این نوجوانان گرایش بیشتری به رفت و آمد با دوستان ناباب دارند. با انتخاب یک سرگرمی مناسب نوجوانان خود را از این خطر مصون بدارید.

شما باید زمینه سرگرمی های متنوع را برای نوجوان خود فراهم کنید تا او بتواند دست به انتخاب بزند. مرحله بعدی این است که تمام منابع لازم را در اختیار فرزندتان قرار دهید تا بتواند از سرگرمی جدیدش لذت ببرد. هر چند انجام این کار برای والدین بسیار دشوار به نظر می رسد ولی به دلایل زیر ضروری است:

1 - سرگرمی ها حس اعتماد به نفس نوجوانان را تقویت می کند
نوجوانان با انتخاب یک سرگرمی مناسب می توانند مهارت و خلاقیت خود را تقویت کند. این مسئله نتایج مثبتی به دنبال دارد و باعث می شود آنها با اعتماد به نفس بالایی کارها را انجام دهند.

2 -  پرداختن به سرگرمی به نوجوانان هویت می بخشد
علائق ما هویت مان را شکل می دهد. یکی از مهم ترین ویژگی های نوجوانان تلاش برای کسب هویت است. آنها با انتخاب یک سرگرمی خاص در واقع این پیام را می فرستند که « من این کار را دوست دارم زیرا احساس خوبی به من می دهد. پس، این سرگرمی بخشی از هویت من است. »

3 - پرداختن به سرگرمی مانع از بی حوصلگی نوجوانان می شود
بی حوصلگی آفتی است که متأسفانه بسیاری از نوجوانان گرفتار آن می شوند و تأثیرات مخربی دارد. این نوجوانان گرایش بیشتری به رفت و آمد با دوستان ناباب دارند. با انتخاب یک سرگرمی مناسب نوجوانان خود را از این خطر مصون بدارید.

4 - پرداختن به یک سرگرمی به شما دلیلی برای تمجید از فرزندتان می دهد
وقتی نوجوان شما به یک سرگرمی می پردازد فرصت خوبی برای تمجید از او دارید. شما می توانید زمانی که اوضاع بر وفق مراد پیش نمی رود با استفاده از این روش در ارتباط با فرزندان خود تعادل ایجاد کنید و یا به تقویت تعامل مثبت خود با آنها بپردازید.

چند سرگرمی لذتبخش
تربیت نوجوانان کار بسیار دشواری است. زمانی که حس استقلال طلبی در نوجوانان رشد می کند، از والدین خود فاصله می گیرند. این تغییرات غیرقابل اجتناب است ولی پرداختن به سرگرمی های مناسب راه خوبی برای نزدیکی بیشتر والدین و فرزندان آنهاست.

به موارد زیر توجه کنید :
1 - آشپزی سرگرمی خوبی برای والدین و نوجوانان آنهاست. نوجوانان برای آشپزی به حد کافی بزرگ شده اند و در ضمن والدین می توانند در حین این کار مهارت های مورد نیاز را به فرزندان شان بیاموزند.

2 - شاید باور نکنید ولی برخی از بازی های ویدئویی سرگرمی خوبی برای والدین و نوجوانان هستند و تمام اعضای خانواده می توانند از آنها استفاده کنند. البته گروهی از بازی های مزبور برای کودکان کم سن و سال مناسب نیستند ولی کودکان بزرگ تر می توانند به آنها بپردازند.

3 - پیاده روی یکی دیگر از سرگرمی های جذاب برای والدین و نوجوانان است. البته کودکان کم سن و سال نیز می توانند به پیاده روی بروند ولی نوجوانان در پیاده روی های طولانی کمتر خسته می شوند و گله و شکایت می کنند و در نتیجه پیاده روی لذتبخش تر می شود.
در ضمن زمانی که بخواهید به تماشای پرندگان بنشینید و یا از طبیعت عکس بگیرید نوجوانان شکیبایی بیشتری از خود نشان می دهند.

4 - یکی دیگر از سرگرمی های لذتبخش انجام ورزش های موتوری است. کودکان کم سن و سال توانایی کنترل وسایط موتوری را ندارند ولی نوجوانان قوی تر و مسئولیت پذیرتر هستند و می توان به آنها اعتماد کرد. اگر از تمکن مالی برخوردارید می توانید نوجوانان تان را در اتومبیل خود سهیم کنید.

گاهی یافتن سرگرمی هایی که والدین و کودکان کم سن و سال از آن لذت می برند آسان تر است.
در هر حال مسئله ای که والدین باید همواره به یاد داشته باشند این است که نوع فعالیتی که معمولا به همراه نوجوانان خود انجام می دهند اهمیت دارد ولی مهم تر از آن این است که اوقات مفیدی را در کنار یکدیگر سپری کنند.
بسیاری از نوجوانان علاقه ای به وقت گذرانی با والدین خود نشان نمی دهند و از آنها فاصله می گیرند ولی با انتخاب سرگرمی های مناسب، والدین و فرزندان شان می توانند اوقات خوشی را در کنار هم بگذرانند و دوران نوجوانی تبدیل به دورانی سرشار از محبت و تفاهم خواهد شد.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifesyyle
منبع : aftabir.com
 


مطالب پیشنهادی :

علل و راه حل ناخن جویدن کودک

روش اصولی تنبیه کودکان 

فرزند دوم کی از راه برسد؟ 

تفاوت های تربیتی دختران و پسران را می شناسید؟

50 تفریحی که بچه های امروز از آن محرومند