دخترم رفتارهای پسرانه ای دارد، نمی دانم چه کنم؟
دختر 13 ساله ای دارم که که رفتارهای کاملا پسرانه ای دارد، از طرز لباس پوشیدن تا لوازم، مدل مو و... . حالا که دارد بزرگ می شود نمی دانم چگونه با اون برخورد کنم؟

سوال کاربر

دختر 13 ساله ای دارم که رفتارش کاملا پسرانه است. طرز لباس پوشیدن، علایق و لوازمش درست مثل پسرهاست و هیچ علاقه ای به بودن در جمع های دخترانه ندارد. از بچگی همبازی هایش پسرها بودند و به جای عروسک، عاشق ماشین و تفنگ بود. ما آن موقع به علایقش احترام می گذاشتیم و خیلی مشکل حادی به نظرمان نمی رسید، اما الان که دارد بزرگ می شود، خیلی نگرانش هستیم.

بیشتر بدانید : رفتار دخترم پسرانه است، دکتر!

پاسخ کارشناس

دوست عزیز، نقش های جنسی یا ترجیحات و رفتارهای مربوط به جنسیت که جامعه پسند هستند، توسط محیط و عوامل بیولوژیک تعیین می شوند. خانواده ها از زمان تولد به شکل های مختلف، تفاوت های جنسیتی را تقویت می کنند، از جمله خرید لباس ها با رنگ مشخص، اسباب بازی ها با رفتارهای متفاوت، به گونه ای که دختران را آسیب پذیرتر نشان می دهند، در نتیجه از آن ها مراقبت بیشتری می کنند و به پسران مجال بروز پرخاشگری بیشتری را می دهند و آن ها را مستقل بار می آورند. با بزرگ شدن کودک، به رفتارهای متناسب با جنسیت توجه بیشتری می شود.

علت های احتمالی

در صورتی که به هر دلیلی رفتارهای متناسب با جنسیت کودک ارزشمند در نظر گرفته یا تقویت نشود، کودک رفتارهای متناسب با جنسیت خود را نشان نمی دهد و با جنسیت دیگر، همانندسازی می کند. همچنین در صورتی که محیط، رفتارهای مربوط به جنسیت خاصی را بیشتر تقویت کند؛ برای مثال در خانواده ای که داشتن پسر ارزشمند تلقی می شود، ممکن است رفتارهای پسرانه در دختران توسط اطرافیان بیشتر تقویت شود، در این صورت احتمال این که کودک به نشان دادن رفتارهای پسرانه تمایل بیشتری داشته باشد، افزایش می یابد.

صحبت کنید و تشویق هم فراموش نشود

رفتارهای پسرانه در دختران و سازگارانه یا ناسازگارانه در نظر گرفتن آن ها، به طور عمده تحت تاثیر فرهنگ قرار می گیرد. اگر با توجه به محیط و فرهنگ خاص منطقه ای که در آن زندگی می کنید، رفتارهای فرزندتان در بزرگسالی برایش مشکلاتی ایجاد می کند، با او صحبت کنید و الزامات فرهنگی را با منطق به او یادآور شوید و رفتارهای متناسب با جنسیت اش را تشویق کنید و از طریق ارزشمند ساختن جنسیت او، به فرزندتان کمک کنید رفتارهای مربوط به جنسیت خود را بپذیرد.

دخترم رفتارهای پسرانه ای دارد، نمی دانم چه کنم؟
دخترم رفتارهای پسرانه ای دارد، نمی دانم چه کنم؟,دختر پسرنما

شاید همبازی دختر ندارد

گاهی وجود همبازی های پسر و نبود دخترانی که با آن ها صمیمی باشد، سبب گرایش به رفتارهای پسرانه می شود. در این صورت فرزند شما صرفا با همبازی های خود همانندسازی کرده است، آن چه درباره همه کودکان رخ می دهد. فراهم کردن فرصت صمیمیت با همکلاسی ها و شرایط مدرسه، رفتار او را تعدیل خواهد کرد و خطری وجود ندارد.

هشدار

با این وجود، مشاهده علایمی نیز هشدار دهنده است : در مواردی که فرزندتان در حضور همجنس های خود احساس معذب بودن می کند و همواره می گوید که جنسیت او اشتباه بوده است و او اصلا دختر نیست و حتی گاهی ادعا می کند وقتی بزرگ شد مرد می شود. در صورت مشاهده چنین نشانه هایی به روان شناس یا روان پزشک مراجعه کنید.


بیشتر بدانید : اسباب بازی کودکان را دخترانه، پسرانه کنیم یا نه؟

بیشتر بدانید : نقش‌ مادران در كاهش‌ عوارض بلوغ دختران

بیشتر بدانید : کودک و نقش یابی جنسی


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com