خانه تکانی نوروز : ترفندهای ساده و جالب برای خانه تکانی شب عید
لکه بری یکی از نکته های مهم در خانه تکانی های نوروزی است. در لکه بری این نکته را باید بدانید که هر نوع لکه با یک ترفند خاصی از بین می رود.

تکنیک های لکه بری در خانه تکانی نوروز

 

پاک کردن زنگ زدگی روی لباس

برای پاك كردن زنگ زدگی روی لباس باید مدت 10 دقیقه با دوای ضد زنگ لكه را ماساژ دهید. و بعد با پودر رختشویی محل لكه را بشویید.
لكه زنگ زدگی روی حوله با آبلیموی داغ برطرف می شود. اما هیچ وقت محل زنگ زدگی را با صابون نشویید.

 

از بین بردن لكه جوهر از روی لباس

از بین بردن لكه جوهر از روی لباس

لباسی را كه به جوهر آلوده شده است به مدت 5 دقیقه در ظرف پر از شیر بخوابانید سپس آن را بیرون آورده با آب معمولی بشویید اثر لكه جوهر به كلی از بین خواهد رفت.

 

پاک کرن لكه های روی سفره

اگر سفره شما بر اثر چربی لك گرفته است و با شستن هم از بین نمی رود می توانید سفره را بعد از شستن در آفتاب روی بند لباس پهن كنید و یك روز جلوی نور آفتاب بگذارید با این كار نور خورشید لكه های سفره را از بین می برد.

 

پاک کردن لكه واكس كفش

اگر بر اثر بی احتیاطی لكه واكس روی فرش یا لباستان مالید می توانید ابتدا پنبه ای را خیس كنید و روی آن بكشید و سپس روی پنبه مقداری مایع ظرفشویی و بر فرش بمالید.

 

پاک کردن سیاهی مهر

گاهی مهرها در خانه رنگ سیاه به خود می گیرند برای برطرف كردن سیاهی آن، آن را به مدت 15 دقیقه روی بخاری قرار دهید بعد از گذشت مدت مذكور سیاهی مهر كاملاً برطرف می گردد.

 

پاک کردن اثر انگشت روی دیوار

در خانه بسیار اتفاق می افتد كه جای انگشت بچه ها روی دیوار می ماند. برای برطرف كردن اثر انگشت بچه و لكه های روی دیوار یك سیب زمینی را نصف كنید و با هر نصف سیب زمینی چندین بار در و پنجره و دیوار بمالید و بعد با یك اسفنج جای لكه را پاك كنید.( این دستور برای دیوارهای رنگ روغنی و پلاستیكی مفید است.)

 

پاک کردن اثر سوختگی با اتو

پاک کردن اثر سوختگی با اتو

اگر لباس شما بر اثر گرمای زیاد اتو زرد رنگ شده می توانید پیاز را دو نیم كرده و روی پارچه كتانی بمالید لكه های زرد برطرف خواهد شد و بعد آن را داخل آب سرد به مدت چند دقیقه خیس كرده و سپس آن را بشویید.

 

رفع زنگ زدگی

قفل ها، دستگیره ها و كلیدها از لوازمی هستند كه دچار زنگ زدگی می شوند. اگر از لكه های زنگ زدگی جلوگیری نشود، هر روز افزایش می یابد و در نهایت موجب خرابی آن وسیله می شود. برای رفع این مشكل كافی است مقداری نفت را با مقداری روغن خوراكی مخلوط كنید و به وسیله ی آن قفل ها و كلیدها را پاك كنید مطمئن باشید كه زنگ زدگی آن به خوبی از میان خواهد رفت.

 

از بین بردن لكه های رنگ

برای لكه زدایی رنگ ها باید بدانیم كه چندین نوع رنگ داریم و بعداً برای هر نوع از آنها تدبیر خاصی بیندیشیم. سه نوع رنگ داریم : لكه های مربوط به آبرنگ، لكه رنگ پلاستیكی، لكه رنگ روغنی.

زدودن لكه آبرنگ

زدودن لكه آبرنگ ساده است برای این منظور باید با آب سرد بشویید سپس با آب نیم گرم و پودر رختشویی آنها را تمیز بشویید و آب بكشید و اگر خیلی سمج باشد، پنبه را به گلیسیرین آغشته كنید و روی آن بمالید سپس با آب گرم و پودر رختشویی بشویید و آب بكشید و اگر نتیجه نگرفتید از تربانتین استفاده كنیم.

لكه های پلاستیكی

ابتدا اضافی رنگ را بتراشید سپس نفت خام بمالید و با پنبه پاك كنید و سرانجام با آب گرم و صابون بشویید و آبكشی نمایید.

لكه های رنگی روغنی

اگر كهنه و خشك است پاك كردن آن تقریباً غیر ممكن است اما در صورتی كه هنوز خشك نشده و یا فقط یكی دو روز پیش اتفاق افتاده است باید چنین كرد: از روی هر نوع پارچه اضافه رنگ را لبه ی تیز كار بگیرید بعد پنبه ای را به تربانتین آغشته كنید و روی لكه بمالید سپس با پنبه دیگری پاك كنید این كار را چندین بار تكرار كنید و ته رنگ را نیز با آب گرم و پودر لباسشویی از بین ببرید مسلماً از نتیجه كار راضی خواهید بود.

 

پاک کردن لكه رنگ روی قالی

لكه زدایی رنگ روی قالی و موكت مشكل تر است برای پاك كردن آنها باید پنبه را با تربانتین خیس كنید و بر روی لكه بمالید و بعداً با پنبه دیگری پاك كنید تا اینكه لكه از میان برود.

 

پاک کردن لكه روغن ماشین

تا به حای پیش آمده است كه از كنار ماشین عبور كرده باشید و لباس شما سیاه شده باشد برای این منظور روی لكه ها، كره یا روغن،بمالید و بگذارید 12 ساعت بماند. سپس آن را با بنزین پاك كنید و این راه برای لباس های ابریشمی و كتانی است.
برای پارچه های چرمی می توانید مقداری وازلین روی روغن بمالید و بعد از یك ساعت و نیم با تتراكلرورد و كربن پاك كنید سپس با یك تكه پارچه پشمی آن جلا دهید.

نكته 1 : كلیه موارد و راهكارهایی كه در زیر اشاره می شود، برای لباس ها و پارچه های قابل شست وشو هستند. لكه بری از روی لباس های غیرقابل شست و شو، باید توسط افراد متخصص و مواد مناسب در خشكشویی ها انجام پذیرد.

 

نكته 2 : امروزه لكه برهای شیمیایی متعددی به بازار آمده اند كه كاربرد آنها نه تنها بی تأثیر نیست بلكه به جهت در دسترس بودن و عدم نیاز به امكاناتی جهت شست و شو، از اهمیت ویژه ای برخوردار است ولی آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است كه برای استفاده از لكه بر چه از نوع شیمیایی و چه دست ساز خانگی، از قسمت پشت لكه باید اقدام شود. به این ترتیب از پخش شدن لكه جلوگیری به عمل می آید.

 

نكته 3 : هنگامی كه پارچه دیگری را به محلول لكه بر آغشته كردید و می خواهید از آن برای زدودن لكه استفاده كنید، توجه داشته باشید كه نحوه تمیز كردن باید با سیستم ضربه ای باشد و از مالش پارچه بر روی لكه خودداری شود.

 نكته 4 : ضربات پارچه حاوی لكه بر را ابتدا از محدوده خارجی لكه شروع كنید و به داخل ادامه دهید.

نكته 5 : برای شست و شوی اغلب لكه های غیر چربی، كاربرد آب سرد نیاز است؛ آب گرم و به خصوص آب داغ لكه را پایدار می كند. البته روش استفاده و نوع لكه نیز تعیین كننده است.

 

از بین بردن لكه گل و لای از روی لباس

كافی است یك عدد سیب زمینی را با چاقو به دو نیم کنید و بر روی لكه بمالید، سپس لباس را در آب سرد بخیسانید و طبق معمول با مواد شوینده شست و شو دهید. در صورتی كه لكه همچنان پایدار ماند، دستمال را به الكل آغشته كنید و بر روی لكه بمالید.

 

از بین بردن لكه سس گوجه فرنگی

از بین بردن لكه سس گوجه فرنگی

ابتدا روی سطح لكه را با روش ضربه ای به وسیله پارچه  دیگر به الكل آغشته كنید، سپس در آب سرد و مواد شوینده بشویید. اگر لكه روی سطح فرش یا موكت ایجاد شده باشد، ابتدا مقداری فوم ریش تراشی بر روی لكه بریزید و سطح آن را با اسفنج آنقدر مالش دهید تا پاك شود. سپس دستمال دیگری را كمی مرطوب كنید و بر روی لكه بكشید و صبر كنید تا خشك شود.

 

از بین بردن لكه چربی بر روی لباس

ابتدا با دستمال كاغذی توالت ضرباتی آرام به سطح لكه بزنید و باقیمانده چربی را به دستمال منتقل كنید. برای لباس های رنگ روشن و قابل شست وشو با ماشین، می توانید در صورت امكان آنها را در ماشین لباسشویی و درجه حرارت بالا شست وشو دهید ولی در غیر این صورت یا لكه زدایی را به خشكشویی بسپرید یا با دست شست وشو دهید.

 نكته: برای جذب لكه های چربی و حتی لكه های حاصل از ریختن نوشابه، آب میوه و مانند اینها بر روی لوازم دكوراسیونی مانند مبلمان یا فرش، بهترین كار ریختن قشر نازکی از نمك یا پودر تالك (پودر بچه) و رها كردن لكه برای مدت نیم ساعت تا یك ساعت است. پس از طی این مدت با جارو برقی پودرها را جمع كنید و سپس با شامپو فرش یا كف حاصل از كمی مایع ظرفشویی و آب شست وشو دهید. البته مرحله فوق را می توانید چند بار تكرار كنید.

 

تهیه و تدوین : گروه سبک زندگی سیمرغ
اختصاصی سیمرغ