وقتی از دیابت یا همان مرض قند که در بین مردم عنوان می‌شود،‌ صحبت می‌کنیم هنوز هم شاهدیم که بسیاری از مردم باورهای اشتباهی دارند....
 به عنوان مثال، گمان می کنند فرد دیابتی نباید مواد قندی بخورد و یا چون از مواد قندی زیادی استفاده کرده دیابت گرفته است، در حالی که برای همه مردم چه دیابتی و چه غیردیابتی میزان مصرف قند باید حدود 55 تا 60درصد نیاز روزانه باشد که این عدد برای پروتئین 15 تا 20درصد و برای چربی‌ها 25  در صد است.30 تا 
از این نظر دیابتی‌ها هیچ فرقی با غیردیابتی‌ها ندارند، یعنی مقدار قند مهم‌تر است تا نوع قندی که می‌خوریم. اگر قرار باشد قند مازاد مصرف کنید، متضرر می‌شوید. اگر این نکته مهم را مدنظر قرار دهید، مشکل عمده‌ای که این روزها دردسرساز شده است رفع خواهد شد.
منظورم غذاهای مخصوص دیابتی‌ها، مرباها، بیسکوییت‌ها و نان‌های رژیمی است که افراد با خیال آسوده از جایگزین شدن نوع قند آن مصرف‌اش می‌کنند. وقتی می‌گویند این نان یا مربا یا بیسکوییت مخصوص دیابتی‌هاست، یعنی فقط قند آن با یک نوع شیرین‌کننده مجاز جایگزین شده است و این مجوزی برای مصرف آن نیست چون در آن مربا، فقط شکر با ماده‌ای دیگر جایگزین شده است اما میوه‌ای که در آن به‌کار برده شده چه‌طور؟ آیا قند آن را محاسبه می‌کنید؟ یا در مورد بیسکوییت فقط شکرش جایگزین شده اما آرد، روغن و... چه‌طور؟ آیا آنها را به حساب می‌آورید؟
وقتی قرار باشد فرد دیابتی با خیال راحت از انواع مواد غذایی که عنوان رژیمی را یدک می‌کشند، استفاده کند، باید بداند چه خطراتی او را تهدید می‌کند.
مهم‌ترین خطر، کنترل نکردن و آسودگی خیال از بابت محاسبات این‌چنینی است. چه برای شما که به دیابت مبتلا هستید و چه برای کسی که دیابت ندارد، مصرف قند زیاد عارضه‌آفرین است. منتها عوارض دیررس خواهد داشت و شما به دلیل اختلال انسولین زودرس علامت می‌دهید. وقتی با خیال راحت و بدون در نظر گرفتن چربی موجود یا پروتئین موجود در این مواد غذایی، از آنها می‌خورید، عوارضی مانند بیماری‌های قلبی (مصرف چربی بالا) و مشکلات کلیوی (پروتئین اضافی) بر خود تحمیل می‌کنید.
گاهی با آسودگی خیال و بدون محاسبه انرژی و کالری، نان رژیمی می‌خورید و می‌گویید انواع تیره و سبوس‌دار آن فیبر دارد که به کنترل قند کمک می‌کند، بله صد البته مصرف این نان تیره مفید است اما باید انرژی آن را لحاظ کنید و بی‌گدار و نسنجیده مصرف‌اش نکنید.
باید همه مواد غذایی را مانند افراد سالم بخورید، ولی انرژی آن را در نظر بگیرید
. همه باید این نکته را مدنظر قرار دهند اما تاکید ما برای شما که مبتلا به دیابت هستید، به این دلیل است که این بیماری مرموز، ریسک بروز عوارض را بالاتر می‌برد. تنها ماده غذایی رژیمی که شاید نگرانی بابت‌اش نداشته باشید، نوشابه‌های رژیمی هستند که هیچ انرژی‌ای ندارند و قند آنها نیز جایگزین شده است. تازه در همین مورد هم باید بدانید مصرف بی‌محابای آن شما را به سمت پوکی استخوان‌ها هدایت می‌کند. اگر این مورد، یعنی پوکی استخوان را نادیده بگیرید، می‌توانید به قدر دلخواه نوشابه رژیمی بخورید.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamt.ir
 
مطالب پیشنهادی :
ویتامین مؤثر در پیشگیری از دیابت
رابطه ی بین دیابت و فلفل تند
عامل اصلی دیابت در جوانی
دیابت و ورزش
زخم و مشکلات پا در افراد دیابتی