آیا برای کودک شما سخت است که ساعتها سر کلاس بنشیند و هنوز عادت دارد که از در و دیوار بالا برود؟ و آیا شما نگران این موضوع هستید؟
 

آیا برای کودک شما سخت است که ساعتها سر کلاس بنشیند و هنوز عادت دارد که از در و دیوار بالا برود؟ و آیا شما نگران این موضوع هستید؟

بیش فعالی یک اختلال رفتاری در کودکان است که به راحتی قابل درمان می‌باشد و از علایم آن می‌توان عدم تمرکز را نام برد. امروزه پزشکان و والدین بدنبال درمان این بیماری از طریق دارو هستند و دلیل آنها این است که دارو بیماری را سریعتر کنترل می‌نماید اما بنا به گفته دکتر مارشیا زیمرمن محقق دانشگاه استنفورد در آمریکا دارو مشکل اصلی را درمان نمی‌کند و وقتی که کودک برای مدتی تحت معالجه باشد، عوارض جانبی آن بروز می‌کند و باید برای از بین بردن این عوارض دوز دارو را بالا برد. طبق گفته دکتر زیمرمن استفاده از مواد غذایی درمان بهتری برای بیماری بیش فعالی می‌باشد.

 اسیدهای چرب ضروری

تنها اسید چربی که برای کودکان بیش فعال وجود دارد امگا 3 می‌باشد. مطالعات نشان داده است که در بچه‌های بیش فعال و یا آنهایی که در یادگیری و دقت در کارها مشکل دارند میزان اسیدهای چرب اندک است.

برای رسیدن اطلاعات از یک سیناپس به سیناپس دیگر یک چربی صحیح می‌تواند موثر باشد. مطالعات نشان داده است که بین سلولهای مغز کودکان بیش فعال ارتباط صحیحح صورت نمی‌گیرد.

 در مغز این نوع کودکان پیغام فرستاده می‌شود ولی به منطقه‌ای که باید برسد نمی‌رسد و بنظر می‌رسد که به قسمتی که فرستنده پیام بوده برمی‌گردد. در این فرایند اسید چرب به مغز کمک می‌کند که پیغام فرستاده شده از طریق ارتباط بین سیناپسها به منطقه مورد نظر برسد.

ماهی، تخم کتان و دانه‌ها، منابعی غنی از اسیدهای چرب هستند. یکی از بهترین اسیدهای چرب امگا 3 است. روغن ماهی یکی از بهترین منابعی است که می‌تواند به کودکان بیش فعال کمک نماید. اسید چربی که در تخم‌کتان می‌باشد نیز برای این بیماری مناسب هستند ولی بدن باید آنها را برای اینکه مفیدتر باشند تغییر دهد .

ویتامین ب کومپلکس(vitamin B complex)

ویتامینهای خانواده B فعالیت نرونها را  بیشتر می‌کند و برای کاهش استرس بسیار مناسب هستند. معمولاً ویتامینهای خانواده B هیچ مشکلی برای فرد بوجود نمی‌آورند اما برای اطمینان بیشتر بهتر است قبل از استفاده با پزشک مشورت نمایید.

منابع خوب و غنی برای ویتامین B شامل حبوبات،‌ نان، برنج،‌ شیر،‌ تخم مرغ، گوشت، ماهی، میوه و سویا می‌باشد.

پروتئین

اگر روزانه به جای مصرف کافئین دو تکه ماهی بخورید متوجه می‌شوید که پروتئین، انرژی شما را ثابت نگه می‌دارد. همین موضوع  نیز می‌تواند برای کودکان بیش فعال صدق کند و با مقداری پروتئین انرژی آنها ثابت می‌ماند. به همین منظور کلینیک تغذیه به والدین توصیه کرده است که در غذاهای روزانه و حتی صبحانه به کودکان خود پروتئین بدهند.

برای گنجاندن پروتئین در غذا نیاز به پختن چیز خاصی ندارید و می‌توانید نیاز خود را با مقداری پنیر و نان، تخم‌مرغ و ماست کم چرب برآورده سازید. همچنین می‌توانید از کره، آجیل و کیک نیز برای عصرانه کودکان استفاده کنید.

کلسیم و منیزیم

به کودکان خود یک لیوان شیر و یا مقدار زیادی سبزی بدهید. شیر همانطور که باعث محکم شدن استخوانها می‌شود، از سلولهای ذهن محافظت می‌نماید و به سیستم عصبی مخصوصاً برای انتقال پیام که فعالیت کودکان را افزایش می‌دهد کمک می‌نماید.

منیزیم نیز تاثیری آرامش بخش بر روی سیستم عصبی دارد و به عملکرد ماهیچه‌ها و فعالیتهای عصبی کمک می‌کند و در سوخت و ساز انرژی درگیر می‌شود.

برای درمان بیماری بیش فعالی می‌توان موادی را که حاوی کلسیم و منیزیم هستند مصرف نمود که این مواد را می‌توان در بسیاری از غذاها پیدا نمود.

شیر و فرآورده‌های آن منبعی غنی از کلسیم هستند. گیاهان سبز نظیر کلم بروکلی و کاهو و همه دانه‌ها حاوی این ماده می‌باشند. سبزیهایی مانند اسفناج و مواد غذایی مانند لوبیا، آجیل، و همه دانه‌ها نیز منبعی بسیار خوب برای منیزیم به حساب می‌آیند.

مواد معدنی

مواد معدنی موادی مغذی هستند که بدن هر روزه به میزان کم به آنها نیاز دارد. مواد معدنی که می‌توانند به کودکان بیش فعال کمک نمایند مس و آهن هستند. مطالعات نشان داده‌اند که میزان مس موجود در بدن کودکان بیش فعال، در مقایسه با کودکانی که بیش فعالی ندارند بسیار اندک است.

مواد معدنی را می‌توان در میوه‌ها، سبزیجات و فرآورده های دامی‌یافت. اما بسیاری از مشاوران تغذیه مکملهایی فاقد شکر را پیشنهاد کرده‌اند.
 
 
تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ ـ مهرنوش نصوری
 
اختصاصی سیمرغ    www.seemorgh.com/health