7 غذای مضر برای کودکان و جایگزین آنها
غذاهایی كه در ذیل به ذكر نام آنها پرداخته می شود را دور از دسترس كودكان قرار داده و جایگزین های مناسب آنها را بیابید. این مقاله را بخوانید تا ببینید كدام دسته از خوراكی ها و یا نوشیدنی  برای حفظ سلامت كودكان دلبند شما مناسب تر خواهد بود

 غذاهای مضر برای کودکان را بشناسید

بهتر است كه شدت قوانین اكید و سخت مربوط به تغذیه كودكان در طول سال تحصیلی را كم كنید . اما این كار طرح خوبی نیست . ملیندا جانسون Melinda Janson   كارشناس رسمی تغذیه در فونیكس ، ای زد Phoenix , AZ  و جسیكا كراندل Jessica Crandall  كارشناس تغذیه از دپارتمان آموزشی كالیفرنیا CDE در دنور که هر دو سخنگوی آكادمی غذا و علم تغذیه Academy of Nutrition and Dietetics هستند، می گویند در مواقعی که کودکان وقت آزاد بیشتر و فعالیت كمتری دارند، دسترسی شان به آشپزخانه بیشتر و به همین دلیل پتانسیل تغذیه ای كودكان كمتر تحت كنترل قرار می گیرد . فعالیت كمتر  در كنار مصرف بیشتر هله هوله ها منجر به افزایش وزن می گردد.

این مقاله را بخوانید تا ببینید كدام دسته از خوراكی ها و یا نوشیدنی  برای حفظ سلامت كودكان دلبند شما مناسب تر خواهد بود .

بیشتر بدانید : تغذیه مناسب برای كودكان ورزشكار

هات داگ
هات داگ,7 غذای مضر برای کودکان و جایگزین آنها

از آن جایی كه این خوراكی حاوی مقادیر بالای نمك می باشد آب بدن كودكان را مورد حمله قرار می دهد و شانس از دست دادن آب را بالا می برد . هم چنین این خوراكی آغشته به روغن اشباع می باشد كه فاكتوری برای  بروز بیماریهای قلبی حتی در كودكان می باشد . دلیل دیگر حذف هات داگ از برنامه غذایی كودكان آن است كه در تحقیقی نشان داده شده است كودكانی كه ماهانه بیش از 12 هات داگ مصرف می كنند  به نسبت كودكانی كه این ماده غذایی را مصرف نمی كنند  احتمال بیشتری دارد كه به لوسمی  مبتلا گردند .

جایگزین کوچك
كراندال سوسیس های سیب و مرغ را پیشنهاد می دهد .  در تركیب این نوع سوسیس ها  از گوشت های لخم كه چربی و كالری كمتری دارند و نمك كمتر استفاده می شود . هم چنین این نوع سوسیس ها حاوی مقدار كمی سیب می باشد  تا طعم شیرینی كه بچه ها دوست دارند را  به سوسیس می دهد

پیتزا پپرونی 
پیتزا پپرونی,7 غذای مضر برای کودکان و جایگزین آنها

یك برش از این نوع پیتزا حدودا ً 300 كالری انرژی دارد  و شاید بعد از خوردن اولین برش هوس كنید برش دوم را هم بخورید .  هم چنین هر تكه پیتزا حاوی مقادیری از روغن اشباع و نمك است  كه جاذب آب بدن ( 700 میلی گرم در هر تكه )  می باشد .  در حالی كه نیاز روزانه كودكان به نمك چیزی بین 1200 تا 1300 میلی گرم می باشد .

جایگزین 
پیتزای سبزیجات خانگی كه با خمیر تهیه شده از غلات كامل درست شده باشد جایگزین مناسبی خواهد بود . جدای از سالم تر بودن این غذا ، كودكتان می تواند به غذا حمله كند تا به جنگ با خستگی رود . برای تهیه آن كافی است یك گلوله خمیر از پیش مخلوط شده  و تهیه شده از غلات كامل ، سس  گوجه فرنگی كم نمك و مقداری سبزیجات تازه كه فرزندتان دوست دارد بخرید . به عقیده مارلین  تانر بلاسیر Marilyn Tanner – Blasiar  – كارشناس تغذیه در سنت لوییز St. Louise قارچها ، فلفل سبز ، فلفل قرمز و گوجه فرنگی انتخاب هایی خوبی هستند . می توانید مقداری سینه مرغ بدون پوست و یا گوشت چرخ كرده كم چربی هم به پیتزایتان اضافه كنید كه باعث می شود بچه ها مدت زمانی بیشتری سیر بمانند و كمتر در آشپزخانه به دنبال خوراكی باشند . 

نوشیدنی های انرژی زا
نوشیدنی های انرژی زا,7 غذای مضر برای کودکان و جایگزین آنها

شاید فكر كنید این نوع نوشیدنی ها دقیقاً نیاز كودكان به تفریج و شادی در زیر نور آفتاب را فراهم  می آورند اما  در واقع  این نوع نوشیدنی ها حاوی مقادیر بالایی از شكر هستند كه نسبت مسقیمی با افزایش وزن دارند .  در طی مطالعه ای نشان داده شده است كه مصرف هر پرس اضافه از  قطره های شكری خطر ابتلای كودك به چاقی را تا میزان 60 درصد افزایش می دهد .

جایگزین
جانسون می گوید " بر آب نمی توان پیروز شد . وقتی كودكان نوشیدنی های حاوی شكر می نوشند احتمال دارد میزان نوشیدن آب شان بالا رود اما هم چنین هزاران كالری  خالی اضافه  هم دریافت كرده اند . جانسون توت های فریز شده در داخل مكعب های بزرگ یخ شناور در یك لیوانهای آب را پیشنهاد می دهد. هم چنین می توانید با اضافه كردن برگهای نعنا تازه و یا تكه های خیار یك آب معدنی هیدراته درست كنید . 

بستنی های یخی میوه ای
بستنی های یخی میوه ای,7 غذای مضر برای کودکان و جایگزین آنها

به مانند نوشیدنی های انرژی زا مصرف این نوع خوراكی كالری های اضافه ای را به همراه خواهد داشت كه موجب اضافه وزن می گردند . ممكن است در نگاه اول نشاط بخش به نظر بیایند اما در واقع این نوع بستنی ها سر شار از شكر یا شیره ذرت با فروكتوز بالا ، رنگها و طعم دهنده های مصنوعی هستند .

جایگزین
كراندال Crandall توصیه می كند كه چند تكه هندوانه در داخل فریزر بگذارید . هندوانه حاوی مقادیر بالایی از آب است بنابر این با گذاردن آن در فریزر خوراكی شیرینی درست می شود كه آب بدن كودكان را حفظ می كند .  هم چنین می توانید دانه های انگور ، انواع توت و یا برشهای پرتقال را در داخل فریز بگذارید . از دادن دانه های انگور فریز شده  به كودكان زیر 4 سال  خودداری نمایید چرا كه خطر خفگی آنها را تهدید می كند . 

بستنی
بستنی,7 غذای مضر برای کودکان و جایگزین آنها

با توجه به برند بستنی یك اسكوپ بستنی وانیلی ساده دارای 400 كالری انرژی و حدودا ً 40 گرم شكر می باشد و زمانی که کودکان فعالیت چندانی نداشته باشند بار سنگینی بر روی شانه های نحیف آنها خواهد بود . هم چنین یك اسكوپ بستنی حاوی 16 گرم چربی اشباع می باشد كه در نوع خود مشكل بزرگی می باشد چرا كه غذاهای حاوی بسیار چرب به هنگام بازی كودكان نیاز آنها به انرژی را تامین نمی كنند .

جایگزین
با استفاده از چند عدد موز بستنی خانگی درست كنید . بدین ترتیب كه موزها را پوست كنده و خرد نمایید و در فریزر بگذارید  . پس از فریز شدن آنها را در دستگاه غذا ساز ریخته و بمدت 5 دقیقه فرآوری نمایید تا مایع سبك و اسفنجی بدست آید كه طعمی كاملا ً شبیه بستنی خواهد داشت . جانسون می گوید در زمانی که كودكان به دلیل تعریق بالا پتاسیم بدنشان كاهش می یابد، خوردن این بستنی موزی خانگی این كمبود پتاسیم را جبران خواهند كرد .  

چیبس سیب زمینی
چیپس سیب زمینی,7 غذای مضر برای کودکان و جایگزین آنها

نمك فراوان موجود در چیبس نه تنها موجب از دست دادن آب  بدن می شود بلكه كودكان را تحریك می كند تا تشنگی و عطش حاصل از خوردن چیبس را با نوشیدن نوشیدنی های شیرین حاوی شكر بر طرف نمایند  . علاوه بر این نباید فراموش كرد كه چیبس حاوی مقادیر بالایی از چربی نیز می باشد .


جایگزین : ذرت گزیل شده
كراندال Crandall می گوید : یك خوشه ذرت شیرین منبع خوبی از فیبر می باشد . در سر تا سر سال مصرف مواد حاوی فیبر برای كودكان الزامی می باشد اما در فصل های گرم می بایست مقدار فیبر دریافتی آنها كمتر گردد  و برای رسیدن  به حد مطلوب از سلامت گوارشی لازم است . برای افزایش كلسیم دریافتی از یك مقدار ثابت فیبر یك خوشه ذرت گریل شده را در مقدار كمی از پنیر پارمزان یا چدار بغلطانید .

كلوچه ها
کلوچه ها,7 غذای مضر برای کودکان و جایگزین آنها

برای روزهای بارانی این نوع خوراكی ها جز خوراكی هایی هستند كه ناخنك زدن به آنها خیلی آسان است .  جدای از قند و چربی بالایی كه دارند زیاد خوردن آنها به هنگام تماشای تلویزیون و  یا انجام بازیهای كامپیوتری بسیار آسان است .


جایگزین
كلوچه ها را فراموش كرده و در عوض یك كاسه میوه تازه پوست كنده و خرد شده را در یخچال بگذارید . كراندل می گوید : اكثر اوقات بچه ها آسان ترین چیز را برای خوردن انتخاب می كنند .  اگر یك كاسه پر از توت و موز و هنداونه را در معرض دید قرار داده و  در هیچ جای خانه خبری از كلوچه نباشد  بچه ها به سراغ كاسه میوه خواهند رفت .


بیشتر بدانید : تزیین غذای کودک با 14 ایده جالب در منزل!!

بیشتر بدانید : بازگشت به مدرسه : 9 صبحانه سریع و مقوی برای کودکان مدرسه ای

بیشتر بدانید : پوره غذای کودک را چگونه درست کنیم؟

تهیه و ترجمه : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ