم.
قرنهاست که در مورد تأثیرات عادات غذایی و مکمل های تغذیه بر آرتریت ادعاهایی می شود .برخی از این ادعاها،از شواهد پزشکی حمایت می کنند و برخی دیگر،تئوریهای قابل قبولی هستند.به هرحال، ما به اغلب این نوع ادعاها اطمینان خاطر نداریم.حتی اگر این شواهد نیز موجود نبودند،عقاید تغذیه ای سالم وبسیار زیادی وجود دارند که می توانید آنها را در نظر بگیرید .
مراقب وزنتان باشید:
پشت این موضوع شواهد بسیاری وجود دارند.چاقی یک عامل خطرناک و عمده برای آرتریت و استخوان است.از نظر تئوری،تنها کم کردن چند پوند وزن،نا آرامی را از انسان دور می کند.کاهش وزن،فشار بر مفاصل را کمتر می کند.طبق مطالعه ای ،محققین دریافتند که تنها کاهش یک پوند(438گرم) وزن ، باری که چهار پوند( ≈2000گرم)  به زانوها فشار وارد می کند را کم می کند.به علاوه ،باقی ماندن بر وزن دلخواه،احتمال تشدید بیماری را پائین می آورد.بهترین شانس بدست آوردن وزن سلامتی،فعالیت فیزیکی منظم همراه با ایروبیک و تمرینات ورزشی کششی است .

اسیدهای چرب امگا 3
چربی،التهاب که عامل اصلی آرتریت روماتوئید است را بیشتر می کند.این نوع آرتریت بر اثر اختلال در سیستم دفاعی بدن و آب آوردن مفاصل به وجود می آید.کپسولهای قوی روغن ماهی که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند تأثیر ضد التهابی دارند.آزمایشات پزشکی،نتایج نسبتاً خوبی از این دارو بر بیمارانی که آرتریت روماتوئید دارند را نشان می دهند.این ها می توانند موجب دل درد ناگوار و اثرات جانبی روده ای که کالری بالایی دارند و نسبتاً گران هستند بشوند.به علاوه،فراوانی امگا 3 به خودی خود می تواند باعث کاهش میزان امگا 6 از منابعی مانند ذرت،کافیشه و روغن دانه ی کتان بشود.این بی تعادلی در واقع التهاب را افزایش می دهد. غذاهای سرشار از امگا 3 نیز مفیدند.این نوع غذاها خواص سلامتی دیگری نیز دارند به خصوص در رابطه با بیماریهای قلبی.بهترین منبع آن ماهی است مانند ماهی آزاد،ساردین،ماهی اسقومری، شاه ماهی و پوست مرغ و خروس.منابع دیگر امگا 3 ( که کمتر از ماهی قوت دارند ) شامل کتان زمینی،روغن دانه ی کتان،گردو و سبزیجات سبز می شود.
چربیهای اشباع شده و جامد:
مطالعات قدیم،التهاب مزمن و چربیهای اشباع شده که در گوشت قرمز،غذاهای لبنی چرب،کره و پوست ماکیان یافت می شوند را مرتبط باهم می داند .در مورد چربیهای تبدیلی هم که در روغن های هیدروژنه یا جامد،انواع مارگارین،چیپس و دیگر غذاهای سرخ کردنی یافت میشوند همین نظر را دارند.چربیهای تک اشباع شده به نام روغن زیتون،کمتر التهاب را افزایش می دهند.بنابراین شواهد پزشکی کمتری موجود هستند که ثابت کنند این نوع رژیم غذایی مفید برای سلامتی قلب برای آرتریت نیز مفید باشد.
ویتامین د:
مطالعات،میزان ویتامین د در خون را با افزایش خطر ابتلاء به آرتریت استخوان و آرتریت روماتوئید مرتبط می داند.تحقیق دیگری در این رابطه نشان داده که شدت بیماری آرتریت استخوان در افرادی که کمبود ویتامین د در بدن دارند سه برابر بیشتر از کسانی است که ویتامین د کافی دریافت کرده اند.اکنون میزان استانداردی که برای مصرف توصیه می شود روزی 400 واحد ( استاندارد جهانی ) است.اگر روزانه تا 1000 هم افزایش پیدا کند اشکالی ندارد.تنها چند غذا وجود دارند که سرشار از ویتامین د هستند . این غذاها شامل روغن ماهی و شیر مقوی و آب پرتقال هستند.بنابراین،اکثر افراد نیاز به استفاده از مکمل هایی دارند که 400 واحد آنها را تأمین کند . اگر هفته ای چند بار10 دقیقه بدون ضد آفتاب،آفتاب بگیرید هم میزان قابل توجهی از ویتامین د شما تأمین خواهد شد .
میوه و سبزیجات:
سبزیجات و میوه هایی که رنگ روشن دارند مانند پرتقال،فلفل،کدو تنبل،نارنگی و عنبه حاوی کاروتنوئیدی به نام بتا- کریپتوکسانتین و زیاکسانتین هستند.برخی از مطالعات معتقدند که رژیمهای غذایی غنی از کاروتنوئید التهاب را کم می کنند.محققین طی یک مطالعه ی سوئدی در مورد افرادی که از آرتریت روماتوئید رنج می بردند و سه ماه غذاهای مدیترانه ای ( شامل سبزیجات و میوه فراوان ) می خوردند دریافتند که التهاب در آنها کمتر و کارآیی مفصلهایشان بیشتر شد.تصمیم بگیرید که هر روز 7 تا 9 وعده میوه و سبزیجات مصرف کنید.سالهاست بین مردم مرسوم نیست که برای درمان آرتریت،سبزیجاتی به نام تاجریزی را از غذای خود حذف کنند.سبزی تاجریزی شامل گوجه فرنگی،سیب زمینی،فلفل و بادمجان می شود.آنها فکر میکردند که این نوع غذاها درد مفاصل و التهاب را کم می کنند.شواهد پزشکی چنین ادعایی را ثابت نکرده است .
مصرف مکمل ها :
اگر دچار آرتریت شده اید باید مصرف مکمل خود را محدود کنید.اما گفته شده که می توان از گلوکوزامین و سولفات کوندرویتین هنگام آرتریت استخوان استفاده کرد .این مطلب در نشریه ای درباره ی مصرف این دو مکمل به هنگام دچارشدن به آرتریت،در 21 فوریه در مجله ی پزشکی انگلستان منتشر شد . افرادی که زانو درد شدید ناشی از آرتریت استخوان دارند با ترکیب این دو مکمل این مطلب را به اثبات رسانده اند .جالب است بدانید که این مکمل ها بهتر از داروهای کاذبی که این افراد مصرف می کردند بر درد زانو جواب داد.
طی مطالعه ای اروپایی که قبلاً انجام گرفته بود گلوکوزامین با استامینوفن ( تیلنول) مورد مقایسه قرار گرفت .پس از چهار ماه شرکت کنندگان این مطالعه که گلوکوزامین مصرف می کردند علائم آرتریت استخوان در آنها از بین رفت .در این مطالعه از گلوکوزامینی استفاده شد که در آمریکا به فروش نمی رسید.اگر می خواهید از مکمل استفاده کنید،ترکیبی از سولفات گلوکوزامین و کوندرویتین را انتخاب کنید .توجه کنید تنها آرتریت استخوان است که از نتایج این مکمل ها بهره میبرد.افرادی که آرتریت روماتوئید دارند نمی توانند از آنها استفاده کنند.در کل گلوکوزامین و کوندرویتین عوارض کمی دارند.اگر به نرم تنان صدف دار آلرژی دارید از گلوکوزامین استفاده نکنید یا گلوکوزامینی در نظر بگیرید که از منابع گیاهی تهیه شده باشد.گلوکوزامین ممکن است قند خون را بالا ببرد . کوندرویتین می تواند با داروهای ضد انعقاد خون و ضد پلاکتهای خونی مانند وارفارین ( کامدین ) و آسپرین که خطر خونریزی را بالا می برد تداخل پیدا کند .
فوایدی فراتر از آرتریت:
 لیندا آنتینورو ،پزشک و فوق تخصص تغذیه در برایهام و بیمارستان بانوان،همچنین دارای مدرک تخصص دیابت و مشاور خدمات مشاوره ی تغذیه می گوید :
حتی اگر با تغییر رژیم غذایی نیز بهبودی حاصل نشد به هرحال این توصیه ها در بهبود حال شما و کاهش خطر ابتلاء به سکته قلبی و مغزی موثرند . افرادی که این توصیه ها را درپیش گرفتند کمتر در معرض ابتلاء به سرطان هستند .
 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
چه ورزشی برای زانو درد خوب است ؟
زانو و زانو درد
چطور درد زانو را تسکین دهیم؟
چهار زانو بر روی زمین نشینید!!
خلاصی از کمردرد در 15 دقیقه!