بیشتر پژوهشگران معتقدند که در صورت وجود مهدکودکی مناسب، کودکان از 3 سالگی آمادگی ورود به این محیط را دارند. با این حال پذیرش ورود به مهدکودک گاه برای کودک آن قدرها نیز آسان نیست.
 پژوهش ها نشان داده است که چنانچه کودکان در سن مناسب، به مهدکودکی با شرایط مطلوب فرستاده شوند می توانند از مزایای گوناگون آن بهره مند شوند.

این نتایج در زمینه های مختلف تربیت و تحول شناختی و اجتماعی کودک قابل توجه است. در زمینه های تحصیلی این کودکان از پیشرفت بهتری برخوردارند و آمادگی ذهنی و اجتماعی بیشتری برای بهره مندی از مدرسه دارند. به همین علت مشکلات تحصیلی از قبیل تکرار پایه یا ترک تحصیل در کودکانی که به مهدکودک رفته اند کمتر مشاهده می شود. علاوه بر این کودکان به آموزش هایی که در مهد انجام می گیرد پایبندتر هستند و اصولی را که والدین مدت ها تلاش می کنند تا به کودک بیاموزند بسیار سریع تر و به نحوی تخصصی تر فرا می گیرند.

علاوه بر این، فرستادن کودک به مهد، زمانی را برای او فراهم می آورد تا تعاملات اجتماعی خود را گسترش دهد و تجربه هایی را در این زمینه کسب کند. همچنین حضور کودک در مهد باعث می شود تا او از دیگر امکانات تخصصی که در این فضا ارائه می شود بهره مند شود و در کنار این مزایا از بازی و تعامل با هم سالان لذت ببرد، از سویی دیگر والدین می توانند از مدت زمانی که کودک در مهد حضور دارد استفاده کنند و به فعالیت های مورد نظر خود بپردازند و برای پرورش کودک تجدید قوا کنند.

سن و زمان مناسب
بیشتر پژوهشگران معتقدند که در صورت وجود مهدکودکی مناسب، کودکان از 3 سالگی آمادگی ورود به این محیط را دارند. با این حال پذیرش ورود به مهدکودک گاه برای کودک آن قدرها نیز آسان نیست.

وابستگی کودک به والدین از یک سو و نگرانی یا حتی احساس گناه والدین از فرستادن کودک به مهد از سوی دیگر، فرآیند فرستادن کودک به مهد را دشوار می کند. با این حال، واکنش کودکان به این موقعیت هم یکسان نیست پس باید شرایط کودک و جو خانوادگی را نیز مد نظر داشت. برخی از متخصصان این حوزه اعتقاد دارند که بهتر است در صورت وابسته بودن بیش از حد کودک، او را کمی زودتر از موعد مقرر به مهد فرستاد؛ به عنوان مثال در هنگام تابستان که کلاس ها خلوت تر است و مربی ها قادرند فرصت بیشتری را به هر کودک اختصاص دهند زمان مناسبی است.

ایجاد رغبت در کودک
پیش از زمان فرستادن کودک به مهد باید مقدمات آن را فراهم کنید به عنوان مثال، داستان هایی از رفتن شخصیت های مورد توجه کودک به مهدکودک بگویید مثلاً یکی از شخصیت های کارتونی و سعی کنید تا از این طریق، کودک با آن شخصیت همانندسازی کند. همچنین می توانید در این داستان ها از مزایای حضور در مهد برای او بگویید و اشتیاق خود را برای قدم گذاشتن او به این مرحله توصیف کنید. در ضمن می توانید با او به خرید بروید و وسایل مورد نیاز برای رفتن به مهد را با او و به سلیقه خودش تهیه کنید. همچنین قراردادهایی را با کودک تنظیم کنید مانند تعیین پاداش هایی در مقابل رعایت هر مرحله از خواسته های شما، به عنوان مثال برای بیدار شدن به موقع، با آرامش جدا شدن از مادر و... البته ضروری است که تمام این رفتارها با ملایمت و در عین حال با قاطعیت انجام شود تا کودک از رفتن به مهد دلسرد نشود.

ثبات داشتن
کودک باید رفتن به مهدکودک را یک قانون بدون تغییر بداند نه موضوعی که با کمی اصرار می تواند آن را مطابق میل خود تغییر دهد بنابراین والدین باید به گونه ای رفتار کنند که کودک دریابد نمی تواند هر وقت که دوست داشت از رفتن به مهدکودک امتناع کند. این پایبندی و ثبات در رفتار خصوصاً در نخستین روزهای ورود کودک به مهد الزامی است.

تنظیم خواب
اغلب والدین در روزهای آغازین مهد با مشکل بیدار کردن کودک مواجه هستند بدین منظور بهتر است پیش از شروع فرآیند بردن کودک به مهد، ساعات خواب و بیداری کودک را تنظیم کنید. به عنوان مثال، شب ها او را زودتر بخوابانید تا صبح زودتر از خواب بیدار شود. برای این کار از مدتی قبل هر چند شب او را 15 دقیقه زودتر برای خوابیدن آماده سازید و صبح نیز 15 دقیقه زودتر بیدارش کنید تا به مرور زمان به ساعت مورد نظر برسد.

دو نکته
_ انتخاب مهدکودک مناسب از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است ، بسیاری از مادران شاغل تنها دو ملاک نزدیکی به منزل یا محل کار و شهریه ارزان را در انتخاب مهدکودک مد نظر قرار می دهند، در حالی که نحوه و نوع آموزش هایی که توسط مربیان به کودک ارائه می شود از اهمیت بیشتری برخوردار است. متاسفانه برنامه های برخی مهدهای کودک تنها جنبه سرگرمی دارد و عاری از هرگونه نکته آموزشی است، حتی در پاره ای از موارد بعضی از برنامه ها و بازی های مهد مغایر با ارزش های خانواده است. بهتر است حتما به صحبت هایی که کودکتان درباره مهدکودک و مربیان خود می کند توجه کنید و از او بخواهید آنچه را در مهد آموزش دیده برای شما اجرا کند.

_ ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که بهترین مربی برای تربیت کودک، «مادر» است و بهترین محل تربیت، کانون خانواده است. البته در شرایطی که شاغل بودن مادر ضرورت دارد و امکان نگهداری کودک برای او و بستگان نزدیک وجود ندارد، سپردن کودک به مهد شاید تنها گزینه موجود باشد.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com



مطالب پیشنهادی :
چگونه یک مهد كودك خوب برای كودكان خود انتخاب کنیم
شیوه صحیح تربیت کودکان از زبان کارشناسان
چرا کودک مان باید به مهدکودک برود؟
مهد کودک به چه دردی می‌خورد؟
از آغوش مادر تا مهد کودک