در دنیای مدرن امروز، هرچقدر تاثیر تکنولوژی را در کیفیت غذاهایمان می بینیم، سوالات بیشتری در ذهنمان ایجاد می شود. مقاله زیر را بخوانید تا ببینید چگونه آنچه را که می خوریم تحت تاثیر تکنولوژی قرار می گیرد.

 

وقتی تکنولوژی وارد محدوده غذا می شود، شکی نیست که بیشتر مواد مغذی غذاها از بین می رود. 
 
1. مایکروویو: مواد مغذی را از بین می برد
مایکروویو با سرعت فوق العاده زیاد و با استفاده از امواج مغناطیسی با تابیدن به آب موجود در غذا سبب حرکات سریع مولکولهای آب شده و آن را گرم می کند.راحت نیست؟ بله راحت است و در عین حال راه خوبی برای گرم کردن غذاست. اما مطالعات در این زمینه این کار را در همه موارد تایید نکردند.

درحقیقت، مطالعه ای که توسط هیئت تحقیق علمی اسپانیا انجام شد و در نشریه علم تغذیه و کشاورزی منتشر شد ثابت کرد که مایکروویو اغلب مواد مغذی موجود در سبزیجات را از بین می برد. کلم بروکلی وقتی در مایکروویو قرار می گیرد 97 ، 74 و 87 درصد از سه آنتی اکسیدان نگه دارنده در مقابل سرطان را از بین می برد اما در مقایسه با کلم بروکلی بخار شده 11، 0 و 8 درصد از اجزاء آن به ترتیب از بین می رود. 
اگر خواستید غذا را گرم کنید. بهتر این است که از یک توستر کوچک  یا اجاق برای گرم کردن غذا استفاده کنید.درست است که زمان بیشتری را می گیرد اما درعوض سالم تر است. 
 
2. فریز کردن غذاها مواد مغذی آن را نگه می دارد
آب، یک عنصر مهم و اساسی در غذاهای تازه است.معمولا بین 50 تا 90 درصد از غذاها آب است. فریز کردن غذا، آب موجود در آن را نگه می دارد و از رشد باکتری ها تا حدی جلوگیری می کند. به طور کلی، اگر غذا را به صورت تازه و با کیفیت خوب فریز کنید، ارزش غذاییشان را کم نمی کند.
برای مثال، اگر توت فرنگی را که برای مدتی مانده است، فریز کنید مواد مغذی کمی از آن باقی می ماند. درحقیقت، مواد مغذی در میوه ها و سبزیجات فریز شده نسبت به میوه ها و سبزیجاتی که برای مدت طولانی می مانند(بدون اینکه فریز شوند)، ماندگاری بهتری دارند.
معمولا محصولات غذایی، ویتامین ها و مواد معدنیشان را بلافاصله بعد از تازگیشان از دست می دهند مخصوصا اگر در دمای بالای اتاق قرار بگیرند.اما فریز کردن  میوه و سبزیجات تازه بعد از گذشت چند ساعت از خرید ، از این کار جلوگیری می کند. زمانی که غذا برای مدت طولانی می ماند، ارزشهای غذایی آن، یعنی ویتامین ها مخصوصا ویتامین ب و ث آن از بین می رود.   

3. میوه خشک درمقابل میوه تازه 
به طور کلی، وقتی شما میوه ای را خشک می کنید، یعنی آب آن را گرفته اید و دور ریخته اید.مواد مغذی و ویتامین های آن به سادگی از بین می رود. برای مثال، ویتامین ث ناپایدار است بنابراین ویتامین ث در مراحل مختلفی از بین می رود.به همین دلایل است که میوه تازه بهتر از میوه خشک است.گرچه میوه های خشک هم مفید هستند و نسبت به میوه تازه، بیشتر خورده میشود. برای مثال، شما ممکن است 5 الی 7 برش زردآلوی خشک شده را بخورید اما از زردآلوی تازه حتی همین مقدار هم نمی خورید.

4. مواد غذایی طبیعی و مصنوعی(پرورشی)
اغلب مطالعات علمی نشان داده که غذاهای طبیعی درصد بیشتری از آنتی اکسیدان ها را دارا هستند. و تاثیر منفی آفت کش ها و مواد سمی ضد گیاه در محصولات مصنوعی سبب ایجاد مشکلاتی از جمله: خطر ابتلا به سرطان، التهاب، مشکلات تولید مثل در انسان و حیوان میگردد.بنابر این گرچه ممکن است که پول بیشتری برای خرید محصولات طبیعی پرداخت کنید اما از سلامت بیشتری برخوردار خواهید شد.
وقتی این میوه ها تست شدند، کمترین میزان مواد شیمیایی و سموم آفت کش را داشتند: سیب، فلفل، هویج، کرفس، گیلاس، انگور، کلم، کاهو، هلو، شلیل، گلابی و توت فرنگی.انبه، مارچوبه، گل کلم، بادمجان، کیوی، آناناس، ذرت شیرین، گوجه فرنگی، سیب زمینی، و هندوانه .

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
 تغذیه در بیماران مبتلا به واریس
تغذیه و آلزایمر
 تغذيه و سرطان پروستات
 نقش تغذیه در بیماریهای عفونی
 برای سلامتی قلب چگونه تغذیه کنیم ؟