تنظیم ساعت صرف غذا و میان وعده کودک بر عهده مادر است. گاهی کودک مرتب دوست دارد چیزی بخورد اما این به معنی گرسنگی او نیست.
تغذیه کودکان اهمیت زیادی دارد. بسیاری از مادران تلاش می کنند در عین حال که نیازهای اصلی فرزندشان را برطرف می کنند، از چاقی و اضافه وزن او پیشگیری کنند اما گاهی دچار مشکل می شوند...
بسیاری از کودکان، اضافه وزن بالایی دارند اما دچار کمبود ریزمغذی ها هستند. دلیل آن هم گرایش به مصرف میان وعده های ناسالم مثل چیپس، پفک، کیک و بستنی یا انواع ساندویچ و فست فود است. در ذهن بسیاری از مادران سوال هایی در مورد تغذیه کودکان و میان وعده های آنها وجود دارد که این مطلب به ۵ مورد از آنها پاسخ داده است.

1 - آیا این طبیعی است که کودک بین ۲ وعده غذایی گرسنه شود؟
بله، کودکان در حال رشد هستند و برای تامین نیازها و انرژی شان باید به اندازه کافی غذا بخورند. از سوی دیگر،آنها معده کوچکی دارند و نیازهایشان فقط با صرف ۳ وعده غذایی اصلی در روز تامین نمی شود. میان وعده برای کودکان درواقع نوعی مکمل غذایی است و می تواند نیازهای آنها را در طول روز برآورده کند. توصیه می شود میان وعده، شامل موادغذایی سیرکننده باشد تا کودک بتواند بدون ضعف به فعالیت های روزمره و بازی بپردازد.

2 - میان وعده کودکان باید شامل چه خوراکی هایی باشد؟
میان وعده کودکان در عین سیرکننده بودن، باید حاوی ریزمغذی ها، ویتامین ها و موادمعدنی باشد و بهتر است از ۲ ماده غذایی و از ۲ گروه مختلف انتخاب شود. میان وعده صبح باید سبک تر باشد و قند داشته باشد. مثلا یک میوه در عین حال که کودک را سیر می کند، اشتهای او را برای خوردن ناهار نخواهدگرفت. در کنار میوه می توان به کودک یک لیوان شیر هم داد. برخلاف میان وعده صبح، میان وعده عصر باید سیرکننده تر باشد. بهتر است از منابع غذایی قندهای پیچیده در این وعده استفاده کنیم. کاسه ای از غلات آماده همراه با شیر یا ساندویچ نان و پنیر و گردو برای عصرانه انتخاب های بهتری هستند. هر بار از موادغذایی متفاوتی استفاده کنید تا تمام نیازهای کودک برآورده شود و دلزده نشود. لازم است به ذائقه کودک نیز هرازگاهی توجه کرد. برخی موادغذایی مورد علاقه کودک شاید خیلی مقوی نباشند اما اگر سالم هستند، آن را به عنوان میان وعده انتخاب کنید.

3 - کودک من همیشه گرسنه است. هر بار که از من خوراکی می خواهد، باید به او بدهم؟
تنظیم ساعت صرف غذا و میان وعده کودک بر عهده مادر است. گاهی کودک مرتب دوست دارد چیزی بخورد اما این به معنی گرسنگی او نیست. اگر هرازگاهی این گونه است، به او موادغذایی سالم بدهید اما قانون ۴ وعده اصلی غذا و ۳ ۲ میان وعده را رعایت کنید. اجازه ندهید کودک احساس کند او را در خوردن محدود کرده اید. برعکس سعی کنید به او عادت های تغذیه ای صحیح را آموزش دهید. اگر در هر وعده غذایی مقدار کمی غذا می خورد، باید به او بفهمانید اگر تا وعده بعدی احساس گرسنگی کرد، باید تحمل کند. در این شرایط درک می کند چرا اجازه خوردن تعداد زیادی میان وعده را ندارد.

4 - اگر کودک از مدرسه برگشت و گرسنه بود اما ناهار تا نیم ساعت بعد آماده نمی شد، باید چه کنیم؟ به او میان وعده بدهیم؟
فاصله بین میان وعده تا غذای اصلی باید حدود ۲ ساعت باشد تا کودک اشتهای خوردن غذای اصلی را داشته باشد اما اگر شرایط به گونه ای بود که غذای اصلی کمی دیرتر آماده می شد، می توان به نحوی نوعی پیش غذا به کودک داد. یک کاسه ماست یا چند عدد گردو و آجیل شاید انتخاب خوبی باشد. باید ماده غذایی ای را انتخاب کنید که معده کودک را پر نکند اما در عین حال برای چند دقیقه ای او را سیر کند.

5 - آیا قبل از خواب باید به کودکان چیزی خوراند؟ این کار به خوابش لطمه نمی زند؟
در طول هفته، مخصوصا اگر فرزندتان به مدرسه می رود، ممکن است بعد از خوردن شام خوابش ببرد و نیازی به دادن میان وعده ای بعد از شام نباشد اما اگر اهل تلاش زیاد است، به طور حتم در طول شب گرسنه خواهدشد و باید قبل از خواب به او وعده سبکی بدهید، این وعده بهتر است حاوی چربی کم و کربوهیدرات بالاتری باشد. یک کاسه شیر و غلات آماده یا یک موز انتخاب های خوبی هستند.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : salamat.ir



مطالب پیشنهادی :
کودک تان و معضلی به نام غذا خوردن
15 اصل تغذیه ای برای غذا دادن به کودکان
4 راهکار برای یک وعده غذای سالم
چگونه فرزندمان را مستقل تربیت کنیم؟
با ما زبان نوزادتان را بیاموزید