روزنامه گاردین در یک نظرسنجی، از برخی کارشناسان و روزنامه نگاران خواست مهم‌ترین چالش‌های دنیا در سال آینده میلادی را در حوزه‌های مختلف پیش‌بینی کنند.و اين نتيجه اين نظر سنجى است:
 

 

در آخرین روزهای سال میلادی گذشته، زمانی که همگان به جمع‌بندی وقایع سال گذشته و پیش‌بینی وقایع سال آینده می‌پرداختند، روزنامه گاردین در یک نظرسنجی، از برخی کارشناسان و روزنامه نگاران خواست مهم‌ترین چالش‌های دنیا در سال آینده میلادی را در حوزه‌های مختلف پیش‌بینی کنند. آنچه می‌خوانید بریده ای از آن مقاله است که به مهم‌ترین چالش‌های حوزه‌های سلامت، محیط زیست، فناوری رسانه و روابط اجتماعی می‌پردازد.

1. غذاهای طبیعی از مد می‌افتد؟
محصولات غذایی ارگانیک، محصولاتی هستند که در آن‌ها از فراورده‌های شیمیائی استفاده نمی‌شود و اخیرا گرایش وسیعی در کشورهای غربی برای استفاده از آن‌ها به وجود آمده است.

در تابستان گذشته، حامیان این محصولات پیشبینی می‌کردند که فروش این محصولات در سال 2008 تنها تا 10 درصد افزایش خواهد داشت. با توجه به میزان متوسط  26 درصد رشدی که از سال 1993 تا 2006 داشته است؛ این یک پیشبینی هشدار دهنده بود.

بررسیها نشان داده که فروش این محصولات از عید پاک به بعد، ماه به ماه کاهش یافته بود. برای مثال فروش تخممرغهای ارگانیک از بیشترین مقدار 7.4 درصد بازار فروش به 4.7 درصد کاهش دا کرد. هرچند هنوز احتمال دارد که تا بهار 2009، افزایش فروش محصولات ارگانیک دیده شود؛ هرچند کمتر از مقدار پیشبینی شده 10 درصد. ولی صاحبنظران، سال 2008 را به عنوان اولین سال سقوط فروش این محصولات در طی 15 سال اخیر ثبت کردهاند.

هفته گذشته، انجمن خاک انگلستان، حامی و تبلیغ کننده بزرگ غذاهای ارگانیک، از دولت درخواست کرد که به تولیدکنندههایی که از این انجمن گواهی دارند، اجازه تولید انواع خوراک حیوانات را بدهد. در حال حاضر تولید خوراک ارگانیک دام و طیور نسبت به سایر غذاهای حیوانات، 2 برابر هزینه بیشتری میبرد و بیم آن میرود که این مسئله به تولیدکنندگان این خوراکها از نظر اقتصادی فشار بیاورد.

آیا این بدان معنی است که جنبش «غذاهای ارگانیک» رو به خاموشی است؟ نه بهطور کامل. زیرا تمایل به این غذاها ریشهای محکم دارد که با وجود تنگناهایی که وضعیت اقتصادی پیش رو میگذارد، سعی در پابرجایی دارد. رسانهها هم همیشه اهمیت غذاهای ارگانیک را برجسته کردهاند. سرآشپزهای برنامههای تلویزیونی خواص این مواد غذایی را بارها یادآوری میکنند؛ اما غذاهای ارگانیک هیچگاه بیش از 3 درصد از 120 میلیارد پوند در گردش در بازار مواد غذایی انگلیس را به خود اختصاص نداده است در حالیکه این میزان در آمریکا حدود 10 درصد است.

البته شواهدی وجود دارد که نسل جدید انگلیسیها شروع به اندیشیدن عمیق درمورد غذا کردهاند. کاهش حمایت برای تولید غذاهای ارگانیک میتواند تنها به دلیل هزینه آن نباشد بلکه به نگرش افراد نیز میتواند مرتبط باشد بنابراین نشریههایی که درمورد امنیت غذایی است افراد را تشویق به تفکر ساختهاند در مورد این که غذاهای ما از کجا میآیند و چگونه تولید میشوند.

در عین حال که مخالفتهای زیادی در برابر افزایش بیش از حد غذاهای صنعتی شکل گرفته؛ در کنار آن هنوز شک و تردیدهایی نیز در مورد ادعاهایی که بابت غذاهای ارگانیک میشود وجود دارد و عدهای عقیده دارند که در مورد خواص آنها زیادهروی شده است.

آن‌چه مشخص است این که حتی در زمانی که وضع اقتصادی کساد است، مصرفکنندهها بیشترین سعی را در خریدن غذاهای خوب و مناسب میکنند؛ ولی آنها میزان نیاز بدن به غذاهای ارگانیک را درک نمیکنند و پرداختن مبلغ اضافه بابت آن را غیرضروری میبینند؛ بنابراین سال 2009 شاید سالی برای تولید مناسب غذاهای ارگانیک نباشد.

2. چالش تغییرات آب و هوا
پاسخ این سوال با توجه به نظر بیشتر هواشناسان ساده است؛ اگر در سال 2009، در عملکرد خود تغییر رویه ندهیم، مسلما کره زمین دچار مشکل خواهد شد.

دیاکسید کربن اتمسفر هماکنون در میزان 387ppm متوقف مانده است و این یعنی افزایشی برابر با 40 درصد از زمان انقلاب صنعتی تا کنون و این بالاترین میزانی است که کره زمین در طی 650 هزار سال گذشته تجربه کرده است.

شواهدی مبنی بر گرم شدن سطح زمین بهخصوص در قطب شمال به دست آمده؛ جایی که دانشمندان همیشه پیشبینی کرده بودند که اولین جایی است که دچار آسیب میشود.

تابستان، پوشش یخی در قطب بهطور غمانگیزی کاهش پیدا کرد. لایه منجمد همیشگی در سیبری، در حال آب شدن است. اولین عارضه این پدیده، کاهش توانایی زمین برای منعکس کردن حرارت خورشید به سوی فضا است. دومین مشکل، آزاد شدن حجم زیادی گاز متان است، ترکیب این 2 ، میزان گرمای زمین را بالاتر میبرد. بزرگترین ساطعکننده کربن در دنیا، یعنی آمریکا بعد از 8 سال رکود، توسـط «جان هولدرن»، مشاور علمی باراک اوباما، اعلام کرده است که آبوهوا، اولویتی مهم و اساسی است.

اخیرا دولت انگلیس اعلام کرده است که قصد تاسیس کارخانههای جدید زغال سنگ را در بعضی از شهرهای انگلیس دارد؛ این اقدام سبب شکلگیری این اتهام نسبت به دولت انگلیس میشود که تعهدات بیارزشی برای تغییر وضعیت آبوهوا داده است و این برخلاف مواضع نمایندگانی است که در کوپنهاک تجمع خواهند یافت که معاهده جدیدی برای تغییر شرایط جوی کره زمین وضع کنند. معاهدهای که قرار است جانشین توافقنامه کیوتو که در سال 2012 به پایان خواهد رسید، بشود. تنها یک تصمیم محکم و قاطع و همچنین اجباری کردن قوانین، سیاره ما را نجات خواهد داد.

3. انقلاب فیلم‎های 3 بعدی
دوران انتظار طولانی شده، شاید حدود 80 سال، ولی امید آن می‎رود که سال 2009، سالی باشد که سرانجام فیلم‎های 3 بعدی قابل تماشا کردن باشد؛ بدون ایجاد سردردهای میگرنی در تماشاچی!

هماکنون 2 فیلم در هالیوود به  شکل 3 بعدیهای جدید مشغول جذب مشتری است:«هیولاها در برابر بیگانگان»، انیمیشنی بسیار تاثیرگذار از کمپانی Dream Work که در اواخر مارس اکران خواهد شد و فیلم «آواتار»، به کارگردانی جیمز کامرون که اولین فیلم او پس از فیلم موفق تایتانیک خواهد بود.

جفری کاتزنبرگ، مدیر فیلمهای Dream Work ، پیشبینی میکند که درطی 5 تا 7 سال آینده، تمام فیلمها، در قالب 3 بعدیهای جدید نمایش داده خواهد شد همانند شرک4 که در تابستان 2010 اکران خواهد شد.

تاریخچه فیلمهای 3 بعدی طولانی است؛ این این نوع فیلم، برای اولین بار در سال 1920 شروع به فعالیت کرد و در سال 1950 به منظور رقابت سینما با تلویزیون، دوباره روی آن کار شد، ولی عینکهای پلاستیکی رنگ شده و تیره مانع لذت بردن کافی از نمایشهای 3 بعدی میشد حتی در فیلمهایی همانند فیلم ترسناک «خانهای از موم» و یا فیلم «شماره M را برای قاتل بگیر» اثر آلفرد هیچکاک، این مشکل وجود داشت.

اخیرا فیلمهای 3 بعدی پیشرفت قابل توجهی داشته است که بیشتر به دلیل تکنولوژی دیجیتالی جدید در تولید و نمایش این فیلمها و همچنین تولید عینکهایی سفت و راحت، مخصوص دیدن فیلمهای 3 بعدی است. تنها مشکل موجود، قیمت بالای تبدیل سینماها است، هرچند Cine world، بزرگترین سینمای زنجیرهای انگلیس، به زودی 100 پرده آماده نمایش خواهد داشت.

هر کسی به راحتی متقاعد نمیشود که تکنولوژی جدید فیلمهای 3 بعدی، پاسخی برای مشکلات هالیوود باشد. بنا بر عقیده «پاتریکس گلدستین»، تحلیل کننده فیلمهای هالیوودی در روزنامه لسآنجلس تایمز، هالیوود کماکان بابت فیلمهایی که استقبال از آن تنها در گروی جلوههای ویژه است، آزار میبیند. او در این باره میگوید: آنچه امروزه این فیلمها نیاز دارند استفاده کمتر از گزافهگویی و هیجانهای پوچ است؛ نه چیزی بیشتر از این!

4. خوشبختی؛ سرابی غبارآلود
در دورهای که گذشت، هرچند بیشتر مردم غرب مرفه‌تر شدند ولی در عوض بسیاری از مردم، به لحاظ اخلاقی دچار انحطاط شدند و دنیا آکنده از رفتارهای غیراخلاقی چون خودفروشی، تکبر و رفتارهای ضد اجتماعی شد. افراد، برای یکدیگر ناخوشایند و غیرقابل تحمل شدند، ناسزاهای بسیار گفتند و جنگهای بسیار با یکدیگر کردند.

فرهنگ عمومی، تمایلات تهدیدکننده و آزاردهنده را در جامعه میپروراند. افراد مشهور، درتلویزیون و برای جلب توجه عموم، کرم میخوردند؛ دوربینها از خانوادههای بیبندوبار و بیمسئولیت تصویر می‌گیرد و آن را به عنوان فیلمهای سرگرمکننده نشان میدهد و افراد، بسیار مینوشند و مست میکنند.

دیدگاهی وجود دارد مبنی بر اینکه هماکنون این وضعیت دیگر به پایان رسیده است و مردم شروع کردهاند که دوباره هنر زندگی اجتماعی را بیاموزند.

اگر مردم دنیا در سال 2009 طبق این نظریه پیش بروند، همه آنها دوباره گرد هم خواهند آمد، مسئولیتپذیرتر شده و ساده زندگی میکنند، کار، سازندگی و اصلاح را سرمشق خود قرار میدهند، نان خود را تقسیم کرده و در غم همسایه خود شریک میشوند.

ولی پیشبینی غیرخوشبینانه دیگری نیز وجود دارد و آن معضل بزرگ مربوط به بی‌اخلاقی بیحد و مرز افراد است.

بنجامین باربر، استاد درس جامعه مدنی دانشگاه ماریلند اخیرا بحثی قانعکننده در مورد ایدئولوژی پایهریزی شده برای مردم کوتهبین و کودکاندیش داشته است. در تجزیه و تحلیل او، انسان‌های مدرن امروزی از نظر تفکر، همانند کودکانند؛ یعنی نمیتوانند بین مفهوم«من میخواهم» و «من نیاز دارم» تفاوتی قائل شوند. آنها فقط به لذت و خوشی فوری و لحظهای می‌اندیشند.راگر بخواهیم نظریه باربر را بپذیریم، در حقیقت مردم کشورهای غربی، کوچولوهای 2 ساله نفهمی هستند و با وجود آنها، رفتارهای ضد اجتماعی و بیمارگونه همچنان ادامه خواهد داشت.
 
 
گردآورى:گروه سبك زندگى سيمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع:khabaronline.com
 
مطالب پيشنهادى:
مهمترين دلايل بحران هاى زناشويى در سال 2008 !!
ستونى به نام خانواده
زندگى خاموش
همسردارى مدرن !!
بدگمانی کابوس زندگی