برای ارتقای سلامت و کاهش هزینه‌هایتان از خرید این 15 ماده غذایی چشم‌پوشی کنید

 

 بیشتر تولیدکنندگان مواد غذایی برای ایجاد طعم و مزه بهتر، نمک زیادی به محصولات‌شان اضافه می‌کنند. این غذاها علاوه بر نمک زیاد، حاوی شکر، مواد نگهدارنده و برخی افزودنی‌های غیرضروری دیگرند. پس بهتر است به جای اینکه مشغله زیاد و فرصت کم را بهانه کنیم، برای خودمان وقت بگذاریم و غذایی تازه و سالم تهیه كنیم.
با كمی تغییر در لیست خرید و خط زدن برخی اقلام می‌توانیم علاوه بر ارتقای سلامت، در هزینه‌های خودمان نیز صرفه‌جویی كنیم. فهرستی از نخریدنی‌های غذایی را به همین منظور با هم ورق می‌زنیم.

1 سبزی‌های منجمد
وقتی می‌توانیم سبزی‌هایی مانند نخود‌فرنگی و هویج را تازه خریداری كنیم و با هزینه كمتر از تازگی و خواص بیشتر آن سود ببریم، چرا باید سراغ انواع منجمد برویم؟ سبزی‌های منجمد خواص سبزی تازه را ندارند؛ در حالی که این سبزی‌های تازه در میوه‌فروشی‌ها و میادین میوه و تره‌بار با قیمت بسیار مناسب به فروش می‌رسند و پختشان هم زمان زیادی لازم ندارد، به وی‍ژه اگر در خانه ماكروفر و بخارپز داشته باشید.

2 غذاهای آماده طبخ
یکی دیگر از محصولات وسوسه‌برانگیز، پیتزاها و ساندویچ‌های آماده‌اند که فقط کافی است آنها را در فر یا مایکروفر گرم کنید. با خرید این محصولات، علاوه بر پرداخت هزینه بیشتر، نمك فراوان، چربی زیاد و مواد افزودنی غیرضروری را وارد بدنتان می‌كنید. با این هزینه شما می‌توانید یك غذای بهتر، بیشتر و سالم‌تر برای خودتان تهیه كنید

3 آبمیوه‌های آماده
آبمیوه‎های آماده در کنار شکر و کالری زیادشان، مواد نگهدارنده، موادافزودنی و سدیم زیادی دارند و قیمت بالایی هم دارند. شما می‌توانید با استفاده از میوه‌های تازه، آبمیوه طبیعی با طعم و ترکیب دلخواهتان تهیه كنید و بستنی میوه‌ای درست کنید. تنها وسیله مورد نیاز یك مخلوط‌كن است. کافی است 2 فنجان میوه خردشده، یك قاشق چایخوری شكر و یك قاشق چایخوری آبلیموی تازه و یك تا 2 قاشق سوپخوری آب را در مخلوط‌كن بریزید و سپس این مخلوط را در ظرف‌های کوچک ریخته و در جایخی قرار دهید.

4 سبزی‌های کنسروشده
این محصولات که اغلب حاوی ذرت، تکه‌های سبزیجات و نمک هستند و طعم و مزه خاصی ندارند، در کابینت بیشتر آشپزخانه‌ها پیدا می‌شوند. سبزی‌های کنسروشده علاوه بر ویتامین کمتر و نمک زیاد، شکر و مواد نگهدارنده دارند. بهتر است خودتان آنها را با مقدار نمک و روغن کمتر و طعم دلخواه تهیه کنید.

5 شکلات‌های پرکالری
این شکلات‌ها که اغلب در قفسه‌های آخر و کنار صندوق فروشگاه چیده می‌شوند و گاهی به عنوان پول خرد، هنگام تسویه حساب، وارد سبد خرید مشتری می‌شوند، شکر و چربی زیادی دارند و کالری‌شان هم زیاد است. اگر میل به تنقلات دارید، میوه تازه، ماست یا بسته کوچکی از مغزها و دانه‌های روغنی انتخاب سالم‌تر، بهتر و سیرکننده‌تری است.

6 ادویه‌های ترکیبی
این ادویه‌های مخلوط شامل اجزایی هستند که خودتان به راحتی می‌توانید آنها را تهیه کنید. اگر روی بسته‌بندی‌شان را بخوانید، حتما خواهید دید که یکی از اولین ترکیبات‌شان نمک است. مثلا چاشنی مخصوص ماست و خیار ترکیبی از نعناع، پونه و نمک است. این محصولات ترکیبی از گیاهان خشک و ادویه هستند و اگر سری به کابنیت آشپزخانه‌تان بزنید و به شیشه‌های ادویه نگاهی بیندازید متوجه می‌شوید خودتان می‌توانید انواع مختلف‌شان را بدون اضافه کردن نمک تهیه کنید و طبق سلیقه‌‌تان ادویه مخصوص خودتان را بزنید.

7 نوشابه‌های گازدار
اگر عادت به خوردن نوشابه‌های گازدار دارید توصیه می‌کنیم آن را از لیست خریدتان خط بزنید و این عادت غذایی بد را ترک کنید. نوشابه‌های گازدار پرکالری و سرشار از قند هستند و بررسی‌ها نشان داده است مصرفشان موجب پوکی استخوان هم می‌شود.

8 آب‌های بطری‌شده
این محصول در مقایسه با آب آشامیدنی لوله‌کشی خیلی گران‌تر است و برای محیط زیست هزینه زیادی دارد. برای تولید و حمل بطری‌های پلاستیکی مقدار زیای سوخت فسیلی لازم است. نصب یک فیلتر در شیر آب خانه خیلی کاربردی‌تر است. اگر کودکی دارید که احتیاج به آب بهداشتی‌تری دارد بهتر است به جای استفاده از آب‌های بطری‌شده دستگاه تصفیه آب بخرید.

9 سالادهای آماده
با خرید سالادها و سبزی‌های شسته و بسته‌بندی شده می‌توانید در وقت‌تان صرفه‌جویی کنید اما قیمت آنها چندبرابر سالادی است که خودتان تهیه می‌کنید. اغلب در کنار این سالادها سس و چاشنی‎های پرکالری قرار داده می‌شود. بهتر است خودتان سالاد تهیه کنید و با چاشنی‌های سالم مانند آبلیمو یا آبغوره نوش‌جان کنید.

10 چیپس
چیپس یکی از خوراکی‌های خوش‌مزه اما بسیار پرنمک، پرکالری و کم‌خاصیت است. برای ارتقای سلامت‌تان بهتر است زیاد سراغ این محصول نروید و مراقب باشید به خوردنش عادت نکنید.

11 آجیل‌های مخلوط
قیمت بسته‌های کوچک آجیل مخلوط در مقایسه با آجیلی که خودتان تهیه می‌کنید بیشتر است. می‌توانید ترکیبی از خشکبار مورد علاقه‌تان را تهیه کنید مثلا نیم کیلو بادام زمینی بوداده، یک فنجان کشمش، یک مشت مغز آفتابگردان و میوه خشک را مخلوط کنید و در ظرف شیشه‌ای دردار بریزید و طی 3 هفته مصرف کنید.

12 ساندویچ‌های آماده
این محصولات به خاطر بسته‌بندی و طرح‌های جذابشان قیمت بالایی دارند. اغلب شامل مقدار کمی ‌نان، یک برش پنیر و یک برش نازک کالباس هستند. غذایی که ارزش غذایی کم و چربی و نمک زیادی دارد.

13 بستنی‌های طعم‌دار
طعم‌ها و مدل‌های مختلف بستنی در مقایسه با بستنی ساده قیمت بالاتری دارد اما خودتان می‌توانید با تکه‌های شکلات و خرده‌های بیسکوییت بستنی دلخواه‌تان را تهیه کنید. بهتر است بستنی ساده سفید را با میوه‌های مختلف ترکیب کنید.

14 غذاهای گوشتی نیمه‌آماده
هزینه خرید غذاهای گوشتی نیمه‌آماده مانند ناگت‌ها و همبرگرهای منجمد خیلی بیشتر از تهیه آنها با گوشت تازه است. همچنین بررسی‌ها نشان داده است احتمال وجود باکتری ای.کلای در غذاهای گوشتی نیمه‌آماده بیشتر است. حتی گاهی مشاهده شده است که از گوشت‌های بی‌کیفیت در این فرآورده‌ها استفاده می‌شود.

15 انواع سس گوجه
انواع سس‌های گوجه مانند سس تند و سس ماکارونی گران‌تر و شورتر از سس ساده هستند. پیشنهاد ما این است که خودتان با گوجه‌های خوشمزه و خوش‌طعم آخر تابستان که فراوان و ارزان هستند سس تهیه کنید. کافی است گوجه‌های برش داده شده را در قابلمه بریزید و مقداری سرکه، کمی ‌شکر، سبزی‌خشک یا سبزی تازه خرد شده مانند فلفل، پیاز، قارچ و حتی هویج در آن بریزید و بگذارید یک ساعت بجوشد. بهتر است روی گوجه‌ها را با روغن زیتون بپوشانید و بگذارید 20 تا 30 دقیقه با حرارت ملایم بپزد. در آخر این سس لذیذ را در ظرف شیشه‌ای بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatiran.com
 
مطالب پیشنهادی :
سه خوراکی موثر در کاهش قندخون
این خوراکی به بمب انرژی معروف است!
تناسب اندامی عالی با خوردن این ماده خوراکی!
این دو خوراکی باعث فقر آهن خون می شوند!؟
خوراکی مرگ آور برای کودکان؟؟