برای رشد مو هایم چی بخورم؟
همه افراد چه خانم و چه آقا به دنبال راهی برای برای افزایش رشد مو هایشان هستند. در ادامه می خواهیم بهترین غذاهایی که به رشد بهتر موها کمک می کنند را به شما معرفی کنیم.

رشد مو را با این مواد غذایی تقویت کنید

بسیاری از مردم می خواهند مویی قوی و سالم داشته باشند، مخصوصا وقتی سنشان بالاتر می رود. جالب است بدانید ماهی 1.25 سانت و سالانه 15 سانتی متر مو رشد می کند. اینکه مو چقدر سریع رشد می کند بستگی به فاکتورهایی مانند سن، سلامت، ژنتیک و برنامه غذایی دارد.
با اینکه نمی توانید فاکتورهایی مانند سن و ژنتیک را تغییر دهید اما همچنان کنترل برنامه غذایی در دستتان است. در واقع برنامه غذایی که مواد مغذی مناسب در خود نداشته باشد موجب ریزش مو می شود. از سوی دیگر، استفاده از برنامه غذایی متعادل که مواد مغذی درستی داشته باشد می تواند به بهبود رشد مو کمک کند، مخصوصا اگر به دلیل ضعف مواد مغذی ریزش مو را تجربه کرده باشید.

برای رشد مو هایتان تخم مرغ بخورید

تخم مرغ منبع غنی پروتئین و بیوتین هستند، دو ماده مغذی که می توانند رشد موها را بهبود ببخشند. خوردن مقدار زیادی پروتئین برای رشد موها مهم است چون فولیکول ها غالبا از پروتئین درست می شوند. کمبود پروتئین در برنامه غذایی نشان داده که می تواند موجب ریزش مو شود. بیوتین برای تولید پروتئین مو که کراتین نام دارد بسیار ضروری است. به همین دلیل است که مکمل های بیوتین را معمولا برای بهبود رشد مو تجویز می کنند.
با این حال اگر برنامه غذایی متعادلی را دنبال کنید احتمال اینکه دچار کمبود بیوتین شوید بسیار کم است. تخم مرغ همچنین منبع غنی زینک، سلنیوم و دیگر مواد مغذی مناسب رشد مو است. به همین دلیل تخم مرغ یکی از بهترین غذاها برای کمک به رشد بهتر مو شناخته می شود.

برای رشد مو هایتان توت بخورید

توت ها سرشار از ترکیبات و ویتامین هایی هستند که می توانند به بهبود رشد مو کمک کنند. این شامل ویتامین C نیز می شود که خواص قوی آنتی اکسیدانی دارد. آنتی اکسیدان می تواند فولیکول ها را در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت کند. رادیکال های آزاد به صورت طبیعی در بدن و محیط وجود دارند. برای مثال یک فنجان ( 144 گرم ) توت فرنگی می تواند 141 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین کند. همچنین، بدن از ویتامین C استفاده می کند تا کلاژن تولید کند، پروتئینی که به قوی شدن مو کمک می کند تا از نازک و شکننده شدنش جلوگیری کند.
به علاوه ویتامین C به بدن کمک می کند آهن را از غذایی که می خورید بهتر جذب کند. سطح پایین آهن می تواند باعث کم خونی شود که با ریزش مو در ارتباط است.

برای رشد مو هایتان اسفناج بخورید

اسفناج از سبزیجات سبز سالم است که سرشار است از مواد مغذی مفیدی مانند فولات، آهن و ویتامین A و C، تمام این موارد برای رشد مو مفید هستند. ویتامین A به غده های پوستی کمک می کند روغن تولید کنند. این ماده روغنی به مرطوب شدن پوست کفِ سر کمک می کند تا موها سالم بمانند. یک فنجان اسفناج ( 30 گرم ) می تواند 56 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین A را تامین کند.
اسفناج همچنین از بهترین منابع گیاهی آهن است که برای رشد مو ضروری است. آهن به سلول های قرمز خونی کمک می کند اکسیژن را در بدن به حرکت در بیاورند تا سوخت و ساز بدن را تقویت کرده و به رشد و ترمیم کمک کند.

برای رشد مو هایتان ماهی های چرب بخورید

ماهی های چرب مانند سالمون، شاه ماهی و ماهی خال مخالی مواد مغذی در خود دارند که می تواند به رشد موها کمک کند. اینها منابع عالی اسید چرب های امگا 3 هستند که با رشد موها در ارتباطند.
در یک تحقیق که روی 120 نفر انجام گرفت مشخص شد مکمل های حاوی اسید چرب امگا 3 و امگا 6 به خوبی آنتی اکسیدان ها ریزش مو را کم می کنند و تراکم موها را افزایش می دهند.
در یک تحقیق دیگر مشخص شد دریافت مکمل روغن ماهی به صورت چشم گیری ریزش مو را کاهش می دهد و موجب رشد مو در خانم هایی می شود که موهایی نازک دارند.
ماهی های چرب همچنین سرشار هستند از پروتئین، سلنیوم، ویتامین D3 و ویتامین های B هستند، مواد مغذی که همگی به رشد موهایی قوی و سالم کمک می کنند.

برای رشد مو هایتان سیب زمینی شیرین بخورید

سیب زمینی های شیرین منبعی غنی از بتا کاروتن هستند. بدن این ترکیب را به ویتامین A تغییر می دهد که رشد مناسب مو در ارتباط است. یک سیب زمینی شیرین متوسط ( 114 گرم ) آنقدر بتا کاروتن دارد که می تواند چهار برابر نیاز بدن در یک روز ویتامین A برساند. تحقیقات نشان داده ویتامین A به تولید بهتر سبوم کمک می کند که موجب سالم ماندن موها می شود. به علاوه ویتامین A می تواند سرعت رشد مو را افزایش دهد و موهایی ضخیم بسازد.

برای رشد مو هایتان انواع آجیل ها را بخورید

آجیل ها خوشمزه هستند و مصرفشان ساده است همچنین حاوی مواد مغذی متنوعی هستند که می توانند به رشد موها کمک کنند. برای مثال 28 گرم بادام می تواند 37 درصد از ویتامین E مورد نیاز بدن در یک روز را تامین کند. به علاوه آجیل ها حاوی انواع مختلف ویتامین B، زینک و اسید چرب های ضروری هستند. کمبود هر کدام از این مواد مغذی می تواند موجب ریزش مو شود. به همین دلایل است که آجیل ها منبعی بسیار مناسب برای کمک به رشد موها هستند.

برای رشد موهایتان دانه های مغذی و کم کالری را بخورید

دانه ها می توانند با مقدار کالری کم مواد مغذی بسیاری را به بدن برسانند که بسیاری از این مواد مغذی به رشد موها کمک می کنند. این مواد مغذی عبارتند از ویتامین E، زینک و سلنیوم. 28 گرم دانه های آفتابگردان می تواند حدود 50 درصد از ویتامین E مورد نیاز بدن در طول روز را تامین کند. علاوه بر ویتامین E انواع ویتامین های B نیز در این دانه ها یافت می شود. دانه هایی خاص مانند بذر کتان و دانه چیا می توانند اسید چرب های امگا 3 به بدن برسانند. 28 گرم بذر کتان می تواند 6.388 میلی گرم اسید چرب امگا 3 به بدن برساند. با این حال اسید چرب امگا 3 که بذر کتان به شما می دهد به خوبی امگا 3 که ماهی وارد بدن می کند مورد استفاده قرار نمی گیرد.

برای رشد مو هایتان فلفل شیرین بخورید

فلفل شیرین منبعی عالی از ویتامین C است که می تواند به رشد موها کمک کند. در واقع یک فلفل زرد می تواند 5.5 برابر ویتامین C بیشتری نسبت به یک پرتقال وارد بدن کند. ویتامین C به تولید کلاژن کمک می کند که به تقویت تارهای مو کمک می کند. ویتامین C همچنین آنتی اکسیدانی قوی است که می تواند تارهای مو را در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند.
استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می افتد که رادیکال های آزاد سیستم دفاعی آنتی اکسیدان بدن را در هم می شکنند. این مورد با ریزش مو و سفید شدن موها در ارتباط است. همچنین فلفل شیرین سرشار از ویتامین A است. همانطور که گفتیم این ویتامین می تواند رشد مو را سرعت ببخشد و به تولید بیشتر سبوم کمک کند.

برای رشد مو هایتان میگو بخورید

میگو یکی از غذاهای محبوب دریایی است که مواد مغذی بسیاری برای رشد مو در خود جای داده است. برای مثال میگو از منابع عالی پروتئین، ویتامین های B، زینک، آهن و ویتامین D است. یک وعده 100 گرمی میگو می تواند حدود 38 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین D را تامین کند. تحقیقات کمبود ویتامین D3 را با ریزش مو مرتبط دانسته اند.
با وجود اینکه میگو چربی بسیار پایینی دارد اما مقداری اسید چرب امگا 3 نیز به بدن منتقل می کند. برنامه های غذایی سرشار از اسید چرب امگا 3 با بهبود رشد مو در ارتباط هستند.

برای رشد مو هایتان انواع لوبیاها را بخورید

لوبیاها یکی از بهترین منابع گیاهی پروتئین هستند که برای رشد مو ضروری است. لوبیاها منابع غنی زینک هستند که به رشد مو و چرخه ترمیم کمک می کند. یک وعده 100 گرمی لوبیا می تواند 7 درصد نیاز روزانه بدن به زینک را تامین کند. لوبیاها همچنین مواد مغذی مناسب دیگری برای رشد مو دارند مانند آهن، بیوتین و فولات. در صدر تمام این مزایا، لوبیاها به سادگی در دسترس و ارزان هستند به همین خاطر می توانید به سادگی در برنامه غذایی مورد استفاده قرارشان دهید.

برای رشد مو هایتان دانه های سویا بخورید

تحقیقات نشان داده ترکیبات موجود در دانه های سویا می توانند رشد مو را بهبود ببخشند. یکی از این ترکیبات اسپرمیدین است که در دانه سویا فراوان است. مصرف بالای اسپرمیدین در برنامه غذایی می تواند موها را وارد فاز رشد کند. یک فولیکول هرچه بیشتر در فاز رشد بماند بیشتر می تواند رشد کند.

برای رشد مو هایتان گوشت بخورید

گوشت یکی از اجزاء اساسی برنامه غذایی بسیاری از افراد است که می تواند به رشد مو کمک کند. پروتئین موجود در گوشت به رشد و ترمیم و قوی ساختن فولیکول های مو کمک می کند. یک وعده 100 گرمی استیک چیزی حدود 29 گرم پروتئین در خود دارد. گوشت قرمز مخصوصا سرشار از نوعی آهن است که جذبش برای بدن ساده است. این ماده معدنی به سلول های قرمز خونی کمک می کند اکسیژن را به تمام سلول های بدن از جمله فولیکول های مو ارسال کند .
کمبود پروتئین و آهن با ریزش مو در ارتباط است.


اگر می خواهید بیشتر بدانید : برای رشد سریع مو های تان این مواد غذایی را بخورید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟ 7 ماده غذایی برای رشد بهتر مو ها

اگر می خواهید بیشتر بدانید : این روشهای طبیعی رشد موهایتان را چند برابر می کنند!!!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تقویت رشد مو با 8 محرک خوراکی!!


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : kermany.com