چطور با کودک لجباز برخورد کنیم؟
  همه مادران روزهایی را در زندگی خود تجربه کرده‌اند که از لجبازی کودک خود کلافه و خسته شده  و از شدت عصبانیت به مرز انفجار رسیده‌اند! اما گاهی این لجبازی در کودکان به یک خصوصیت رفتاری تبدیل می‌شود. در ادامه برای تغییر این نوع رفتار در فرزندتان به شما چند راهکار ارائه خواهیم کرد

 4 توصیه به مادرها برای رفتار با کودکان لجباز

یک بازی بسازید

کودک شما از جمع‌کردن اسباب بازی‌هایش که در وسط پذیرایی خانه ریخته، امتناع می‌کند؟  این بار به جای گفتن «زمان برداشتن اسباب بازی‌هایت و جمع کردن‌شان است» می‌توانید بگویید که «حدس می‌زنم که نمی‌تونی همه این اسباب بازی‌ها را در پنج دقیقه جمع کنی، نظر خودت چیه؟» و بعد بازی را شروع کنید. می‌توانید از تایمر استفاده کنید و از کودک بخواهید سر ساعت مشخص وسایل خود را جمع کند و اگر در زمان مشخص شده این کار را انجام داد، برنده بازی است و جایزه می‌گیرد.

بیشتر بدانید : 7 نکته کلیدی در برخورد با کودک لجباز

از افعال مثبت استفاده کنید

استفاده از افعال منفی همیشه نتیجه عکس دارد و باعث خواهد شد بچه‌ها بیشتر لجبازی کنند. به جای افعال منفی از افعال مثبت استفاده کنید. برای مثال  به جای استفاده از جمله «تا کفش‌هایت را درست نپوشیدی، از بیرون رفتن خبری نیست»، از جمله «هر وقت کفش‌هایت را پوشیدی، به پارک برای قدم زدن با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌رویم» استفاده کنید.

چطور با کودک لجباز برخورد کنیم؟
چطور با کودک لجباز برخورد کنیم؟

آرامش خود را حفظ کنید

اگر در زمانی که فرزندتان شروع به لجبازی کرده است، بیش از حد واکنش نشان دهید یا کنترل خود را از دست بدهید، وضعیت سخت‌تر می‌شود. واقعیت این است که تحمل کودکان نسبت به شما بیشتر است و شما با عصبانی شدن شکست خواهید خورد. بنابراین خونسردی خود را حفظ کنید، رفتار صحیح را با آرامش کامل به کودک خود یادآوری و او را  تشویق کنید که  کار درست را انجام دهد.

کارت «یار ویژه» طراحی کنید

اگر کودکی اعتماد به نفس بالایی داشته باشد و کمتر به دنبال انجام رفتارها یا گفتارهایی برای جلب توجه باشد، احتمال این که دست به لجبازی بزند تا حد زیادی کاهش می‌یابد. به همین دلیل، توصیه می‌شود که یک سری کارت به اسم «یار ویژه» طراحی کنید و از کودکان بخواهید در صورت احتیاج از آن استفاده کنند و شما هم اگر نیاز به کمک داشتید، از آن‌ها استفاده خواهید کرد. این کار باعث می شود آن‌ها احساس کنند بزرگ شده‌اند و تمایل بیشتری برای همکاری با شما به دست می‌آورند. به خاطر داشته باشید، حتما از نحوه انجام کار آن‌ها بعد از پایان، تعریف کنید. برای مثال بگویید: «آخرین باری که به من کمک کردی، بسیار عالی عمل کردی، از تو ممنونم».



بیشتر بدانید : کودک لجبازتان را ادب کنید!!!

بیشتر بدانید : اگر کودک 6 ساله دارید حتما بخوانید

بیشتر بدانید : در برابر لجبازی کودکان چه کنیم؟



گردآوری: گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع: khorasannews.com