هر پدر و مادری را که می‌بینید حداقل یک‌ بار این روز پراضطراب خواستگاری را تجربه کرده‌اند. روزی که دختر و پسر قرار است با هم حرف بزنند و از خودشان بگویند و از دیگری بشنوند. اما چه بپرسیم و به چه پرسش‌هایی پاسخ دهیم.
خانه از تمیزی برق می‌زد، ظرف میوه روی میز بود و عطر چای تازه دم، خانه را فراگرفته بود، اعضای خانواده لباس‌های رسمی‌شان را پوشیده بودند و هر کس خودش را سرگرم کاری نشان می‌داد، هرچند اندکی اضطراب در چهره میزبانان موج می‌زد. از همه بدتر زهرا بود که در اتاقش نشسته بود و به این فکر می‌کرد که چه بپرسد و چه پاسخ دهد. 

مادر که از این تشویش درونی خبر داشت، در اتاقش را باز کرد کنار زهرا نشست، دستانش را در دست گرفت و گفت: نگران نباش امروز فقط قرار است همدیگر را ببینید؛ بیشتر آنها حرف می‌زنند و خودشان را معرفی می‌کنند، تو هم با دقت ببین و بشنو. اگر نظر هر دو خانواده مثبت بود آن وقت متناسب با روند آشنایی‌تان سوالاتت را می‌پرسی و تصمیم می‌گیری. صدای زنگ خانه که شنیده شد. مادر گفت چه خوش قول، سر ساعت آمدند، بریم به استقبالشان.

هر پدر و مادری را که می‌بینید حداقل یک‌ بار این روز پراضطراب خواستگاری را تجربه کرده‌اند. روزی که دختر و پسر قرار است با هم حرف بزنند و از خودشان بگویند و از دیگری بشنوند. اما چه بپرسیم و به چه پرسش‌هایی پاسخ دهیم.

از اختلاف نظرها نترسید
طی جلساتی که باهم صحبت می‌کنید، حتما اختلاف نظراتی دارید که طبیعی‌ترین اتفاق میان شماست. بنابراین اگر طی پرسش و پاسخ‌ها هیچ اختلاف نظری نداشتید به درستی ارتباط کمی شک کنید چراکه این یعنی یک نفر خودش را ندیده می‌گیرد تا این ارتباط حتما به ازدواج ختم شود و این ندیده گرفتن پس از مدتی تبعات خودش را نشان خواهد داد، چراکه هیچ کس برای همیشه نمی‌تواند خودش و رفتارش را طبق سلیقه دیگری تنظیم کند. بنابراین وقتی در حال پاسخ دادن به سوالات طرف مقابل هستید همانی را بگویید که به آن باور دارید و وقتی پاسخی می‌شنوید که انتظارش را ندارید نگران و ناراحت نشوید.

از سوالات کلی بپرهیزید
 آیا شما مذهبی هستید؟ این یک سوال کلی است بله یا خیر بودن پاسخ هم به شما کمک چندانی نمی‌کند چرا که مقصد اصلی شما از این سوال این است که میزان اعتقادات و پایبندی‌های مذهبی او را بشناسید، اما سوالتان ظرفیت چنین پاسخی را نداشته است. بنابراین وقتی می‌خواهید چیزی را بپرسید به سراغ جزئیات قابل پرسش آن مساله بروید. مثلا خانم‌ها حتما به صورت جزئی بپرسند که طرف مقابل چه نوع حجابی را می‌پسندد یا این‌که با رفتن به دانشگاهی در شهر دیگر برای ادامه تحصیل موافق است یا خیر؟

ازدواج وصلت دو خانواده است نه فقط دو نفر
این یعنی علاوه بر این‌ که درباره خودش می‌پرسید درباره خانواده‌اش هم مسائلی را جویا شوید. دقت کنید که خانواده‌ها از نظر فرهنگی، اقتصادی و مذهبی تا حدودی باهم متناسب باشند.

آینده‌نگری کنید
یادتان باشد در یک آینده مشترک شما دو نفر زیر یک سقف هستید؛ پس سوالاتی بپرسید که مجهولات آن ایام را پاسخ می‌دهد، مثل این‌که، برنامه آینده شما در زمینه تحصیل و کار چیست؟ بعد از ازدواج کجا زندگی خواهیم کرد؟ چقدر از زمانتان هم برای خانواده است و چقدرش برای کار؟ اگر در جلسات دوم و سوم آشنایی هستید حتما درباره بچه هم سوال کنید، این‌که چند سال بعد از ازدواج بچه می‌خواهد و با چندتایش موافق است؟

تجربیات ناخوشایند را به همه تعمیم ندهید
اگر پیش از این تجربه ناخوشایندی داشته اید، مثلا تجربه طلاق یا اصلا یک نامزدی به ثمر نرسیده داشته‌اید، دقت کنید که حالا طرف مقابلتان را فقط با معیارهای تلخ گذشته نسنجید. مثلا اگر کسی در گذشته با شخصی شکاک ارتباط داشته است ممکن است تمام توجهش را صرف این کند که فرد جدید شکاک نباشد و در عوض از مسائل مهم دیگری همچون دقت در خلق و خو، روابط اجتماعی، مسائل فرهنگی و مذهبی و... غافل بماند.

درآمد ماهانه شما چقدر است
این سوالی است که دختران حتما باید از پسران بپرسند، اما پسران برای پرسیدن آن کمی دست به عصا باشند! هر چه باشد مرد خانه مسئولیت امور اقتصادی خانه را به عهده دارد، پس پرسیدن این سوال ممکن است این ذهنیت را ایجاد کند که او به تنهایی نمی‌تواند چرخ خانه را بچرخاند، اما اگر دختری که به خواستگاری‌اش رفته‌اید شاغل است، درباره آینده شغلی او جویا شوید. این‌که آیا شغلش را دوست دارد؟ زمینه شغلی‌اش چیست و با چه کسانی مراوده دارد؟ تا چه زمانی می‌خواهد شاغل بماند، تا همیشه یا این‌که هنگام بچه‌دار شدن در ادامه دادن آن تجدیدنظر خواهد کرد؟ چند درصد درآمدش صرف زندگی مشترک می‌شود و چقدرش را پس‌انداز خواهد کرد؟ و در نهایت اگر با شاغل بودن او مشکلی دارید، حتما تکلیف‌تان را با این مساله همان روز اول مشخص کنید. مبادا وقتی کار به جلسات سوم و چهارم رسید تازه بگویید من با شاغل بودن شما مشکل دارم! اما دختران درباره مسائل مالی شفاف صحبت کنند، این‌که چه کسی مسئول امور مالی خانه است؟ طی چند سال آینده چه برنامه‌ای برای خرید خانه دارد یا این‌که اولویت‌های اقتصادی او چیست؟ در نهایت این را بپرسد که اگر او کارش را از دست بدهد حرفه یا مهارتی را می‌شناسد که برای مدتی تا به دست آوردن یک کار ثابت زندگیشان را بچرخاند؟

دوست دارید همسر آینده‌تان چه خصوصیات بارزی داشته باشد
این سوالی است که هر دو طرف باید از یکدیگر بپرسند، سوالی که لزوما پاسخ خیلی بلندی هم ندارد. معمولا هر کس دو یا سه خصوصیت خاص را به طور ویژه از همسر آینده‌اش در ذهن دارد و پاسخ این سوال اشاره به همان دو سه خصوصیت خاص است. پاسخ این سوال، پاسخی نسبتا کلی است که نشان‌دهنده وجود یا وجود نداشتن یک اشتراک کلی است. پاسخ‌هایی مثل دوست دارم همسرم مهربان و آرام باشد، برونگرا و پرجنب و جوش باشد، مومن و پایبند به مذهب باشد و... از این دسته است.

رسم و رسوم و مراسم عروسی
سوالات مربوط به این حوزه، زمانی پرسیده می‌شود که تقریبا به توافقی جدی رسیده‌اید و حالا نوبت مراسم عروسی است. در صورتی که دو طرف باهم غریبه هستید اگر رسم و رسوماتی خاص در خانواده‌تان وجود دارد، حتما درباره‌اش صحبت کنید. برخی از خانواده‌ها مراسم حنابندان دارند و برخی ندارند، برخی جشن نامزدی را مهم می‌دانند و برخی دیگر جشن عقد را. پس از روشن کردن رسم و رسومات درباره تعداد مهمانان، مکان جشن و هزینه مراسم صحبت کنید و از وظایف و انتظاراتتان بگویید.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : tebyan.net



مطالب پیشنهادی :
مطرح کردن این سوالات در خواستگاری خطرناک است
دوران نامزدی و صحبت از مسائل جنسی، درست یا غلط؟ چگونه؟
صحبت‌ها و سوالات مهم قبل از ازدواج!
آداب خواستگاری به سبک ایرانی
نکاتی مهم در جلسه خواستگاری که شما را یک همسر موفق می کند