از بین بردن جوش روی بینی با چند روش ساده
جوش های روی بینی یکی از دردناکترین و سرسخت ترین جوش های صورت هستند، در این مقاله به شما یاد می دهیم چگونه هر چه زودتر از شر این جوش‌ های لجوج خلاص شوید، البته با کمک راهکارهای طبیعی و خانگی

با جوش‌ های روی بینی چه کنیم؟

جوش روی بینی یا آکنه بینی مسئله‌ای بسیار شایع است. ناحیه‌ T صورت محل تجمع و تمرکز غدد چربی است و چربی زیادی تولید می‌کند، به همین دلیل گهگاه جوش‌ هایی روی بینی ظاهر می‌ شوند. جوش‌ های روی بینی هم دردناک هستند و هم سرسخت و شاید بیشتر از یک هفته طول بکشد تا برطرف شوند. به شما یاد بدهیم چگونه هر چه زودتر از شر این جوش‌های لجوج خلاص شوید، البته با کمک راهکارهای طبیعی و خانگی.

بیشتر بدانید : جوش سرسیاه روی بینی تان را با 4 ماسک برای همیشه از بین ببرید!!

از بین بردن جوش روی بینی با پوست لیمو ترش

پوست لیموترش را به آرامی بفشارید جوری که عصاره‌ی آن خارج شود، فقط همین عصاره را به مدت ۵ دقیقه روی جوش‌هایتان بمالید، اجازه دهید حدود یک ربع بماند و سپس با آب خالی بشویید. روزی دو بار این کار را انجام دهید.
چرا؟ پوست لیموترش دارای خواص ضدمیکروبی است و تکثیر باکتری‌های روی پوست و باکتری‌هایی را که در حضور چربی رشد می‌کنند و سبب تشکیل آکنه می‌شوند کاهش می‌دهد.

از بین بردن جوش روی بینی با یخ

شما به چند تکه یخ و یک پارچه تمیز نیاز دارید. چند تکه یخ را در پارچه‌ای تمیز بپیچید و به آرامی آن را به مدت ۲۰ دقیقه روی جوش‌ها فشار دهید. این کار را هر چند ساعت یک بار تکرار کنید.
چرا؟ یخ از دوران باستان برای کاهش درد و تورم (به سبب منقبض کردن رگ‌ها) و التهاب به کار می‌رفته است. این کار می‌تواند تسکین موقتی ایجاد کرده و ظاهر و قرمزی جوش را کمتر کند.

از بین بردن جوش روی بینی با روش های خانگی
از بین بردن جوش روی بینی با روش های خانگی

از بین بردن جوش روی بینی با روغن درخت چای

شما به یک تا دو قطره روغن درخت چای و یک قاشق غذاخوری روغن حامل نیاز دارید. این دو روغن را با هم ترکیب کرده و آن را روی جوش‌هایتان بزنید، بگذارید حداقل ۱۰ دقیقه بماند و سپس با آب بشویید. روزی دو بار این کار را انجام دهید.
چرا؟ روغن درخت چای به عنوان یک عنصر ملایم اما موثر می‌تواند آکنه‌های نه چندان سرسخت را به طور موثر پاکسازی نماید یا از قرمزی و التهابشان کم کند.

از بین بردن جوش روی بینی با دهان‌ شویه

شما به یک قاشق مرباخوری دهانشویه لیسترین و تکه‌ا ی پنبه نیاز دارید. با پنبه، مقداری دهانشویه لیسترین را روی جوشتان بزنید و بعد از ۱۰ دقیقه بشویید. بسته به اینکه جوشتان با چه سرعتی در حال خشک شدن است، روزی ۲ تا ۳ بار این کار را انجام دهید.
چرا؟ دهانشویه لیسترین حاوی عصاره‌های مانند منتول، اکالیپتول، الکل و دیگر مواد است که همگی خاصیت خشک کنندگی روی جوش‌ها دارند. این شیوه‌ را خیلی از افراد امتحان کرده‌اند و نتیجه گرفته‌ اند اما هنوز مطالعه‌ ای روی آن انجام نشده است.

توجه

تمام روش‌های گفته شده بر اساس تجربه و طب سنتی هستند و باید با احتیاط مصرف شان کنید. زیاده روی در هر یک از این راهکارها ممکن است عارضه را بدتر کند. بهترین کار این است که با پزشک مشورت کرده و داروهای تجویزی او را به کار ببرید و در کنار آن از روش‌ های طبیعی هم کمک بگیرید. ضمنا برای پیشگیری از ظاهر شدن جوش و آکنه، توصیه‌هایی داریم:

  • صورتتان را روزی دو بار با آب گرم و به آرامی بشویید.
  • پوستتان را زیاد نسابید چون ضایعاتی که وجود دارند تحریک می‌شوند.
  • از داروهای آنتی باکتریال تجویزی پزشک که حاوی سالیسیلیک اسید یا بنزوئیل پراکسید هستند استفاده کنید.
  • از لوازم آرایشی چرب استفاده نکنید.
  • از محصولات مراقبت از پوست و آرایشی ضدجوش استفاده کنید.
  • مکررا به صورت و بینی خود دست نزنید چون این کار می‌تواند آلودگی‌ها را به پوستتان انتقال داده و باعث بروز جوش شود.

جوش و آکنه زمانی ظاهر می‌شود که آلودگی‌ها و چربی و باکتری‌ها در منافذ پوست گیر می‌افتند. اگر روی بینی‌تان مکررا جوش می‌زند، چند دلیل ممکن است داشته باشد:

علت‌ های ایجاد جوش روی بینی

  • منافذ روی بینی بزرگ‌تر از منافذ دیگر قسمت‌های صورت‌ اند. بنابراین باکتری‌ ها و آلودگی‌ ها و چربی راحت‌ تر در این منافذ گیر می‌ افتند و باعث جوش می‌شوند.
  • مراقبت نادرست از پوست یا استفاده از محصولانی که باعث ایجاد جوش و اکنه می‌شوند می‌توانند دلیل ظاهر شدن جوش‌های روی بینی باشند.
  • منطقه T صورت، خصوصا بینی، چرب‌تر از سایر قسمت‌های صورت است زیرا غدد چربی بیشتری دارد و همین باعث می‌شود بینی چرب بوده و به راحتی جوش بزند.
  • مصرف زیاد شیر پُرچرب هم می‌تواند دلیل بروز جوش و آکنه باشد.

نتیجه

جوش روی بینی متداول بوده و معمولا با مراقبت‌های مناسب از پوست و استفاده از راهکارهای موضعی رفع می‌ شود. ممکن است شما چند روش توصیه شده در این مطلب را به کار ببرید تا از التهاب جوش‌ هایتان کمتر شده و بتوانید جوش‌ ها را کنترل کنید، اما این راهکارها نمی‌ توانند علت اصلی بروز جوش‌ های مکرر را برطرف نمایند و باید جهت کشف علت این عارضه به پزشک متخصص پوست مراجعه کرده و علت اصلی را درمان نمایید.


بیشتر بدانید : جوش سر سیاه روی بینی را چگونه از بین ببریم؟

بیشتر بدانید : جوش سرسیاه روی بینی تان را با چند روش موثر خانگی از بین ببرید!!

بیشتر بدانید : از بین بردن چربی روی بینی با چند پیشنهاد ساده، کاربردی و موثر


گردآوری: گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع: tebyan.net