پیش از روبرو شدن با فصل زیبای بهار ، با این راهنمایی گام به گام که ما در اینجا برایتان توضیح داده ایم به راحتی می توانید به خانه تکانی و تمیز کردن خانه اتان بپردازید

چگونه خود را برای روبرو شدن با فصل بهار و خانه تکانی آماده کنید؟

ما در اینجا شما را راهنمایی کرده ایم تا راحت تر بتوانید خانه خود را تمیز کنید و اصطلاحا خانه تکانی مرتب و راحتی داشته باشید و یکسری کارها را گفته ایم که باید هر ساله فقط یکبار این کارها را هنگام نزدیک شدن به روزهای بهاری و سال جدید انجام دهید.کارهایی که برای هر کدام از اتاق هایتان باید انجام داده و به این ترتیب با آمادگی کافی به استقبال روزهای زیبای بهاری بروید.

بیشتر بدانید : ترفندهای خانه تکانی، این بار قسمت های سخت خانه!!

شستشوی پنجره ها
خانه تکانی,خانه تکانی اصولی,شستشوی پنجره ها

دونا اسمالین نویسنده کتاب خانه تکانی با راحت ترین روش ها می گوید : روزی که می خواهید پنجره ها را بشورید باید مطمئن باشید که یک روز آفتابی را انتخاب کرده اید و امکان اینکه هوا بارانی شود وجود ندارد. برای شستن پنجره ها ، نصف فنجان آمونیاک کف دار ( که نوع خاصی از آمونیاک است ) ، 1 پیمانه الکل ، 1 قاشق چای خوری از مایع ظرفشویی و 1 لیتر آب را با یکدیگرترکیب کرده و به کمک آن به راحتی پنجره ها را بشورید.

درب های کشویی و آهنی
خانه تکانی,خانه تکانی اصولی,درب های کشویی و آهنی

درب های کشویی شیشه ای که دور تا دور آن آهنی است را باید قبل از آنکه شیشه اش را بشورید ابتدا قسمت آهنی آن را تمیز کنید.برای اینکار ابتدا با کمک یک مسواک خشک آشغال هایی که در درزهای آن قرار گرفته را خارج می کنید و سپس شلنگ آب را روی آن می گیریم و بعد از آنکه خیس شد با کمک یک اسفنج آن را تمیز می کنید.

شستشوی سطوح
خانه تکانی,خانه تکانی اصولی,شستشوی سطوح

ممکن است یکسری سطوح را به صورت روزانه و در طول سال نادیده بگیرید، اما تمیز کردن این سطوح برای یک بار در سال ضروری است ، این سطوح شامل قاب دور تا دور درب ها و دیوارها می باشد که باید این قسمت ها را بشورید. فقط مقداری مایع ظرفشویی را در یک سطل آب گرم بریزید و به کمک یک اسفتج نرم این سطوح را تمیز کنید.

تمیز کردن فرش ها
خانه تکانی,خانه تکانی اصولی,تمیز کردن فرش ها

ممکن است بخواهید هر 12 تا 18 ماه فرش ها را به صورت کاملا حرفه ای و با دستگاه های پیشرفته بشورید .در غیر این صورت ، شما می توانید این کار را خودتان انجام دهید به این ترتیب که یک دستگاه تمیز کننده قوی را اجاره کنید و یا اینکه یک مدل پیشرفته از آن را خریده و در خانه داشته باشید و از آن استفاده کنید.

بیشتر بدانید : لکه های مختلف فرش را چگونه پاک کنم؟

تمیز کردن زیر مبلمان و وسایل
خانه تکانی,خانه تکانی اصولی,تمیز کردن زیر مبلمان و وسایل

اسمالین می گوید : برای تمیز کردن مبلمان و صندلی ها باید فرش آن جا را جمع کنید و آنها را به جلو یا عقب هل دهید و زیر آنها را کاملا تمیز کنید. برای وسایل آشپزخانه که دور تا دور دیوار می باشد تا آنجایی که می توانید آنها را به جلو بکشید و با شلنگ آب زیر آنها را بشورید.

 

تمیز کردن مبلمان
خانه تکانی,خانه تکانی اصولی,تمیز کردن مبلمان

مبلمانی که روکش آنها چرم یا مخمل است را با کمک یک برس پارچه ای تمیز کنید و سپس روی آن را جارو بزنید اما برای مبلمان چوبی با استفاده از دستور زیر یک محلول پاک کننده ی طبیعی درست کرده و به کمک آن سطوح مبل را بشورید. نصف قاشق چای خوری روغن زیتون و نصف  پیمانه سرکه یا آبلیمو را در یک بطری اسپری پلاستیکی ریخته و به خوبی آن را تکان داده ، سپس آن را روی مبل زده و به کمک یک پارچه آن را تمیز کنید.

بیشتر بدانید : مبلمان با چوب قهوه ای را با چه رنگ پارچه ای ست کنیم؟

پرده ها
خانه تکانی,خانه تکانی اصولی,پرده ها

اسمالین می گوید :اگر پرده ها کثیف بودند که باید آنها را بدهبد بیرون تا برایتان کاملا تمیز بشورند در غیر این صورت می توانید خودتان آنها را فقط دقایقی در یک نرم کننده قرار داده و بیرون آورید تا گرد و غبار آن هم از بین برود.

بیشتر بدانید : جدیدترین مدلهای پرده برای فضاهای مختلف

لامپ ها و لوسترها
خانه تکانی,خانه تکانی اصولی,لامپ ها و لوسترها

با استفاده یک پارچه بدون پرز گرد و غباری که روی لامپ ها نشسته را به راحتی تمیز کنید. برای تمیز کردن لوسترها و یا لامپ های سقفی ازنردبان استفاده کنید. برای تمیز کردن لامپ های بسیار کثیف ، به آرامی پارچه را با سرکه مرطوب کنید و لامپ را با آن تمیز کنید.
احتیاط : مطمئن باشید که لامپ کاملا خنک است و دستتان هم خشک است.

بیشتر بدانید : ساخت لوسترهای فانتزی با وسایلی که در خانه دارید!!

مرتب کردن اتاق ها
خانه تکانی,خانه تکانی اصولی,مرتب کردن اتاق ها

قبل از آنکه شروع به تمیز کردن اتاق ها کنید ابتدا باید درهم و برهمی و بی نظمی اتاق ها را از بین ببرید .
برای این کار یک جعبه اختصاص دهید برای وسایلی که می خواهید آنها را بفروشید ، دیگری برای چیزهایی که می خواهید برای کمک مالی به دیگران هدیه دهید ، و یک کیسه زباله برای دور ریختن یکسری وسایل و در آخر وسایلی را هم که لازم دارید را مرتب در جاهای مخصوصشان بچینید.

 

تمیز کردن کمد ها
خانه تکانی,خانه تکانی اصولی,تمیز کردن کمد ها

در حال حاضر که دیگر هوا رو به گرمی می رود باید لباس های زمستانی اتان را جمع کنید ودستکش، پالتو ، چکمه و... را در یک کیسه قرار داده و در جای دیگری قرار دهید که در دسترس نباشد تا به این ترتیب در کمد ها فضای کافی برای لباس های بهاری داشته باشید. 

 

رنگ کردن سطوح
خانه تکانی,خانه تکانی اصولی,رنگ کردن سطوح

بهار زمان مناسبی است  برای رنگ کردن درب ها و دیوارهای خانه. که این کار به طور متوسط هر 10 سال یکبار در هر خانه ای رخ می دهد. اما شما می توانید هنگام نزدیک شدن به فصل بهار هر ساله جاهایی از درب ها و دیوار ها را لکه گیری کنید تا همیشه تمیز بمانند.

 

شستشوی نمای ساختمان
خانه تکانی,خانه تکانی اصولی,شستشوی نمای ساختمان

برای شستن درب های ورودی و نمای ساختمان هم می توانید یک نیروی حرفه ای را برای انجام این کار به خانه آورده تا با دستگاه های پر فشار آنها را بشورند و یا اینکه خودتان با کمک یک شلنگ با فشار زیاد درب ها و ... را بشورید.

 

تمیز کردن پشت بام
خانه تکانی,خانه تکانی اصولی,تمیز کردن پشت بام

قبل از شروع فصل بهار به دلیل این که در زمستان باران و برف باریده و احتمالا مقدار زیادی آب روی پشت بام ها ریخته شده است ممکن است ناودان هایی که روی پشت بام وجود دارد دچار گرفتگی شده باشند و برگ های خشک شده دور تا دور آنها را پر کرده باشد پس باید آنها را تمیز کنید.

 

تغییرات دکوراسیون
خانه تکانی,خانه تکانی اصولی,تغییرات دکوراسیون

باید محیط خانه را در فصل بهار پر از گل کنید و خانه را به شکل یک باغ کوچک و زیبا تزئین کنید.برای وسایل دکوری اتاق ها و ظروف آشپزخانه هم از رنگ های روشن استفاده کنید.

 

مبلمان در فضای باز
خانه تکانی,خانه تکانی اصولی,مبلمان در فضای باز

ایوان ها و یا پاسیوهای خانه را تمیز کرده و مبلمانی به رنگ سبز که به رنگ طبیعت در فصل بهار است را به زیبایی در این مکان ها بچینید.

 

تمیز کردن اتاق خواب
خانه تکانی,خانه تکانی اصولی,تمیز کردن اتاق خواب

مرحله به مرحله :
در آوردن متکاها و تشک های درون کمد و شستن آنها
 شستشوی پتوها
شستشوی تشک و پارچه ی روی تخت
شستن بالش های روی تخت
شستشوی فرش یا قالیچه ی اتاق

بیشتر بدانید : مرتب کردن اتاق کودک با 10 ترفند جالب و کاربردی مادرانه!

تمیز کردن سرویس های بهداشتی و حمام
خانه تکانی,خانه تکانی اصولی,تمیز کردن سرویس های بهداشتی و حمام

مرحله به مرحله :
 شما می توانید حمام خود را هر هفته تمیز کنید، اما برای خانه تکانی باید یک سری وسایل قدیمی آنرا تغییر دهید و آنها را دور بریزید
تمیز کردن قفسه ها ی داخل حمام و دیگر سرویس های بهداشتی
شستشوی پرده ها و آسترها
باید پنجره ها و درب ها و دیوارهای سرویس های بهداشتی را بشورید

بیشتر بدانید : 8 نکته‌ مهم که در تمیز کردن حمام باید بدانید

تمیز کردن آشپزخانه
خانه تکانی,خانه تکانی اصولی,تمیز کردن آشپزخانه

مرحله به مرحله :
در ابتدا باید داخل کابینت ها و دکور ها و قفسه های آشبزخانه را تمیز کنید
تمیز کردن روی کابینت ها و یا بازسازی وعوض کردن آنها
وسایل آشپزخانه را که اصلا استفاده نمی کنید را کنار بگذارید
نمیز کردن قوطی ادویه جات و وسایل دکوری آشپزخانه 
تمیز کردن  یخچال و فریزر


بیشتر بدانید : هفت مرحله برای خانه تکانی شب عید

بیشتر بدانید : این محلول جرم گیر طبیعی را جایگزین وایتکس کنید!!!

بیشتر بدانید : سینک ظرفشویی تان را مانند روز اول، برق بیاندازید

بیشتر بدانید : خانه تکانی آشپزخانه با روغن زیتون

بیشتر بدانید : نکته های خانه تکانی سریع، مخصوص خانمهای کارمند

بیشتر بدانید : 3 توصیه مهم در خانه تکانی عید نوروز

بیشتر بدانید : خانه تکانی نوروزی را از کجا شروع کنیم؟


تهیه و ترجمه : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ