چگونه شوهر حرف گوش کن داشته باشیم؟
همواره یکی از خواسته های خانم ها در زندگی مشترک این است که همسرشان به حرف آن ها گوش داده و عمل کند. اما اغلب خانم ها ازین مساله شکایت دارند و تمایل دارند این رفتار همسر خود را تغییر بدهند. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا راه حل این مشکل را از زبان دکتر روان شناس بشنوید.

رفتار مناسب با همسر برای حرف گوش کن کردن او

گوش نکردن و عدم توجه به گفته ها یکی از اعتراضات مشترک زنان از همسرانشان است . آنها احساس می کنند که توسط شوهر خود نادیده گرفته می شوند و حرف هایشان شنیده نمی شود. در روابط بین زوجین باید هر دو بتوانند به گونه ای آن را مدیریت و کنترل کنند تا بیشترین میزان رضایت از زندگی زناشویی خود را داشته باشند.
روان شناسی زن و مرد در ویژگی ها و  رفتارهایی که آنها دارا هستند، دارای تفاوت های کوچک و بزرگی است. اما، در حرف زدن، زنان عموما به جزئیات دقت و مردان توجهی به آن ندارند و بیشتر به کلیات اهمیت می دهند. این خصلت سبب نارضایتی بسیاری از زنان می شود که همسران خود را بی توجه نسبت به خود می پندارند. دکتر محسن محمدی نیا روان شناس و مشاور خانواده، به بررسی چرایی حرف گوش نکردن همسر می پردازد.

بیشتر بدانید : همسرم به حرفهای من گوش نمی‌دهد !

چرا شوهرمان به حرفمان گوش نمی دهد؟

یکی از دلایل گوش نکردن به گفتگوها، به تیپ شخصیتی افراد مربوط می شود. برخی از مردان و زنان دارای تیپ شخصیتی 1-5 و یا 8 هستند. ویژگی چنین افرادی، حالت خودسری، خودخواهی و خودرایی است .

کسانی که نوع شخصیت شان 8 است،  قدرت طلب و در هر کاری مدعی هستند.. بنابراین اینکه شما بخواهید یک مرد قدرت طلب، به حرف شما گوش دهد چنین امری اتفاقی نمی افتد.

اشخاص با تیپ 1،  کمال طلب هستند؛ این افراد فقط خودشان را قبول دارند و به حرف های کسی گوش نمی دهند.

و کسانی که تیپ شماره 5 دارند، پژوهشگرند. این افراد، اهل علم و مدام در حال مطالعه هستند؛ این گروه شخصیتی نیز به حرف ها گوش نمی دهند.

یکی از علت های عدم اهمیت به حرف از سوی همسران، دلیلی است که در روان شناسی به آن اورکانتیشن گفته می شود؛ افرادی هستند که زمانی خیلی مطیع بودند و حالا که ازدواج کرده اند می خواهند تمام عقده هایشان را روی همسرشان خالی کنند؛ در واقع  این اشخاص در برابر پدر و مادرشان آرام و سر به زیر و در مقابل همسرشان خیلی سرسخت می شوند و می خواهند برخلاف شخصیت واقعیشان بجنگند.

 امر دیگری که در عدم توجه مردان به صحبت های همسرشان دامن می زند، تذکر و ایرادگیرهای زیاد از طرف زنان است. در این مواقع مرد مقابله می کند و برای آنکه قدرتش را نشان دهد شروع به لجبازی و برخلاف حرف همسرش عمل می کند. در واقع به سبب اینکه در برخی از زمان ها زنان، ذوق همسرشان را از بین می برند، با گوش ندادن به حرف های همسرشان، مردان درصدد تلافی کردن بر می آیند. از این رو، زنان باید از تذکر و ایرادگیری بپرهیزند و مدتی به همسرتان اجازه ی نفوذ دهند تا او متوجه شود که قصد در افتادن با او را  ندارند.

چگونه شوهر خود را حرف گوش کن کنیم؟

برای این امر شما باید خودتان شنونده خوبی باشید. وقتی کَل کَل می کنید و مدام می خواهید با شوهرتان بحث کنید شما در برابر او ایستاده اید نه در کنارش. بنابراین یکی از بهترین راه ها برای اینکه همسرتان مطیع شما باشد این است که با او صمیمی شوید، یعنی او بتواند با شما خوب حرف بزند بدون انکه مورد سرزنش و تحقیر قرار بگیرد.

بنابراین راه اصلی و نجات برای حرف گوش شدن همسرتان این است:

  • همسرتان را بشناسید
  • شنونده خوبی باشید
  • به او اجازه ی نفوذ دهید
  • از همسرتان درخواست داشته باشید

    یعنی اگر از او می خواهید که کاری انجام دهد و او گوش نمی کند خواسته تان را مجددا بیان کنید. مثلا : اگرچند بار به همسرتان یاد آوری می کنید که برایتان دارویی بخرد و او باز یادش می رود بدون آنکه به همسرتان حمله کنید به او بگویید: من خیلی می رنجم از اینکه به حرف های من اهمیت نمی دهی!... شما با این نوع بیان در واقع پیام "تو" نمی دهید که تو بی مسئولیتی، تو بی اهمیتی، تو خودخواهی و ... بلکه پیام من می دهید و از خودتان می گویید که من چند روز است از تو میخواهم فلان کار را انجام دهی و تو اهمیت نمی دهی و این مسئله خیلی مرا دلخور می کند.

بیشتر بدانید : چگونه با مردان صحبت کنیم تا حرف هایمان را گوش دهند؟

تفاوت زن و مرد

با توجه به دلایل ارائه شده در رابطه با حرف گوش کن نبودن آقایان نباید تفاوت ساختار مغز در زنان و مردان را از نظر دور داشت . مغز خانم ها می تواند از هر دو نیمکره به خوبی استفاده کند اما مغز آقایان بیشتر از نیمکره چپ پردازش می کند و هنگام شنیدن تنها نیمکره چپ فعال می شود این مورد خود مزید بر این علت است که نتوانند به همه گفتگوهای زناشویی با دقتی که زنان می سنجند، عمل کنند.

صحبت کردن مهارت اصلی خانم هاست؛ آنها دوست دارند وقتی همسرشان از سرکار می آید سیر تا پیاز اتفاقاتی که آن روز افتاده است را برای همسرشان بگویند و در لا به لای حرف هایشان هم گاهی از همسرشان تقاضاهایی دارند و در عین حال انتظار دارند که همسرشان تمام آن حرف ها را بخاطر بسپارند اما توانایی شنیدن سخنان پراکنده برای مردان امکان پذیر نیست .

بنابراین اگر خانم ها بخواهند با یک مرد صحبت کنند، ابتدا یک موضوع را با او درمیان گذاشته و اگر متوجه شدند همسرشان، مطلب را درک کرده است، آنگاه سراغ بحث های دیگر بروند. این بدان جهت است که مغز مردان در یک زمان تنها می تواند بر یک موضوع تمرکز کند. همسرتان را درک کنید و همواره با عشق و محبت با او برخورد کنید تا به یک زندگی ایده‌آل دست یابید.

بیشتر بدانید : تغییر دادن همسر بعد از ازدواج چگونه ممکن است؟

بیشتر بدانید : نحوه صحیح رفتار با شوهر، فقط خانم ها بخوانند!!

بیشتر بدانید : برای 5 دقیقه به حرف من گوش کن!!

بیشتر بدانید : چگونه با شوهرم صمیمانه و صحیح صحبت کنم؟

بیشتر بدانید : 6 خواسته اصلی زنان از مردان که باید بدانید!!

بیشتر بدانید : چرا همسرمان ما را نمی شنود؟

بیشتر بدانید : با چهار سیاست زنانه مردان را حرف شنو کنید


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : tebyan.net