با 5 راه ساده کودک تان را کتاب خوان کنید!!
 پژوهشگران نروژی به روش‌هایی دست یافته‌اند که کودکان را به مطالعه در اوقات‌ فراغت در سال 2021 با شرایط خاص آن از منظر پیشرفت فناوری و... علاقه مند می کند. در ادامه به پنج مورد از این روش‌ها اشاره می‌شود

5 روش تربیت‌ فرزند کتاب‌ خوان در سال 2021

پیشنهادهایی متفاوت برای علاقه‌ مندکردن کودکان به کتاب که بر اساس نتایج یک تحقیق جدید بعد از بررسی عادت های مطالعه کودکان 6 تا 12 ساله امروزی منتشر شده است. علاقه به مطالعه می تواند برای کودکان بسیار ارزشمند باشد. از مزایای مطالعه در اوقات‌ فراغت برای کودکان می توان به افزایش دانش ‌عمومی، تأثیر مثبت بر پیشرفت تحصیلی، افزایش توانایی خواندن و رشد واژگان اشاره کرد. در واقع، تحقیقات متعدد نشان می دهد که مطالعه تفننی می تواند شاخص اصلی برای موفقیت در آینده کودک باشد به طوری که حتی از وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... خانواده آن ها هم مهم‌تر است و می‌تواند تاثیرات شگرف‌تری روی مسیر پیشرفت آن‌ها داشته باشد. در این بین، برخی از شیوه های مطالعه قدیمی که توسط والدین و معلمان استفاده می شود، می تواند کودکان امروزی را از خواندن منصرف و انگیزه آن‌ها را برای مطالعه نابود کند. گوشی‌های هوشمند، شبکه‌های اجتماعی و ... هم انگار به جنگ کتاب آمده‌اند اما آیا می‌توان در سال 2021 هم فرزندی اهل مطالعه تربیت کرد؟ در تحقیقاتی که به تازگی توسط پژوهشگران نروژی انجام شده و به بررسی عادت های مطالعه  گروهی از کودکان بین 6 تا 12 سال در چند باشگاه کتاب خوانی پرداخته  است، آن‌ها به روش‌هایی دست یافته‌اند که کودکان را به مطالعه در اوقات‌ فراغت در سال 2021 با شرایط خاص آن از منظر پیشرفت فناوری و ... علاقه مند می کند. در ادامه به پنج مورد از این روش‌ها اشاره می‌شود.
 

بیشتر بدانید : کودکتان را با 5 بازی کتابخوان کنید

با صدای بلند کتاب بخوانید

بله، با صدای بلند برای کودک کتاب بخوانید تا این کار را برای او هیجان انگیز کنید. بلند خواندن، علاقه به کتاب را در کودکان پرورش می دهد و به کودکان کمک می کند تا وقتی کتاب را همراه با لذت می خوانند، به آن وابسته  شوند. مهم است که کتاب را پرشور و هیجان انگیز بخوانید تا برای کودکان جذاب باشد و تمایل پیدا کنند تا در برابر انتخاب‌های دیگر برای سرگرم‌شدن، دست به کتاب ببرند.

کتاب را جلوی چشمش قرار دهید

کودکانی که به آسانی به کتاب دسترسی دارند، بیشتر مطالعه می کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود که بیشتر از هر وسیله دیگری در خانه، کتاب را جلوی چشم کودکان قرار دهید. والدینی که ممکن است قادر به خرید کتاب‌های متعدد برای کودک خود نباشند، می توانند کودک را به کتابخانه عمومی ببرند و در امانت گرفتن کتاب به کودک کمک کنند. گزینه دیگر می تواند بارگیری کتاب‌های الکترونیکی رایگان مناسب برای خواندن کودکان از اینترنت باشد.

فضای مطالعه باید آراسته باشد

ایجاد فضای راحت و مناسب برای مطالعه و همچنین اختصاص وقت برای این کار  در اوقات فراغت بسیار مهم است. برای این که کودکان بتوانند به طور کامل با مطالعه درگیر شوند و از آن لذت ببرند، والدین باید فضای راحت و ساکت را برای مطالعه فراهم  کنند. این فضا می تواند به سادگی گوشه ای از اتاق باشد که برای مطالعه آراسته شده است. این کار کودکان را ترغیب می کند تا کتابی بردارند و مدتی را در گوشه ای به مطالعه بگذرانند.

با 5 راه ساده کودک تان را کتاب خوان کنید
با 5 راه ساده کودک تان را کتاب خوان کنید

بگذارید کودکان کتاب را انتخاب کنند

تحقیقات نشان می دهد وقتی کودکان کتاب خود را انتخاب می کنند بهتر از مطالعه لذت می برند و بیشتر اوقات فراغت را به خواندن کتاب می گذرانند. آن ها وقتی مجبور به خواندن کتابی می شوند که توسط والدین یا معلم انتخاب شده  است از خواندن لذت نمی برند و گاهی کتاب ها را نمی خوانند. اجازه  دهید کودکان هر مطلبی را که برایشان جالب است، چه کمیک، مجله یا شعر، بخوانند. در غیر این صورت ممکن است  توانایی آن‌ها برای خواندن تفننی کاهش یابد. البته نظارت والدین در این زمینه، لازم است.

درباره کتاب با کودک صحبت کنید

بحث  و گفت‌وگو درباره کتاب راه دیگری برای ایجاد علاقه کودکان به مطالعه و کتاب است. در عین حال، این گفت‌وگو باید درباره کتاب هایی باشد که کودک را مجذوب خود می کند نه کتاب هایی که شما به عنوان یک بزرگ سال جذاب می دانید. برای کودکانی که ممکن است علاقه ای به مطالعه نداشته باشند مطالب و موضوعاتی را انتخاب کنید که از شنیدن آن ها هیجان زده می شوند مانند ورزش، فیلم یا حیوانات. بحث  و گفت وگو درباره کتاب‌ها با موضوعی که برای کودک هیجان انگیز به نظر می‌رسد به احتمال زیاد اشتیاق وی را برای خواندن کتاب افزایش می دهد.


بیشتر بدانید : چگونه کودک مان را کتاب خوان کنیم؟

بیشتر بدانید : با این روش فرزند پیش دبستانی شما می تواند کتاب بخواند !

بیشتر بدانید : کتاب کودک، چطور یک کتاب خوب برای فرزندمان انتخاب کنیم؟

 

 

 گردآوری: گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع: khorasannews.com