بسياري از مسن ترها آگاهي کاملي نسبت به جواني کردن هاي جديد ندارند و همين عاملي مي شود براي بروز اختلاف ميان دو نسل...
چقدر به این واژه یا بهتر بگوییم این دوران طلایی زندگی فکر کرده اید؟ آیا متوجه گذر لحظه لحظه های زمان هستید که چطور ثانیه ها و دقایق عمر را با شتاب پشت سر می‌گذاریم بی آنکه خودمان متوجه باشیم چه اتفاقاتی در وجودمان رخ می‌دهد و چه بلایی سر جوانی مان می‌آید؟
 
جوانی، همان واژه ای است که بی تردید جز افسوس و آهی برای مسن تر ها و جز افسانه ای دور برای کودکان نیست. گذشته ای که بازگشتی برایش قابل تصور نیست و آینده و افسانه ای که به گمان کودکانه خیلی دور است اما در واقعیت زمانی مانند فرداست که خیلی زودتر از آنچه تصور کنیم از راه می‌رسد؛ مثل یک شب خوابیدن و بیدار شدن های بچگی مان.
 
به نظر می‌رسد شناختن جوان کار چندان دشواری نباشد اگر به نشانه های این دوره از زندگی از زاویه دیگری و با دقت بیشتر نگاه شود.
 
 
تنهایی؛ آغاز کج روی
 
در حالی که بسیاری از بزرگترها آگاهی کاملی نسبت به جوانی کردن های جدید ندارند و همین عاملی می‌شود برای بروز اختلاف میان دو نسل. جوانان و والدین به طور متقابل، مدام از رفتار همدیگر ایراد می‌گیرند. گاه والدین فکر می‌کنند هرگونه کنترل یا تاثیری را بر فرزند خود از دست داده اند.
 
جوانان خود می‌خواهند پدر و مادرشان مقررات و محدودیت های یکسان داشته باشند، در عین حال گاه به شدت از محدود شدن آزادی و تصمیم گیری برای خودشان می‌رنجند و چه بسا این رنجش عواقب خطرناکی را در پی داشته باشد.
 
با جوانان دوست شوید
 
تعداد محدودی از جوانان به راحتی می‌توانند با والدین خود ارتباط برقرار کنند و رابطه دوستانه خود را با حفظ حرمت پدر و مادر رعایت کنند. اما این امر تنها و در شرایطی حاصل می‌شود که والدین قادر به درک شرایط روحی و اخلاقی جوان باشند و از گذشته های دورتر خود را برای جوانی کردن با فرزندانشان آماده کرده باشند.
 
اما والدینی که قادر به تغییر منش های سخت گیرانه خویش نیستند بهترین روشی که به آنها توصیه می‌شود معرفی افراد بزرگسال جوانِ مورد اعتماد در اقوام و آشنایان برای دوستی است تا تنهایی و عواقب آن که یکی از علت های موثر کج روی اخلاقی جوانان است، به سراغ آنها نیاید.
 
یکی دیگر از زمینه های انحرافات اخلاقی که در جوانان مشاهده می‌شود؛ ترک تحصیل و از میان رفتن انگیزه های کسب مدارج علمی‌و شغلی است. که به علت مشکل جدایی از والدین، زندگی خانوادگی آشفته، طلاق یا مرگ زودهنگام یکی از والدین در خانواده اتفاق می‌افتد، برخی ها نیز آنقدر کمال طلب هستند که از این که نمی‌توانند در این شرایط عملکرد شایسته ای داشته باشند، سرخورده می‌شوند. بعضی مدرسه گریزند، این گروه معمولاً در خانه غمگین و در مدرسه ناموفق اند و ترجیح می‌دهند روزشان را با کسانی بگذرانند که احساسی شبیه به آن ها دارند.
 
گیر ندهید، لطفا!
 
گاه مشکلات عاطفی روی عملکرد درسی نیز تاثیر می‌گذارد. برخی نشانه های درگیری در این برهه نیز مانند پرخوری، خواب بیش از حد و رسیدگی بیش از اندازه به وضع ظاهر ممکن است نشانه های درگیری های عاطفی باشد که در این گروه از جوانان بروز می‌کند. فشار بیش از حد به جوانان و نوجوانان در این دوران با وجود مشکلات خانوادگی و یا عاطفی نتیجه معکوس خواهد داشت که اولیای آموزشی و والدین باید نسبت به این مساله توجه دقیق تری داشته باشند.
 
جوانان به دنبال کسب اطلاعات در خصوص زندگی هستند. چه بسا بسیاری از کج روی ها که در طول دوره جوانی رخ می‌دهد به دلیل کنجکاوی بیش از حد جوان است. وجود خانه ای امن و به دور از دغدغه در این جا شرط لازم و کافی است تا نوجوان و جوانی را که به دنبال کسب اطلاعات در خصوص انواع و اقسام نادانسته های خود است، ارضا نماید. از مسایل اخلاقی، احساسی و عاطفی گرفته تا مسایل جنسی و ... .
 
خانه باید جای امنی باشد که جوان دوست دارد به آن جا برگردد، جایی که از او حمایت و مراقبت می‌شود و او را مهم می‌شمارند. جوان باید مطمئن بشود پدر یا مادرش به یکباره برای قضاوت، انتقاد یا یک نصیحت ساده از کوره در نمی‌رود.
 
تایید کنید نه تحقیر...
 
جوان می‌خواهد در مورد کارها و اقدامات و حتی کنجکاوی هایش تایید بگیرد. در خصوص نتایجی که کسب می‌کند، وزنش، تیپ و ظاهر و حتی نحوه بروز احساساتش که جز به یاری والدین امکان پذیر نیست.
 
...آنچه می‌بایست مورد اهتمام قرار گیرد حفظ حرمت بزرگترها و همان جوانان قدیمی‌که سرشار از تجربه و مهارت می‌باشند. همان هایی که پایه و شالوده هستی ما برای زندگی در امروز هستند. پس توجه به این نکته هم لازم است که اگر اینان جوانی کردن را برایمان مهیا کرده اند ما برایشان چه کرده ایم و چه کار خواهیم کرد؟
البته به غیر از گله و شکایت و توقعات رنگارنگ و ... .
 
 
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com
منبع:hamvatansalam.com