قبل از بچه دار شدن در مورد این مسائل با همسرتان حرف بزنید
هر چه بیشتر خود را آماده موقعیت های مختلف کنید و از قبل بیشتر با برنامه پیش بروید، بهتر می توانید از تجربه بچه دار شدن لذت ببرید. مسائلی که در ادامه مطرح می شود، مسائل مهمی است که باید درباره آن با هم صحبت کنید .

مسائلی که قبل از بچه دار شدن باید در موردش با همسرتان صحبت کنید

بچه دار شدن یکی از بزرگ ترین و مهم ترین تجربیات زندگی هر شخصی است. بعد از بچه دار شدن، همه چیز حول محور بچه می چرخد. هر چقدر والدین بتوانند قبل از بچه دار شدن بیشتر در این باره با هم صحبت کنند، بهتر است، چرا که قبل از حاملگی تجربیات و دانش اشخاص درباره بچه ها اندک بوده و لازم است با یکدیگر این دانش و تجربیات را در میان بگذارند تا مطمئن شوند آمادگی این مسئولیت بزرگ را دارند.

 

چرا می خواهیم بچه دار شویم؟

این سوال هم آسان است و هم خیلی سخت! روان شناسان می گویند علت بچه دار شدن خیلی ها این است که می خواهند بچگی خودشان را جبران کنند یا می خواهند عشقی را که دریافت نکرده اند، به دست بیاورند. خیلی ها می گویند می خواهند نام خانوادگی شان جاودان شود یا ثروت خانواده به کسی برسد! بعضی ها هم بچه دار می شوند؛ چون روند زندگی به این شکل است. می بینید؟ جواب ها می تواند خیلی متفاوت باشد! بهتر است با همسرتان در این باره توافق داشته و برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار بعدی در زندگی کودک با یکدیگر هم نظر باشید.

 

چطور سلامت روح و روان خود را حفظ می کنیم؟

بچه دار شدن می تواند یکی از استرس زاترین موقعیت ها باشد. اگر هم اکنون با مشکلات روحی یا روانی مثل اختلال در خوردن، افسردگی یا وسواس فکری و... دست و پنجه نرم می کنید، بعد از بارداری همه چیز سخت تر می شود. شما و همسرتان باید در این باره برنامه دقیقی داشته باشید و خود را حسابی آماده کنید. اگر قرص خاصی مصرف می کنید باید مطمئن شوید که قادر خواهید بود در زمان حاملگی به مصرف آن ها ادامه دهید. آیا شما برای بچه دار شدن ثبات لازم را دارید؟

 

برنامه خواب بچه چگونه است؟

خواب بچه، یکی از مهم ترین نکته هایی است که قبل از بچه دار شدن باید با همسرتان درباره اش به توافق برسید. این که انتظار دارید بچه در چه ساعتی بخوابد ممکن است به نحوه تربیت خودتان در خانواده برگردد و با همسرتان متفاوت باشد. همچنین وظیفه خواباندن بچه را به درستی با هم تقسیم کنید تا فشار تنها بر شانه های مادر یا پدر نباشد.

 

مادر و پدر بزرگ ها چقدر در بچه داری دخیل باشند؟

اگر شما یا همسرتان مادر یا پدری دارید که به شما در بزرگ کردن بچه کمک می کنند، این واقعا عالی است. قبل از حاملگی با همسرتان درباره میزان نقشی که مادر و پدر هر یک از شما خواهد داشت، صحبت کنید. خیلی از کسانی که تازه بچه دار می شوند به فضای باز و بدون انتقاد نیاز دارند تا بتوانند در آرامش بچه داری را یاد بگیرند؛ بنابراین انتقاد و بکن نکن های حاصل از تجربه پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها می تواند در این مواقع ناراحت کننده باشد. علاوه بر این که جوان ها قطعا به کمک و پشتیبانی بزرگ تر ها نیاز دارند. یکی از بهترین راه ها این است که با همسرتان فهرستی از کارهایی که فکر می کنید خانواده و دوستانتان می توانند بعد از آمدن بچه، در آن ها به شما کمک کنند تهیه کنید.

 

چطور مسئولیت های مربوط به بچه را تقسیم کنیم؟

وقتی بچه به دنیا می آید، کوهی از مسئولیت را با خود به همراه می آورد. نگهداری از بچه باید به عنوان یک کار تمام وقت تلقی شود و اگر یکی از والدین در منزل می ماند و از بچه نگهداری می کند، نباید تمام کارهای خانه و پخت و پز و مدیریت آن را هم به عهده او گذاشت. با تقسیم مسئولیت ها، مطالعه و یادگیری هر یک از آن ها توسط مسئولش، چه پدر و چه مادر، می توان به بهترین نحو، بار کارها را تقسیم کرد.
قبل از بچه دار شدن مسئولیت ها را روی کاغذ بنویسید و تقسیم وظیفه کنید. قطعا بعد از آمدن بچه همه چیز آن گونه نخواهد بود که  برنامه ریزی کرده اید ولی با کمک فهرستی که دارید از فشار عصبی شما کم می شود.