بسیاری از اوقات زن یا مرد بدون توجه به ویژگی و حساسیت روحی و روانی جنسیتی ، با همسرش در مورد موضوعی سخن می گوید و در کمال تعجب مشاهده می کند که همسرش برآشفته شده و عکس العمل منفی از خود بروز می دهد
در روابط زناشویی ، نوع سخن گفتن و به چه لحنی گفته شود ، در تحکیم زندگی، بسیار مۆثر است . زن ومرد می بایست با توجه به ویژگی های جنسیتی در صحبت کردن با همسر خود دقت نماید .
بسیاری از اوقات زن یا مرد بدون توجه به ویژگی و حساسیت روحی و روانی جنسیتی ، با همسرش در مورد موضوعی سخن می گوید و در کمال تعجب مشاهده می کند که همسرش برآشفته شده و عکس العمل منفی از خود بروز می دهد و با تعجب به همسرش به تندی می گوید :« من که چیزی نگفتم تو این جور برآشفته شده ای !!!» . این سۆال طرف مقابل را بیشتر عصبانی کرده واز این که همسرش او را درک نمی کند ، رنجیده خاطر می شود .
بنابراین زن ومرد ، می بایست به ویژگی های جنسیتی ، در صحبت کردن با همسرشان دقت کنند
ویژگی های « مرد » که هر زنی می بایست در صحبت کردن با شوهر خودش رعایت نماید عبارت است از :
 
1 ـ مرد دوست دارد مورد تأیید قرار بگیرد
هر گونه سخنی که « مرد » احساس کند این نیازش خدشه دار شده است ، او را عصبانی کرده و واکنش نشان می دهد . به طور مثال اگر شوهرتان در مورد مطلبی صحبت می گوید ، شما با مطلب او مخالف هستی و می خواهی مطلب او را تصحیح کنید ؛ اگر مستقیم گفتید « این مطلب نادرست واشتباه است » او جبهه می گیرد و با عصبانیت از مطلب خودش دفاع می کند ( حتی اگر حق باشما باشد ) . در این وضیعت،بین شما وشوهرتان ایجاد تشنج شده و گاهی اوقات به نزاع های بزرگی منجر می شود !
اگر همین مطلب درست خودرا با توجه به نیاز روانی فوق « مرد»  بدین گونه بیان می کردید هیچ گونه ناراحتی به وجود نمی آمد واز شما هم راضی وخوشحال می شد .
« عزیزم ، خوشحالم که این مطلب را از شما می شنوم و من مطمئنم که در این مسئله حتماً موفق خواهی بود ؛ ولی آیا در باره فلان مسئله این موضوع فکر کرده اید ؟ ( به وسیله طرح سۆال ، مطلبی که فکر می کنید شوهرتان غافل شده بیان می کنید ) . منتظر پاسخ ایشان می مانید ؛ شاید هم دلیل قانع کننده ای برای اثبات صحت مطلبش داشته باشد .
از این رو به جای جمله « نه ! این هیچ درست نیست وکاملاً اشتباه است !! » خوب است بگویید :
خیلی عالی است وخوشحالم ولی عزیزم آیا با فلان مطلب ( ایرادی که به ذهن شماست بیان نمایید ) دقت کرده ای ؟ ممکن است برای من توضیح بیشتر دهید ؟

2 ـ مرد نیاز به ریاست ومدیریت در خانواده را دارد
اگر شما دائم به شوهرتان دستور بدهید وبرای او برنامه بچینید ، یا آن که قبل از این که به شوهرتان بگویید اورا در برابر عمل انجام شده قرار بدهید ، منتظر عکس العمل او باشید . زیرا او احساس می کند که « مدیریت » او خدشه دار شده است وتبدیل به موجودی بی خاصیت شده است !! شاید شما چنین منظوری نداشته باشید ولی « مرد » چنین برداشتی خواهد داشت !
بنابراین خوب است در مواردی که می خواهید برنامه ای به شوهرتان بگویید به شکل پیشنهاد به او بگویید و منتظر تصمیم گیری اوباشید مثلاً به جا ی جمله « امروز به فلان جابرویم » بگوییم « عزیزم به نظر شما صلاح می دانید ( وقت دارید ) امروز به فلان جا برای فلان کار برویم ؟ نظر شما چیست ؟
با این ادبیات صحبت کردند حداقل 90% پیشنهادات شما را می پذیرد ؛ در حالی جملاتی که در حالت دستوری بیان می کنید ، به احتمال زیاد شوهرتان مخالفت می کند.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : tebyan.net



مطالب پیشنهادی :
۷ گام برای به دست آوردن کلید گفت و گو با همسرتان
من می توانم با همسرم بهتر برخورد کنم اما چگونه؟
چرا من و همسرم از همدیگر دلزده شده ایم؟
مهارتهایی برای احترام به همسر
در مورد رابطه جنسی چطور با همسرم صحبت کنم؟