گوش کردن یک مهارت یادگرفتنی است و والدین می توانند از طریق تلاش های مستقیم و متمرکز، به فرزندانشان خوب شنیدن و خوب صحبت کردن را بیاموزند.

از زمان تولد، گوش کردن یکی از مهمترین فعالیت های آدمی است. گوش کردن یک مهارت یادگرفتنی است و والدین می توانند از طریق تلاش های مستقیم و متمرکز، به فرزندانشان خوب شنیدن و خوب صحبت کردن را بیاموزند.
 
 
اینها دلایلی هستند که نشان می دهد چرا بچه ها از بچگی تا نوجوانی از والدینشان حرف شنوی کمی دارند:

- به بسیاری از کودکان توجه کمی می شود.

- بچه ها می گویند که والدینشان بیش از حد با آنها صحبت می کنند.

- می گویند که پدر و مادر ها زبان فرزندانشان را نمی فهمند، حتی احساسات، و عقاید آنها را قبول ندارند.

- می گویند پدران و مادران مان سختگیر، غرغرو و همیشه به دنبال انتقاد کردن هستند.

- پدر و مادرانمان همیشه به ما می گویند چکار بکنیم و چکار نکنیم.

- می گویند والدین ما کارهایی از ما می خواهند که ما اصلا علاقه ای به انجام دادنشان نداریم.

- از ما انتظار دارند آدم کسل کننده ای باشیم.

- آنها فکر می کنند که آنچه که والدینشان می خواهند بگویند را می دانند، به همین خاطر حوصله گوش دادن به صحبت های آنها را ندارند.
 
در اینجا به شما راهکارهایی می گوییم تا بتوانید بوسیله آن مهارت گوش دادن فرزندان تان را تقویت کنید . ما برای شما 10 پیشنهاد داریم:

1- آموزش مهارت "گوش دادن" را از سنین پایین شروع کنید. هیچ وقت برای یادگیری این مهارت دیر نیست،‌همیشه وقت برای این کار هست. اما تا می توانید زود این کار را شروع کنید. همینطور که کودک رشد می کند و بزرگ تر می شود، بیشتر برای آموزش وی وقت بگذارید به این صورت که زمانی را برای صحبت کردن با وی اختصاص دهید تا فاصله بین شما و کودک تان کمتر و کمتر شود. شبها قبل از خواب و بعداز ظهر ها ،وقت عصرانه بهترین اوقاتی هستند که شما می توانید به این کار اختصاص دهید.کتاب خواندن یکی از بهترین راه هایی است که می توانید بدان وسیله مهارت شنیداری وی را بهبود ببخشید.اجازه دهید کودک تان سئوالاتی را که دارد از شما بپرسد و شما نیز سر فرصت به وی جواب دهید.
همانطور که دوست دارید کودک تان به صحبت های شما گوش دهد شما نیز به حرف های وی توجه کنید. زمانیکه دارد با شما سخن می گوید با حوصله و دقت به حرفهایش گوش کنید؛ سعی کنید برای وی یک الگو باشید. وقتی کودک تان حس کند که شما مشتاق شنیدن حرفهای وی هستید، او نیز از آن به بعد بهتر به صحبت های شما گوش خواهد کرد.
 
2- اجازه بدهید کودک تان صحبت هایش را تمام کند. نگذارید فکر کند "حرف زدن با والدینم فقط وقت تلف کردن است". نوجوانی می گوید:" وقتی دارم با پدر و مادرم حرف می زنم احساس می کنم آنها صحبت های من را دوست ندارند یا در میان حرف های من موضوع صحبت را عوض می کنند و در مورد موضوعی که خودشان دوست دارند بحث می کنند".
 
3- زمانیکه با کودک تان صحبت می کنید سعی کنید با وی تماس چشمی برقرار کنید. بچه ها زود متوجه می شوند که آیا شما دارید به حرفهای وی گوش می کنید یا حواستان جای دیگری است. از سنین  کم تماس چشمی با کودک تان برقرار کنید، سعی کنید با این تماس به کودک تان بفهمانید حرفهایش را می فهمید و درکش می کنید؛ 
 
4- زمانیکه با فرزندتان صحبت می کنید مراقب حرکات صورت و تن صدایتان باشید. تا می توانید کلمات تان را شمرده و با حوصله ادا کنید، حتی زمانیکه از صحبت کردن فرزندتان خسته شدید، آن را نشان ندهید ؛ مطمئن باشید زمانیکه شما نیز با آنها سخن بگویید همان واکنش ها را به شما نشان خواهند داد.
 
5- به فرزندانتان یاد دهید با حرکات شان نشان دهند که دارند به صحبت های شما گوش می کنند. تا زمانیکه شما نشان دهید که با حوصله دارید به صحبت هایشان گوش می کنید، به آنها نیز دارید یاد می دهید که زمانیکه دارند به سخنان شما گوش می دهند نیز همان کار را بکنند. شنیدن همان گوش دادن نیست؛‌یک کودک می تواند همچنان که حرفهای شما را می شنود حواسش به جلد قرمز کتابش باشد؛
 
6- با فرزندان تان در مورد علایقش صحبت کنید. برای آغاز و شروع یک رابطه خوب با فرزند تان می توانید در مورد علایقش با وی صحبت کنید.
 
7- بعضی اوقات دنیا را از چشمان فرزندان تان ببینید. نوجوانی که در دنیای خودش زندگی می کند و حرفهای والدینش را نمی پذیرد ممکن است به این علت باشد که هیچ وقت والدینش به حرفهای وی گوش نداده اند یا به کاری که وی به آن علاقه داشته اهمیت نداده اند. 
 
8- بدانید که کی باید صحبت کنید و کی نباید؛ اوقاتی هست که شما باید سکوت کنید. قبل  از اینکه صحبت کنید از این مطمئن شوید که فرزندتان آماده شنیدن است. وقتی که کودک تان بعد از یک روز بد و ناراحت کننده از مدرسه به خانه می آید،‌ با حرف زدن و انتقاد کردن وضعیت را برایش بدتر نکنید. 
 
9- بعضی اوقات به فرزندتان به بهانه اینکه مهارت گوش دادن اش پیشرفت داشته هدیه بدهید. اگر بچه ها نشان دادند که شنونده های خوبی هستند، باید بعضی اوقات جایزه بگیرند. به آنها عکس العمل مثبت و مخصوصی نشان دهید،مطمئن باشید نتیجه خوبی خواهید گرفت.  
 
تهیه و ترجمه:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
آنچه كودكتان نیاز دارد؟!‌‌
نقش ‌حساس پدر در ‌تربیت‌ فرزندان
بلند خوانی ,معجزه ای جذاب!
كودكانی كه از صحبت كردن در جمع می ترسند
چگونه با فرزند دخترتان برخورد کنید؟