پژوهشگران به بررسی معیارهای ظاهری همسرگزینی دانشجویان دانشگاه‌های تهران پرداخته‌اند که نتایج آن سال گذشته در چهارمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان ارائه شد.

ملاک‌های ظاهری همسر گزینی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه‌های تهران به ترتیب «مذهبی بودن» و «زیبایی و جذابیت» بیان شده است.
 

دکتر کاظم رسولی، استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس و راضیه نصیرزاده دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه شاهد در پژوهشی به بررسی معیارهای ظاهری همسرگزینی دانشجویان دانشگاه‌های تهران پرداخته‌اند که نتایج آن سال گذشته در چهارمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان ارائه شد.
 
این پژوهش در میان بیش از 1100 دانشجوی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه‌های تهران، ‌شاهد، شهید بهشتی، دانشگاه تربیت مدرس، الزهرا(س)، علم و فرهنگ (غیر انتفاعی)، دانشگاه آزاد اسلامی (واحدهای یادگار امام(ره)، تهران مرکز و تهران جنوب) انجام شد.
90 درصد دانشجویان این تحقیق مجرد و 3/9 درصد متاهل، 61 درصد دختر و 38 درصد پسر، 55 درصد دانشجویان مورد بررسی در مقطع کارشناسی، 30 درصد در مقطع کارشناسی ارشد و 7 درصد در مقطع کاردانی و 6 درصد در مقطع دکترا هستند
 
 
معیارهای انتخاب همسر در بین دانشجویان
در این مطالعه با بررسی شش معیار همسرگزینی که عبارتند از مذهبی بودن، موقعیت اجتماعی، موقعیت خانوادگی، گرم و هیجانی بودن، زیبایی و جذابیت و موقعیت اقتصادی، اولین و بیشترین معیار انتخابی از سوی دختران مذهبی بودن و از سوی پسران زیبایی و جذابیت بیان شد.
 
براساس این پژوهش، «مذهبی بودن» با 9/27 درصد فراوانی، «موقعیت اجتماعی» با درصد فراوانی 5/27 درصد، «موقعیت خانوادگی» با 20 درصد، «گرما و هیجانی بودن» با 13 درصد، «زیبایی و جذابیت» با 6 درصد و «موقعیت اقتصادی» با سه درصد، به ترتیب اولویتهای اول تا ششم دختران در انتخاب همسر است.
 
در مورد پسران دانشجو نیز «زیبایی و جذابیت» با30 درصد فراوانی، «مذهبی بودن» با 20 درصد، «موقعیت خانوادگی» با 18 درصد فراوانی، «موقعیت اجتماعی» با 13 درصد، «گرم و هیجانی بودن» با 13 درصد و «موقعیت اقتصادی» با 3 درصد فراوانی به ترتیب اولویت‌های اول تا ششم انتخاب همسر است.
 
 
دیدگاه دانشجویان در خصوص «تفاوت سن با همسر»
همچنین علیرغم افزایش سن ازدواج در جامعه طی سالهای اخیر بر اساس این تحقیق هنوز 95 درصد دختران معتقدند که سن شوهرشان باید بیشتر از آنها باشد و همچنین 73 درصد پسران نیز اعتقاد دارند که باید همسران کوچکتر از خود داشته باشند.
همچنین به ترتیب 4 درصد دختران و 21 درصد پسران تمایل داشته‌اند که همسران همسن خود داشته باشند. تنها 7/0 درصد دختران ترجیح دادند که همسر آنها از آنها کوچکتر باشد و 5 درصد پسران نیز بیان کرده‌اند که تمایل دارند همسران بزرگتر از سن خود داشته باشند.
قابل ذکر است، حداقل اختلاف سن بین زوجین می‌تواند در افزایش سطح رضایتمندی زناشویی تاثیر بگذارد.
 
 
معیارهای «فیزیکی و بدنی» برای انتخاب همسر
نتایج مربوط به معیارهای فیزیکی و بدنی انتخاب همسر در پسران و دختران دانشجو نیز طی این تحقیق نشان می‌دهد که رنگ پوست، اندازه هیکل، قد، وزن و طرز راه رفتن همسر نقش مهمی را در انتخاب همسر دارد، بر این اساس 69 درصد دختران همسر قد بلند را به عنوان اولویت اول در زمینه «ملاک‌های قد» برگزیده‌اند و 65 درصد پسران قد متوسط را برای همسر آینده خود می‌پسندند.
84 درصد از دختران وزن متوسط را برای همسر مطلوب خود می‌پسندند و80 درصد پسران نیز ترجیح داده‌اند که وزن همسرشان متوسط باشد.
 
در زمینه «طرز راه رفتن» به ترتیب دختران 52 درصد و پسران 56 درصد طرز راه رفتن آرام و باوقار را برای همسر مطلوب خود برگزیده‌اند.
 
گفتنی است، در معیارهای فیزیکی و بدنی انتخاب همسر در تمامی موارد بین دختران و پسران دانشجو تفاوت معنا داری وجود دارد.
گردآوری: گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع: fardanews.com
 
مطالب پیشنهادی:
چگونه خود را برای از راه رسیدن عشق ابدی اتان آماده کنید؟
کشف دلیل علمی ازدواج زنان و مردان متضاد با یکدیگر
با کمبود اعتماد به نفسم چه کنم؟(مشاوره)
چرا پسر ها شوخ طبع ترند؟
اگر قصد ازدواج دارید بخوانید