چگونه قارچ پرورش دهیم؟به بهانه مسمومیت با قارچ های سمی
قارچ های سمی یک از موضوعات داغ این روزها است. به همین بهانه در این مطلب چگونگی پرورش قارچ خانگی را برای شما توضیح می دهیم.

چگونگی پرورش قارچ خانگی

این روزها خبرهای تلخی را درباره مسمومیت با قارچ از گوشه و کنار کشور می‌شنویم، دلیلش هم فصل روییدن انواع قارچ‌ها در فضای باز طبیعت است، ضمن این که ما هم به شما هشدار می‌دهیم که هرگز قارچ بدون بسته‌بندی استفاده نکنید، برای این هفته راه و رسم پرورش قارچ خوراکی را در داخل یک گلدان به شما می‌آموزیم.

پیش از هر موضوعی نوع قارچی که می‌خواهید پرورش دهید مهم است. مراکز رسمی گل و گیاه و فروش بذر، معمولا قارچ‌های سفید دکمه‌ای را دارند که در خانه خیلی راحت قابل کشت هستند و در وعده‌های غذایی مانند سالاد و سوپ استفاده می‌شوند.
محل کشت قارچ بسیار مهم است. همان‌طور که احتمالا در طبیعت دیده‌اید اغلب قارچ‌ها در سایه هستند پس مطمئن باشید که یک جای تاریک و مرطوب مانند زیرزمین مکان مناسبی است.
هنگامی که بذر قارچ را می‌خرید خاک مخصوص آن را هم مطالبه کنید، درجه حرارت حداکثر 15 درجه سانتی‌گراد را فراهم کنید. بذرها را باید با عمق 3 تا 5 سانتی‌متری در خاک بکارید و بعد روی آن را با خاک بپوشانید.
مرحله اول حدود 2 هفته طول می‌کشد، در این مرحله قدری هوا را گرمتر کنید مثلا حدود 20 درجه سانتی‌گراد مناسب است، زمانی که میسلیوم‌ها (رشته‌های نازک سفید رنگ) را مشاهده کردید درجه حرارت را باید پایین بیاورید و قدری کود گیاهی روی سطح کشت بریزید و یک پارچه نازک هم روی لایه خاک یا کود گیاهی قرار دهید و با آب پاش سطح آن را مرطوب نگه دارید، این کار را باید چند بار در روز و تا حدود 10 روز انجام دهید. بعد از گذشت 10 روز، پارچه نازک را بردارید.
اضافه کردن خاک یا کود گیاهی را تا زمانی که کلاهک قارچ‌ها را مشاهده کردید ادامه دهید آرام آرام قارچ‌ها شروع به رشد می‌کنند و کلاهک آنها دیده می‌شود، زمانی که قارچ‌ها به اندازه کافی رشد کردند و بزرگ شدند آن‌ها را برداشت کنید. زمانی که احساس کردید قارچ‌ها بالغ شده‌اند آنها را برداشت کنید و برای مصرف‌شان هم زیاد زمان نگذرد.


اگر می خواهید بیشتر بدانید : جشنواره قارچ !! انواع غذا با قارچ

اگر می خواهید بیشتر بدانید : فینگر فود گوشت و قارچ،پیش غذایی که با ساندویچ میکر درست میشود

اگر می خواهید بیشتر بدانید : طرز تهیه ته چین قارچ

اگر می خواهید بیشتر بدانید : قارچ سوخاری را در منزل تان درست کنید



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : چهاردیواری جام جم