عوامل آلرژی زا که تهدید کننده زندگی هستند
آلرژی خوراکی خیلی خطرناک تر از آلرژی فصلی است برخی از این عوامل آلرژی تهدید کننده زندگی هستند

عوامل آلرژی تهدید کننده زندگی

برخی عوامل آلرژی زا باعث ایجاد بثورات پوستی، تورم و تنگی نفس می شوند که در صورت عدم درمان می تواند منجر به بسته شدن راه های هوایی یا شوک مرگبار آنافلاکسی شوند.


بادام زمینی می تواند خطرناک باشد

بادام زمینی یکی از شایع ترین علل مرگ بر اثر آلرژی غذایی است. بادام زمینی می تواند شوک آنافیلاکسی anaphylaxis ایجاد کند. واکنشی آلرژیک که در صورت عدم درمان می تواند کشنده باشد. علایم معمولا در عرض چند ثانیه تا چند دقیقه شوع شده و در عرض چند ساعت افزایش پیدا می کند. با مشاهده اولین نشانه تورم، مشکل تنفس، افزایش ضربان یا سرگیجه با اورژانس تماس بگیرید.

بیشتر بدانید : 9 توصیه برای کم کردن علائم آلرژی

بیشتر بدانید : مبتلایان به آلرژی چه غذاهایی بخورند و چه غذاهایی نخورند؟


عوامل آلرژی تهدید کننده زندگی : میگو و خرچنگ

خرچنگ و میگو

صدف، میگو و خرچنگ و ماهی می تواند برای برخی افراد حساسیت زا باشد. حتی بخار ناشی از پخت این مواد هم می تواند واکنش آلرژیک ایجاد کرده و منجر به تورم و مسدود شدن مسیرهای هوایی شود. احتال ایجاد مشکلات قلبی و جریان خون منجر به مرگ هم وجود دارد.


عوامل آلرژی تهدید کننده زندگی : دانه کنجد، آجیل های درختی و سویا

دونات کنجدی

دانه های کنجر هم می تواند با واکنس آنافلاکتیک همراه باشد. حبوبات از قبیل عدس، نخود، سویا و غیر هم ایجاد آلرژی می کنند.

گردو ممکن است برای برخی بزرگسالان حساسیت زا باشد.


آلرژی پنهان : لبنیات، گندم و تخم مرغ

آلرژی پنهان

کودکان علاوه بر بادام زمینی به گندم، شیر وو تخم مرغ هم حساسیت دارند. از آن جا که این مواد خوراکی می توانند در ترکیب سایر خوراکی ها پنهان شوند باید برچسب آن ها را به دقت مطالعه کنید. 8 ماده غذایی آلرژی زا به ترتیب عبارتند از : شیر ، تخم مرغ، ماهی ، میگو ، آجیل درختی، بادام زمینی ، سویا و گندم  و مواد ساخته شده از آن ها مقل لیستین ( سویا ) و پروتئین وی ( شیر ) باید به این لیست اضافه شود.


عوامل آلرژی تهدید کننده زندگی : نیش حشرات

زنبور روی میوه

زهر انواع زنبور می تواند باعث شوک آنافیلاکسی شود. اگر نسبت به نیش زنبور واکنش داشتید می توانید از پزشک بخواهید آمپول ضد آلرژی به شما تزریق کند.


عوامل آلرژی تهدید کننده زندگی : مورچه ها و کنه ها

مورچه آتشین

گاز حشراتی مثل مورچه و کنه هم می توانند واکنش های آلرژیک شدیدی ایجاد کند. مورچه های آتشین قبل از گاز گرفتن سم خود را تزریق می کنند.


عوامل آلرژی تهدید کننده زندگی : داروهای آلرژی زا

داروهای تجویزی

پنیسیلین و سایر آنتی بیوتیک ها از علل شایع آنافیلاکسی دارویی هستند. داروهای شیمی درمانی، رنگهای تصویر برداری و آرام بخش های عضلانی می توانند در برخی افراد آلرژی زا باشند.


عوامل آلرژی تهدید کننده زندگی : لاتکس

آلرژی به لاتکس

آنافیلاکسی مرتبط با لاتکس بسیار نادر است. افرادی که جراحی زیادی انجام می دند و در بخش مراقبتی کار می کنند در معرض خطر هستند. دستک، لوله ها و سرنگ و سایر وسایل تولید شده با لاتکش می توانند حساسیت زا باشند. حتی در موارد غیر پزشکی مانند استفاده از بالن ، کش و کاندوم احتمال بروز واکنش وجود دارد.


مصرف بیش از حد قرص مسکن

داروهای مسکن

داروهای بدون نسخه مانند آسپرین، ایبو پروفن، و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی می توانند واکنش آلرژیک شدید ایجاد کنند.


عوامل آلرژی تهدید کننده زندگی : ورزش

دویدن

در موارد نادر، فعالیت های جسمانی مانند راه رفتنف رقصیدن و شنا می تواند موجب آنافیلاکسی شود. گاهی اوقات علت آن مصرف خوراکی یا داروی خاص قبل از ورزش  یا هوای سرد یا بسیار گرم است.


علایم هشدار دهنده آنافیلاکسی

شوک آنافیلاکسی

اگر هر کدام از علایم آنافیلاکسی از قبیل دشواری تنفس، فشار خون پایین و تغییر در آگاهی را مشاهده نمودید باید فورا با اورژانس تماس بگیرید. سایر علایم عبارتند از :

درد و تنگی قفسه سینه و مشکل در بلعیدن

تورم و سوزن سوزن شدن پا، خارش یا قرممز شدن پوست

تهوع، استفراغ، سرگیجه، اسهال و درد شکم


کنترل اورژانسی شوک آلرژی

کنترل اورژانسی شوک آنافیلاکسی

اپی نفرین Epinephrine می تواند علایم آنافیلاکسی را معکوس نموده و از ایجاد آن جلوگیر یکند. اگر از قبل اپی نفرین برایتان تجوی شده باید روزانه دو بار تزریق کنید و در صورتی که احتمال واکنش آنافیلاکتیک دارید بلافاصه تزریق نمایید و بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید حتی اگر فکر می کنید حالتان در حال بهبود است.


بیشتر بدانید : آلرژی یا حساسیت چیست؟

بیشتر بدانید :آلرژی ممنوع!



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ