ارتباط افسردگی با مصرف بعضی از غذاها کاملاً مشهود و ثابت شده است ودیده‌شده‌است که بسیاری از آنها تاثیرتشدید کننده بسیاری بر...
 

برای درک آسان تر ارتباط مواد غذایی با افسردگی می توان آنرا به دودسته نوشیدنیها و خوراکی ها تقسیم بندی نمود:

1- نوشیدنی ها

از خوردن قهوه، شکر، الکل ولبنیات خودداری کنید:

ارتباط افسردگی با مصرف بالای قهوه کاملا مشهود و ثابت شده است ودیده‌شده‌است که اگر مصرف روزانه بیش از 700گرم باشد تاثیرتشدید کننده بسیاری بر افسردگی دارد لذا به کسانی که نمی توانند  از خوردن قهوه صرف نظر کنند توصیه می‌گردد تا از نوع قهوه بدون کافئین استفاده نمایند.

مصرف شکر تصفیه شده (ساخارین )که در بسیاری ازنوشابه ها وبعضی غذا ها استفاده می شود نیز سبب تشدید افسردگی می‌گردد البته این موضوع واضح است که تاثیر سوء آن به هنگام مصرف قهوه با شکر بیشتر است.همچنین لبنیات پرچرب به خصوص در کسانیکه به لاکتوز حساسیت دارند به مقدار محدود مصرف گردد چرا که حساسیت های غذایی می‌تواند در تشدید افسردگی موثر باشد.

مصرف الکل در بیماران افسرده بر خلاف تصورات عامیانه نه تنها سبب بهبود این افراد نمی‌گردد بلکه با کاهش جذب ویتامینهای لازم (گروهB)در بدن سبب افزایش شدت بیماری افسردگی می گردد.

2- خوراکی ها

مصرف سبزیجات ومیوه‌های تازه وغلات کاملا پخته شده و همچنین مصرف سویا و دانه های (آفتابگردان،...)غیر تفت داده شده بسیار مفید است در حالیکه غذاهایی که به صورت کنسرو وعمل آوردن تهیه می‌گردند و حاوی افزودنیهایی همچون رنگهای مصنوعی ومواد نگه دارنده است بسیار مضر هستند وسبب تشدید افسردگی می‌گردند.

مصرف پروتئین نیزدر افسردگی بر اساس شدت بیماری متفاوت است در واقع مواقعی که بیمار در فاز بی حالی وکم فعالیتی است میتوانند1 گرم به ازای هر 1 کیلوگرم وزن خود پروتئین روزانه مصرف نمایند ودر بیمارانی که در فاز افزایش فعالیت ویا پرخاشگری هستند 5./0گرم به ازای هر کیلوگرم وزن خود مجاز به مصرف می‌باشند. با توجه به توصیه‌های مذکور وعده‌های غذائی پیشنهادی ذیل ارئه می گردد.

وعده های پیشنهادی

صبحانه:

  • میوه های خشک خیس خورده (مانند برگه های هلو و..)
  • شیر ویا ماست کم چرب
  • استفاده از مخمر که غنی از ویتامین های گروه B میباشد در سالاد میوه یا سوپ

ناهار:

ماهی تازه، غذاهای حاوی سویا، سیب زمینی یا ماکارونی و..گوشت غیر کنسروی ترجیحاً گوشت سفید، به میزانی که قبلا توضیح داده‌شد.

شام:

سوپ سبزیجات، سوپ جو، میگو.....لازم به ذکر است که به علت وجود امگا 3 در غذاهای دریایی مانند ماهی ومیگو و...این غذاها سبب کاهش افسردگی وشادابی بیشتر بیماران می گردند لذا مصرف حداقل دو بار در هفته آنها توصیه می گردد. در یک گزارش تحقیقی اعلام گردید که میزان مصرف ماهی با افزایش میزان افسردگی نسبت عکس دارد. برای مثال تعداد بیماران افسرده درنیوزلند با مصرف سالانه 20کیلو گرم ماهی 60برابر بیشتر از ژاپن با مصرف سالانه 75 کیلوگرم می‌باشد.

ترجمه وتدوین:گروه سلامت سیمرغ (seemorgh) ـ دکتر سمیرا سرخوش

منبع: www.seemorgh.com