والدین عزیز! مراقب نوجوان عاشق پیشه تان باشید
نوجوانی که عاشق می شود، در همه حال حتی درس خواندن و خوابیدن در فکر این موضوع هستند. اینجاست که نقش اطرافیان به خصوص خانواده باید پررنگ تر باشد تا نوجوان اشتباه بزرگی را مرتکب نشود. در مطلب امروز هم درباره ی عشق در نوجوانی با هم حرف خواهیم زد

 عاشق شدن در نوجوانان رو چطور مدیریت کنیم؟

نوجوانی فصل تراوش احساسات غلیظ و بروز فوران عواطف است. بچه ها در این سن از نظر عواطف بسیار اشباع می شوند به طوری که روی همه ی زندگی شان تاثیر می گذارد. نوع رفتارشان با خانواده، محل تحصیل و البته گاهی با جنس مخالف. ناگهان شور عجیبی درونشان شکل می گیرد و عاشق شدن در نوجوانی را تجربه می کنند و دیگر نمی توانند به چیز دیگری فکر کنند.
در همه حال حتی درس خوندن و خوابیدن در فکر این موضوع هستند. اینجاست که نقش اطرافیان به خصوص خانواده باید پررنگ تر باشد تا نوجوان اشتباه بزرگی را مرتکب نشود. در مطلب امروز هم درباره ی عشق در نوجوانی با هم حرف خواهیم زد.

عشق یا تمرین عاشق پیشگی؟

خوب است بدانید عشق ترکیبی از یک موضوع است.
اول جذابیت ظاهری، هیچ وقت نمی شود بدون توجه به ظاهر کسی به او نزدیک شد. شاید فکر کنید که فرزندتان هنوز کوچک است و این مسائل را نمی فهمد اما، آنها می دانند و ممکن است به لحاظ فیزیکی به شخصی جذب شوند.
دومین مطلب صمیمیت بین دو نفر است، نوجوان ها به دلیل ارتباط که ممکن است خانوادگی باشد و یا هر نوع برخورد دیگری، احساسات عاطفی نسبت به شخص دیگری را می توانند تجربه کنند، حتی در نگاه اول.
سومین موضوع در روابط عاشقانه تعهد طرفین است که بعید است در نوجوانی این اتفاق بیفتد. در این سنین به دلیل عدم ثبات احساس در افراد ممکن است این حس بارها برای فرد نسبت به افراد مختلف پیش بیاید پس زیاد قابل اطمینان نیست.

احساسات نوجوان را جدی بگیرید

والدین باید بروز احساسات در فرزندشان را ببینند و به آن احترام بگذارند. حتی اگر مطمئن هستید که نوجوان شما اشتباه می کند سعی کنید به روش و شیوه درستی این موضوع را به او بگویید. “تو اشتباه میکنی این احساسات واقعی نیستن” و یا “هنوز برای عاشق شدن تو خیلی زوده تا بزرگ نشی عشق معنایی برای تو نداره” اینها سخنان درست و به جایی نیستند. اینکه مستقیما به او بگویید که دارد اشتباه می کند هیچ تاثیر مثبتی روی او ندارد هر چند که در بیش از 90 درصد مواقع حق با شماست اما باید سنجیده رفتار کنید.

هدف از عشق دوران نوجوانی

یکی از موضوعاتی که یک نوجوان به آن توجه ندارد این است که چه هدفی از عاشق شدن اش دارد. می خواهد فقط به بقیه نشان بدهد بزرگ شده، کاری را بکند که هم سن هاش انجام می دهند و یا می خواهد پاسخ احساس اش داده بشود و بس؟ اگر بعد از مدتی حسی که دارد از بین رفت چه؟ اگر دیگر مثل روز اول دوست داشتنی وجود نداشت چه؟ برای زندگی چه برنامه و هدفی دارد؟ این سوالات و هزاران سوال دیگر را می توانید با فرزندتان مطرح کنید تا متوجه بشود همه چیز در یک حس خلاصه نمی شود و باید به خیلی چیزا فکر کرد.

غرق شدن در احساسات

یک نوجوان به دلیل بروز حس های شدید ممکن است خیلی اذیت شود. با خودش خلوت کند، از جمع دور بشود، کم حرف بزند و یا به کسی علاقه پیدا کند که حتی آن فرد اطلاع نداشته باشد و نتواند احساسش را بیان کند. این موضوع آزارش بدهد و به جایی برسد که به خودش صدمه بزند. با خودش فکر کند که ضعیف است و قدرت گفتن حرف دلش را ندارد. نباید نوجوان را در این شرایط تنها گذاشت و بهتر است برای همه ی سوالات ذهنش جواب منطقی داد که کمی آرام تر شود، برای چنین کاری شخصی بهتر از پدر و مادر وجود ندارد.
شاید بعضی وقتها پدر و مادرها از نوجوانها کلافه شوند اما می دانند که چقدر در این سن رسیدگی ضرورت دارد و اگر نباشد ممکن است فرزندشان راه اشتباه برود. یکی از این موارد عدم توجه به عواطف در نوجوانی ات که می تواند باعث بعضی موضوعات و مشکلات بشود.

نوجوان را با تجربه های خود آشنا کنید

در این سن یکی از اتفاقاتی که برای خیلی از بچه ها می افتد این است که نه تنها پیشرفت درسی ندارند بلکه پسرفت هم می کنند. زمان درس خواندن مدام فکرشان همه جا هست غیر از درس و مشق شان و این باعث می شود به نتیجه ای غیر از لغزش در درس ها نرسند. وقتی فرزندتان احساس می کند علاقه ای درونش شکل گرفته و آخر این حس نافرجام باشد، شما می توانید این روز ها را ببینید و نگذارید که اتفاق بیفتد تا فرزندتان برای کسب تجربه مجبور نشود عزت نفسش را از دست بدهد و به افسردگی دچار بشود.

نه گفتن را به نوجوان بیاموزید

ممکن است به دلیل همین احساسات اشتباه فرزندتان در جمع دوستانه به خاطر اینکه مثل بقیه باشد کارهایی را انجام دهد که میداند اشتباه است اما به خاطر اینکه مورد تمسخر بقیه قرار نگیرد انجام شان بدهد. باید یک نکته را به او یاد بدید و آن نه گفتن است.
شاید شما فقط به فکر تحصیل فرزندتان باشید اما آنها این طرز فکر را ندارند. نوجوانها فکر می کنند اگر در جمع دوستان و یا جامعه تنها باشند و کسی را در کنارشان نداشته باشند دارای سطح اجتماعی پایینی هستند. در سنین نوجوانی موقعیت اجتماعی یعنی همه چیز و برای داشتن جایگاه مناسب هر کاری می کنند.


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : 2nafare.com