پلاستیک بی دلیل به وجود نیامده و در راه تولید آن سال‌ها مطالعه انجام شده اما تولید و مصرف این ماده دیر تجزیه شونده می‌تواند زندگی ما را تا مرز تهدیدهای جدی پیش ببرد.

زندگی پلاستیکی، سلامت را تهدید می‌کند

در اواخر قرن 19، وقتی واسیاهیکات، کاشف نیترات سلولز( اولین پلاستیک با منشا طبیعی) در آزمایشگاه عرق می‌ریخت و تلاش می‌کرد تا ماده ای جایگزین عاج فیل که بسیار کمیاب بود و کاربردهای فراوان داشت تولید کند، فکر نمی‌کرد کار به جایی برسد که هر سال در آمریکا 25 میلیارد لیوان یک بار مصرف راهی سطل آشغال شود، درتهران ماموران شهرداری روزانه 33 تن زباله پلاستیکی جمع ‌کنند، مقامات چینی قوانین ضد پلاستیکی صادر کنند و سوئدی‌ها اسباب بازی‌های پلاستیکی را تحریم کنند و هنرمند چینی لباس سرتاسر پلاستیکی برای خودش ببافد و در سطح شهر راه بیفتد که ای مردم، از افزایش آلودگی‌های زیست محیطی نگران نباشید!

اما هیهات، شاه غول تولید پلاستیک را شکست و تمام این اتفاق‌های دور از ذهنش رخ داد و چه بسا امروز روی مزارش- اگر مرده باشد- چند کیسه پلاستیکی در هوا می‌چرخند و اگر زنده باشد، با لیوان یک بار مصرف در حال خوردن آب میوه است و داخل کیف پلاستیکی اش چند بلوز و شلوار جدید، شاید هم در حال یک راه پیمایی ضد پلاستیکی!

امراض پلاستیکی

پلاستیک بی دلیل به وجود نیامده و در راه تولید آن سال‌ها مطالعه انجام شده و موها سپید شده است اما تولید و مصرف بی محابای ماده دیر تجزیه شونده ای چون پلاستیک که سوزاندن آن برای محیط زیست صدمات جبران ناپذیری را دارد، می‌تواند زندگی ما را تا مرز تهدیدهای جدی پیش ببرد. درحالی که با کمی‌ دقت و تغییر در این شیوه زندگی که در پیش گرفته ایم، می‌توانیم خطرات ان راکاهش بدهیم.

5 پیشنهاد پلاستیکی

جایگزین کردن وسایلی که پلاستیکی نیستند به جای پلاستیک و خانواده مواد پلاستیکی و محدود کردن مصرف پلاستیک، نه تنها سخت نیست بلکه بسیار هم ساده است و گاه کافی است تا نگاهی به گذشته پلاستیک نزده‌مان بیندازیم تا جایگزین‌های خوب پلاستیک را بیاییم.

1- پارچه به جای پلاستیک

پارچه تا حد بسیار زیادی می‌تواند جای پلاستیک را بگیرد و رقیب سرسختی برای آن باشد. خرید و حتی دوخت کیسه‌های پارچه ای می‌تواند استفاده از کیسه‌های پلاستیک یک بار مصرف را بسیار محدود کند. کافی است به کیسه‌های پلاستیکی که در یخچال یا پشت کابینت دارید نگاهی بیندازید تا ببینید در آینده نزدیک تنها خود شما به محیط اطرافتان چه میزان زباله پلاستیکی تقدیم می‌کنید. در حالی که می‌توانید با تهیه چهار تا پنج کیسه پارچه ای جلوی مصرف 40 تا 50 کیسه پلاستیکی را بگیرید.

 کیسه‌هایی که برای قرار دادن میوه‌های گوناگون استفاده می‌کنید و این نه تنها در کاهش مصرف پلاستیک موثر است که نگهداری میوه و سبزی‌ها در کیسه‌های پارچه ای موجب تازه تر ماندن آنها در یخچال نیز می‌شود.

2- مس و استیل به جای پلاستیک

ردیف آبکش‌های پلاستیکی، سبدهای زرد و سفید و آبی پلاستیکی، قاشق پلاستیکی، ظرف غذای دردار پلاستیکی هر آنچه که شما می‌توانید، در آشپزخانه خود ببینید که در هیاتی پلاستیکی عرض اندام می‌کنند تا دیروز هم بودند اما در جنسیتی دیگر مانند قاشق چوبی، آبکش‌های مسی، ظرف‌های غذای استیل که هنوز هم در بازار موجود هستند و نه تنها ضررهای جایزگین‌های پلاستیکی خود را ندارند بلکه نگه دارنده های بهتری از ظروف پلاستیکی هستند.

3- لباس‌های نخی به جای پلاستیکی

در زمان خرید به جای اینکه تمام حواس خود را به مارک‌های تقلبی و مد آن بدهید، کمی‌ هم در تشخیص جنس لباس هوش و ذکاوت به خرج دهید. لباس‌هایی که درصد بالایی پلاستیک دارند، از بلوز و شلوار گرفته تا جورابی که به پا دارید، نه تنها گرمای بیشتری را جذب می‌کنند بلکه با سرعت بیشتری بو می‌گیرند و خیلی زود فرم و شکل اصلی خود را از دست می‌دهند.

4- کف پوش‌های ناپلاستیکی

حتما این روزها پشت ویترین بسیاری از فرش فروشی‌هایی که فرش‌هایی با طرح فانتزی دارند ایستاده اید و محو شکل و ظاهر غریب و گاه باورنکردنی آنهاشده اید. بهتر است کمی‌ واقع‌بین باشید و تا جایی که می‌توانید، استفاده از این گونه کف‌پوش‌ها را محدود کنید، چرا که ماده اصلی بیشتر آنها پلاستیک است و شما هم دوست ندارید کودکتان به جای سرگذاشتن بر الیاف طبیعی و یا نسبتاً طبیعی در میان پلاستیک غلت بزند.

5- یکبار مصرف کاغذی نه پلاستیکی

مجری تلویزیون گوشه لیوان یک بار مصرفش را بالا برد و با آرامش آن را خورد. شما هم با خودتان می‌گویید حتما این برنامه ای طنز یا سری جدید دیدنی‌ها است اما تمام حدس‌های شما اشتباه است، چرا که به تازگی ظروف یک بار مصرفی تولید شده که مواد سازنده آنها غلات است و با خوردن آنها نه برای شما مشکلی پیش می‌آید و نه با دور انداختن شان خطی بر صورت زیبای طبیعت می‌افتد. اما خیلی عجله نکنید چون این ظروف در ایران ظاهراً به تازگی به تولید انبوه رسیده است. اما شما می‌توانید دین خود را به خودتان و طبیعت اطراف تان با استفاده از ظروف یک بار مصرف کاغذی ادا کنید که این روزها در کنار مواد یک بار مصرف پلاستیکی در بازار موجود هستند.

پیشگیری بهتر از درمان

از همین حالا با خودتان تصمیم بگیرید هنگام خرید، حداقل پلاستیک را از فروشنده‌ها بگیرید. اگر کیف شما گنجایش خریدتان را دارد و آسیبی هم به آن وارد نمی‌شود، چه لزومی‌دارد یک کیسه فریزر از فروشنده بگیرید؟ حتی بهتر است یک کیسه پارچه ای محکم‌تر و با ابعاد بزرگ‌تر همراه داشته باشید تا خریدهایتان را داخل آن بگذارید.

خبرهای پلاستیکی دور دنیا
.یک شرکت نوشابه سازی در آمریکا برای مبارزه با آلودگی‌های زیست محیطی، از بطری‌های نوشابه ای استفاده می‌کند که حداقل میزان پلاستیک را داشته باشند.

.کشور چین استفاده از کیسه‌های پلاستیکی خیلی نازک یا یک بار مصرف را ممنوع کرده است. طی اسن سال‌ها کیسه‌های پلاستیکی از جاذبه‌های گردشگری چین کم کرده‌اند. کمیسیون توسعه چین نیز اعلام کرده بود از هر دو شهروند چینی یک نفر کیسه پلاستیکی مصرف می‌کند.

.در ایران تشکلی به نام " جمعیت زنان مبارز با آلودگی‌های محیط زیست" کیسه‌های پارچه ای با آرم جمعیت شان برای رواج استفاده از این نوع کیسه‌ها تولید کرده اند. آنها حتی به جای استفاده از دستمال کاغذی، از دستمال‌های پارچه ای استفاده می‌کنند.

 

تهیه و تدوین: گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع: روزنامه سلامت / شماره صد‌‌و‌هفتاد‌و شش/ پانزده تیر هشتاد‌و‌هفت

 اختصاصی سیمرغ