هر كسی كه حداقل یك بار شیرینی تهیه كرده باشد به خوبی به اهمیت پختن آن پی برده و متوجه شده است كه اگر خمیر شیرینی به بهترین نحو ممكن تهیه شود ولی خوب نپزد....
هر كسی كه حداقل یك بار شیرینی تهیه كرده باشد به خوبی به اهمیت پختن آن پی برده و متوجه شده است كه اگر خمیر شیرینی به بهترین نحو ممكن تهیه شود ولی خوب نپزد، زحمت بیهوده ای كشیده شده.
 
بنابراین لازم است كه در مورد پخت شیرینی و نحوه كار كردن با فرهای خانگی نكات زیر را بدانید:

معمولاً كیك و شیرینی‌هایی كه دارای حجم زیادتری هستند با حرارت متوسط و مدت زمان زیاد، پخته می‌شوند. كیك و شیرینی‌هایی كه ریز و كوچك هستند (به جز شیرینی‌هایی كه سفیده یا زرده زیاد در آنها به كار رفته) حرارت زیاد و وقت كمتری برای پخت نیاز دارند. 

اگر حرارت فر برای پخت شیرینی زیاد باشد باعث می‌شود كه روی آن پخته و وسط خمیر خام بماند، زمانی كه این حالت پیش آمد بهتر است یك تكه كاغذ فویل را چند لایه كرده روی شیرینی بیاندازید به نحوی كه به شیرینی آسیب نرساند و دوباره آن را در فر قرار دهید، در این حالت وسط خمیر نیز پخته خواهد پخت. درجه حرارت فر در فرهای مختلف بر اساس سانتی گراد و فارنهایت است كه با در دست داشتن جدول زیر می‌توان هر كیك یا شیرینی را در هر فری به راحتی پخت.

 

درجه سانتی گراد درجه فارنهایت

120                  250

150                  300      

160                 325

180                 350            

190                 375

200                 400

230                 450

 

توجه: با وجود داشتن این جدول، حتماً به دستورالعمل فر نیز توجه كنید.

فرهایی كه حداكثر حرارت آنها 500 یا 550 باشد بر اساس فارنهایت تنظیم شده‌اند. فرهایی كه حداكثر حرارت آنها 250 تا 300 درجه است بر اساس سانتی گراد تنظیم شده‌اند.

تبدیل درجه‌های سانتی گراد به فارنهایت یا برژس دارای فرمول است ولی می‌توان به صورت تقریبی درجه فارنهایت را نصف كرد و درجه سانتی گراد را به دست آورد مثلاً اگر حرارت روی 400 درجه فارنهایت باشد باید فرهای سانتی گرادی را روی درجه 200 تنظیم كرد. برای طبخ انواع شیرینی یا غذا باید فر را حداقل 30-15 دقیقه قبل از پخت گرم كرد. 

پیمانه یك، یك دوم، یك سوم و یك چهارم است كه مقدار پیمانه 1 یا كامل از مواد مختلف به قرار زیر می‌باشد:

مواد وزن به گرم

1 پیمانه آرد 100 گرم

1 پیمانه پودر قند 125 گرم

1 پیمانه شكر 150 گرم

1 پیمانه روغن (جامد یا مایع) 150 گرم

پیمانه‌ها را همیشه با قاشق پر كنید و هیچ گاه خود پیمانه را در آرد و روغن فرو نكنید.

 

هوای اضافی داخل مواد جامد را با حركت عمودی قاشق در پیمانه بگیرید و روی پیمانه را با كارد صاف كنید. ‌اندازه تخم مرغ مصرفی در دستورات به مقدار تقریبی 60-50 گرم است كه معادل وزن یك تخم مرغ متوسط با پوست می‌باشد.  

اگر در دستور العمل‌ها مقدار وزنی تخم مرغ داده شده است، ابتدا آن را به آرامی هم زده سپس مقدار مورد نیاز را وزن و جدا می‌كنیم، توجه كنید كه تخم مرغ باعث تغییر طعم شیرینی می‌شود بنابراین حتماً مقدار ذكر شده باید مصرف شود. هر جا كلمه تخم مرغ به تنهایی ذكر شد منظور یك تخم مرغ كامل است.

 

نكاتی در خصوص تهیه كیك و تزیین آن :

قبل از اینكه شروع به پخت و تزیین هر كیكی بكنیم چند نكته ی مهم و در عین حال ساده را باید در نظر داشته باشیم .

۱- همیشه دستور كیكی یا شیرینی را كه تصمیم داریم بپزیم از اول تا آخر كاملا میخوانیم ،مطمئن شویم كه تمام مواد لازم را دراختیار داریم .

۲- هیچگاه سعی نكنیم كه مواد دیگری راجایگزین بعضی از مواد كنیم .

۳- تمام مواد را یك ساعت قبل از پخت در آشپزخانه گذاشته تا همه ی مواد هم دما شوند .

۴- مواد را به دقت وزن كنید .

۵- حدود یك ربع قبل از پخت فر را روشن كنیم .

۶- هیچگاه در فر را قبل از اینكه سه چهارم زمان پخت سپری شده باشد باز نكنیم چون پف كیك می‌خوابد .

۷- یك كیك وقتی كاملا پخته است كه به‌اندازه ی كافی پف كرده باشد و روی ان طلایی شده باشد و كیك تا حدودی از دور قالب فاصله گرفته باشد.

 
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع:www.greendecorations.com

 

مطالب پیشنهادی:
" سالم ترین آشپزی جهان " چگونه است؟
 کیک های تولد منحصر به فرد برای کودکان
 فالوده های میوه ای بسیار خوشمزه
 نمونه های عالی از سوپ های خوشمزه