فریز کردن صحیح باقلا و نخود فرنگی
باقلا و نخود فرنگی از سبزی های فصلی هستند که برای استفاده در غذاها باید آنها را فریز کنید. در این مقاله طرز فریز کردن صحیح این دو سبزی فصلی را برای شما توضیح می دهیم.

چند نکته برای فریز کردن نخود فرنگی و باقلا سبز

اگر چه یخ زدن یا انجماد، بهترین شیوه نگهداری سبزی‌ها از جمله سبزی‎های فصلی مثل باقلا سبز و نخود فرنگی است ولی این روش هم معایبی دارد؛ از جمله تغییر رنگ سبز سبزی‌ها به رنگ قهوه ای یا تغییر مزه که شاید ناشی از حل شدن مواد قابل حل در آب در مرحله جوش دادن باشد یا از بین رفتن ساختار منظم بافت‎های زنده گیاهی و ... . با این حال برای انجماد نخود فرنگی و باقلا سبز باید موارد زیر را رعایت کرد.

فریز کردن نخود فرنگی

برای فریز کردن نخود فرنگی باید از نخود فرنگی جوان استفاده کرد که در این حالت غلاف نخود فرنگی مرغوب، سبز تیره و دانه آن کاملاً گرد و رنگ سبز چمنی است. پس از انتخاب نخود فرنگی با کیفیت بیان شده پوست آن را جدا و دانه دانه کنید. سپس در یک قابلمه مقداری آب را جوش آورید و به مدت یک دقیقه نخود فرنگی دانه دانه شده را در آن قرار دهید، مقدار آب باید با مقدار نخود فرنگی متناسب باشد تا جوش خوردن آب متوقف نشود. پس از اتمام یک دقیقه جوش دادن، نخود فرنگی را درون آبکش بریزید ، سپس سریع با استفاده از آب سرد یا جریان هوای سرد، آن را خنک و سپس خشک کنید.

فریز کردن باقلا سبز

باقلا یک سبزی استثنایی برای انجماد است به ویژه اگر رنگ دانه آن سبز باشد. باقلای مرغوب، سبز رنگ و محل دانه در داخل غلاف فاقد فضای خالی است. پوست دانه باید سبز باشد نه سفید. اگر دانه باقلا سفت و رنگ آن زرد باشد، کیفیت باقلا پایین است.
باقلا سبز را با کیفیت بیان شده خریداری کنید. سپس پوست آن را جدا کنید و کاملاً بشویید. آن گاه در یک قابلمه مقداری آب را جوش آورید و باقلا را به آن اضافه کنید تا به مدت 3 دقیقه بجوشد. مقدار آب باید با مقدار باقلا سبز متناسب باشد تا پس از اضافه کردن باقلا سبز به آب در حال جوش، جوشیدن آن متوقف نشود. پس از اتمام 3 دقیقه جوش دادن باقلا سبز، آن را در آبکش بریزید و مانند نخود فرنگی، سرد و سپس خشک کنید.
مدت زمان نگهداری مواد تهیه شده به روش ذکر شده 12- 8 ماه در فریزر در دمای 18- درجه سانتی گراد است.

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : ماهنامه تغذیه