در كل فرد خود شیفته فقط و فقط خودش و عقایدش را می بیند و حتی به خود اجازه می دهد كه برخی از مواقع بجای دیگران نیز نظر داده و تصمیم بگیرد.

برای دختران و پسران دم بخت ممکن است اتفاق بیفتد که با کسی آشنا می شوند، به خواستگاری می روند یا به خواستگاری شان می آیند اما در تمام این برخوردها، اولین چیزی که جلب نظر می کند «من» طرف مقابل است: «من این اخلاق را دارم »، «ما خانوادگی اینطوریم »، « من هر طور دوست داشته باشم رفتار می کنم » و هزاران جمله دیگری که با من شروع می شوند و همگی رنگ و بویی از خودخواهی و خودپسندی دارند.
 
اصطلاح خودشیفته را حتما شنیده اید. خودشیفتگی در لغت به معنای « عاشق خود بودن » و در اصطلاح روانپزشکی به « خود محوری و خود را در مرکز دنیا دیدن » گفته می شود؛ اختلالی که خیلی ها به آن دچارند و به این سادگی ها هم درمان نمی شود. بنابراین زندگی با یک فرد خودشیفته یا صبر ایوب می خواهد که کمتر کسی دارد، و یا تحمل دعواهای هر روزه و تحقیر شدن و کوچک به شمار آمدن.
اختلال شخصیت خودشیفتگی معمولاً از سنین نوجوانی یا اوایل جوانی در برخی از افراد شكل گرفته و باعث ایجاد اختلال در عملکرد بین فردی و اجتماعی آنها می شود.
معمولاً افراد خودشیفته احساس می كنند كه تافته جدا بافته جامعه شان هستند و از همه نظر زیبایی، هوش و درایت،‌ عقل و شعور، استعداد و ...  نسبت به دیگران برتری دارند و همه باید تابع نظرات، عقاید و افكار آنها باشند. آنها معتقدند كه افرادی بسیار مهم و تاثیر گذار در جامعه هستند و جامعه بدون آنها قادر به پیشرفت و ترقی نمی باشد. این نگاه افراد خود شیفته نه تنها زندگی اجتماعی شان را تحت تاثیر قرار می دهد بلكه زندگی مشتركشان را نیز تحت الشعاع قرار داده و تك قطبی می كند. به عبارت دیگر این گروه دارای یك نوع اعتماد به نفس بالای كاذب بوده و گمان می كنند كه وارد هر گروهی كه شوند « عقل كل » آن می باشند. علاوه بر اینها افراد خودشیفته هرگز برنمی تابند كه فرد دیگری به آنها انتقاد كند یا نسبت به عقیده و نظر آنها بی توجه باشد.

در كل فرد خود شیفته فقط و فقط خودش و عقایدش را می بیند و حتی به خود اجازه می دهد كه برخی از مواقع بجای دیگران نیز نظر داده و تصمیم بگیرد.با این اوصاف زندگی با این گروه از افراد بسیار سخت و گاه حتی غیر ممكن به نظر می رسد. در واقع كسی كه تصمیم می گیرد با فردی خودشیفته ازدواج نماید باید بداند كه در زندگی مشترك باید تنها نقش یك برده را ایفا نموده و به دنبال حق و حقوق همسری نباشد. به همین دلیل است كه شناخت افراد خودشیفته و اجتناب از ازدواج با آنها یكی از مسائل مهم زندگی محسوب می شود. در ذیل به برخی از ویژگی های افراد خودشیفته كه در عملكرد و رفتار آنها بارز بوده و باعث شناسایی آنها از غیر می شود اشاره می كنیم.
 
ویژگی های شخصیت خود شیفته :
- احساس خود بزرگ بینی و داشتن حس مبالغه نسبت به توانایی ‌ها و استعدادهای خود.
- داشتن حس حسادت شدید نسبت به افرادی كه از آنها بالاتر یا موفقترند.
- انجام اعمال و رفتارهای خودخواهانه و متكبرانه.
- توجه بیش از حد به نظرات و عقاید خود و بی توجهی به عقاید و خواسته های دیگران.
- علاقه و تلاش بسیار برای رسیدن به مقام، قدرت و شهرت
- نیاز شدید به توجه، تأیید و تحسین دیگران.
- حساسیت زیاد نسبت به انتقاد شدن و در نظر گرفتن انتقاد به عنوان حمله شخصی
- سوء استفاده از دیگران و به خدمت آنها برای کسب موفقیت شخصی.
-  توسل به دروغ در روابط میان فردی برای به كرسی نشاندن سخنان خود.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : tebyan.net
 

مطالب پیشنهادی :

مواظب باشید عشق تان به حسادت تبدیل نشود

با این مردان ازدواج نکنید!! 

واسطه ها در ازدواج ، درست یا نادرست؟ 

فانتزی های عاشقانه را بشناسید

اینگونه از دوست پسر یا دوست دختر خود ببرید!!!