این چاقوی دندانه‌دار بزرگ، درست مانند نمونه کوچک‌ترش عمل می‌کند با این تفاوت که به دلیل اینکه سنگین‌تر شده، انرژی کمتری از شما می‌گیرد.
کافی است فقط یک بار با چاقوی کند سیب‌زمینی پوست بکنید تا از آشپزی برای همیشه بیزار شوید. یک چاقوی خوب بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید در آشپزخانه اهمیت دارد.

تصور کنید از یک گوجه‌ فرنگی که با یک چاقوی بد خرد شده باشد، چیزی جز چند تکه له شده باقی نخواهد ماند که غیر ممکن است بتوانید آن را سر میز بیاورید. بیشتر عروس خانم‌ها برای جهیزیه، یکسری کامل چاقو می‌خرند، بدون اینکه بدانند دقیقاً به چه چاقویی برای چه کاری نیاز دارند. سری‌های چاقوها معمولاً گران هستند و به دلیل اینکه عادت نکرده‌ایم از هر چاقو درست استفاده کنیم، بیشتر آن‌ها بدون استفاده می‌ماند. اگر کاربرد درست هر چاقو را بشناسید و بدانید هر چاقو به چه کار می‌آید، می‌توانید درست و بجا خرید کرده و به بهترین شکل از چاقوهایی که می‌خرید استفاده کنید. این‌ها رایج‌ترین چاقوهایی هستند که در هر مجموعه چاقو وجود دارد.

بیشتر بدانید : چاقو آشپزخانه را با چند روش خانگی مانند روز اول تیز کنید

چندکاره خوش‌دست
به این چاقو می‌گویند چاقوی چندکاره یا چاقوی برش. این چاقوی کوچک بسیار خوش‌دست است و با آن می‌توانید تمام کارهای کوچک آشپزخانه، از پوست کندن میوه‌ها تا شکل دادن به تکه‌های کوچک گوشت را انجام دهید. می‌توانید با این چاقو میوه‌آرایی کرده یا مواد غذایی کوچک را خرد کنید، مثلاً برای خرد کردن سیر این چاقو از همه مناسب‌تر است.



مخصوص گوجه‌فرنگی
از چاقوی دندانه‌دار بیشتر از همه برای خرد کردن نان و شیرینی‌های کوچک استفاده می‌شود. می‌توانید به آسانی با آن کیک صبحانه را برش بزنید یا پنیر را ورقه کنید. از آن می‌توانید برای ورقه کردن میوه‌ها و سبزیجات نرم هم استفاده کنید. مثلاً گوجه‌فرنگی با این چاقو خیلی راحت برش داده می‌شود، به خصوص اینکه این چاقو، اندازه کوچک چاقوی دندانه‌دار است.



برای خورش قیمه
این چاقو همان چاقوی چندکاره است با این تفاوت که بزرگ‌تر است. بزرگ‌تر شدن اندازه چاقو چند ویژگی دارد؛ اول اینکه به دلیل سنگینی خرد کردن مواد سخت با آن راحت‌تر است و به علاوه تیغه بزرگ آن اجازه خرد کردن مواد بزرگ‌تر را به شما می‌دهد. اگر می‌خواهید گوشت را قیمه کرده یا سیب‌زمینی و پیاز خرد کنید، می‌توانید این چاقو را به‌کار ببرید.



استاد سبزی خرد کردن
این چاقو تقریباً شبیه ساطور عمل می‌کند، با این تفاوت که تیغه آن از ساطور کلاسیک ارتفاع کمتری دارد و در نتیجه سبک‌تر است. البته قطر تیغه استحکام زیادی به آن می‌دهد. دندانه‌هایی که روی تیغه وجود دارند، هم خرد کردن را راحت می‌کنند و هم باعث می‌شوند مواد غذایی کمتر به تیغه‌ها بچسبند. با این چاقو به راحتی می‌توانید سبزی خرد کنید.


 
نان بدون خرده نان
این چاقوی دندانه‌دار بزرگ، درست مانند نمونه کوچک‌ترش عمل می‌کند با این تفاوت که به دلیل اینکه سنگین‌تر شده، انرژی کمتری از شما می‌گیرد. البته خرد کردن گوجه‌فرنگی با این چاقو کمی سخت است اما به راحتی می‌توانید نان و کیک‌های بزرگ را با آن خرد کنید. استفاده از چاقوی دندانه‌دار برای خرد کردن نان باعث می‌شود کمترین خرده‌ها از نان جدا شود.



مخصوص سرآشپزها
به این چاقو می‌گویند چاقوی سرآشپز، شاید به دلیل اینکه استفاده از آن تخصص می‌خواهد و برای آشپزی‌های بزرگ مناسب است. اگر کار با این چاقوی بزرگ و سنگین را بلد باشید، می‌توانید کارهای سخت را خیلی راحت انجام دهید. سنگینی این چاقو به شما اجازه می‌دهد با صرف کمترین نیرو با آن گوشت خرد کنید، آناناس را تکه‌تکه کرده یا هندوانه‌های بزرگ را قاچ کنید.



چاقو تیزکن
هر قدر جنس چاقویی که می‌خرید خوب، نانو و سیلور باشد و تمام این تبلیغات روی آن انجام شود باز هم بعد از مدتی کند می‌شود، به همین دلیل در مجموعه بیشتر چاقوهای مارک خوب، یک چاقو تیزکن هم وجود دارد. البته بهتر است کمتر از چاقو تیزکن استفاده کنید و تا وقتی چاقو به خوبی کار می‌کند به‌کارگیری آن را از یاد ببرید.



قیچی آشپزخانه
یک قیچی آشپزخانه در همه آشپزخانه‌ها مورد نیاز است، برخلاف چیزی که خیلی‌ها فکر می‌کنند، استفاده از قیچی آشپزخانه محدود به باز کردن در پاکت شیر و دوغ نیست. قیچی می‌تواند در مصارفی مثل تکه کردن مرغ بریان، تکه کردن نان سنگک یا بربری و حتی خرد کردن تکه‌های کوچک گوشت هم کاربرد داشته باشد.



این نکته‌ها را از یاد نبرید
1 - قبل از خرید چاقو حتماً آن را امتحان کنید
البته اجازه ندارید با چاقو چیزی خرد کنید، اما حتماً آن را در دست بگیرید تا از تعادل و راحتی آن در دستتان مطمئن شوید، به خصوص چاقوهای سنگین، وقتی در دست شما قرار می‌گیرند نباید به جلو یا عقب متمایل شوند، چون در این صورت موقع خرد کردن نیروی شما را هدر خواهند داد.

2 - اگر واقعاً به همه چاقوهای یک سری نیاز ندارید، لازم نیست آن‌ها را بخرید
می‌توانید 3 یا 4 چاقوی تک بخرید. مطمئن باشید کارتان با آن‌ها هم راه می‌افتد. شما حداقل به یک چاقوی بزرگ و سنگین سرآشپز برای خرد کردن تکه‌های بزرگ گوشت یا سبزی، یک چاقوی دندانه‌دار متوسط برای درست کردن سالاد یا بریدن نان و یک چاقوی کوچک برش برای کارهای ظریف آشپزخانه نیاز خواهید داشت. انتخاب بقیه چاقوها اختیاری است.

3 - چاقو را در جای مطمئنی بگذارید
قرار دادن چاقوی آشپزخانه کنار وسایل دیگر در کشو، باعث می‌شود تیغه آن به وسایل دیگر برخورد کند و بعد از مدتی کند شود یا آسیب ببیند. به این آسیب‌ها خطر بریدن دست را هم اضافه کنید. کافی است حواستان نباشد و بخواهید از کشو چیزی بردارید تا فاجعه به بار بیاید.

4 - چاقو را حتماً بعد از شستن خشک کرده و قبل از شست‌وشو هم به دستورالعمل آن نگاه کنید
بعضی از چاقوها را می‌توان در ماشین ظرف‌شویی شست و بعضی را نمی‌توان. در هر صورت بهتر است چاقو را برای مدت طولانی در آب یا آغشته به مواد غذایی نگه ندارید، چون به تیغه آن آسیب می‌رسد.


گردآوری : گروه سبک طندگی  سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle 
منبع : tebyan.net