به علت فعل و انفعالات شیمیایی که در فرايند رنگ کردن مو رخ می دهد اگر رنگ كردن مو با مهارت انجام نشود آسیب هایی مانند خشك شدن مو وهمچنين تحريك و سوزش پوست سر بوجود می آید.
رنگ مو
رنگهاي مو دو كاربرد عمده دارند: 
 مخفي نمودن موهاي سفيد شده
تغيير رنگ ظاهري موها

رنگ  های مو به دو دسته طبيعي و شيميايي تقسيم بندي می گردند:
• رنگ موهاي طبيعي يا گياهي(Vegetable dyes)
رنگ موهاي طبيعي از برگ گياهان حاوی رنگدانه مانند حنا، روناس، خضاب، بابونه، ايديگو و موارد دیگر به دست مي آيند. به اين صورت كه مثلا در مورد حنا (Henna) برگ هاي این گیاه ابتدا خشك سپس پودرشده و به صورت خمير در آمده و روي مو گذاشته مي شود. البته حنا را می توان به صورت منفرد يا در تركيب با گياهان ديگري مثل اينديگو(Indigo) و بابونه (Camomile) هم استفاده نمود. مزيت رنگ موهاي گياهي، طبيعي بودن و ايمنی نسبي آنهاست.
محدودیت رنگ موهای طبیعی:
1-  تنوع لازم را ندارند.
2- نتایج غیر قابل پیش بینی  است.
3-  دريچه هاي مويي كه با اينگونه مواد رنگ شده مسدود می گردد بنابراین دكلره و بي رنگ كردن مو بسیار مشکل و گاهی نشدنی خواهد شد. از اين رو دسترسي به رنگهاي با پايه روشن در آينده امكانپذير نخواهد بود.
• رنگ موهاي شيميايي
این گونه رنگها از مواد شيميايي ساخته مي شوند. بزرگترين مزيت رنگ موهاي شيميايي تنوع رنگ ها و عيبشان ايمني كمتر خصوصا در فرمولاسيونهاي غير استاندارد است.  
 همچنين به علت فعل و انفعالات شیمیایی که در فرايند رنگ کردن مو رخ می دهد - خصوصا اگر رنگ كردن مو با مهارت انجام نشود - آسیب هایی مانند خشك شدن مو وهمچنين تحريك و سوزش پوست سر بوجود می آید. 
رنگ موهاي شيميايي خود به سه رده موقتي، نيمه دائمي و دائمي تقسيم بندي مي شوند:
1-    رنگ موهاي موقتي (Temporary)
در اين نوع رنگ مو رنگدانه ها فقط روي سطح موها را مي پوشانند ولي به علت بزرگ بودن اندازه ملكولشان به داخل پولک های مو نفوذ نمي كنند.
دراين نوع رنگ مو از رنگدانه هاي قابل حل در آب استفاده مي شود از این رو این رنگ با يك بار شستن زدوده  مي شود.
2-    رنگ موهاي نيمه دائمي (Semi-permanent)
 در اين نوع رنگ مو رنگدانه ها به داخل پولک مو نفوذ مي كنند ولي با رنگدانه هاي طبيعي مو امتزاج پيدا نمي كنند، از این رو اين رنگ پس از چند هفته و چندين بار شستن  زدوده (remove) خواهند شد
3-    رنگ موهاي دائمي (Permanent) 
این رنگدانه ها نیز همانند رنگدانه های نوع دوم، اندازه کوچکی دارند از این رو به داخل پولک مو نفوذ می کنند. با این تفاوت که  با رنگدانه هاي طبيعي مو ترکیب شیمیایی تشکیل داده  در اثر این ترکیب ملکولهای ریز تبدیل به ملکولهای درشت تری می شوند بنابراین در داخل مو محبوس گردیده و لذا اثرشان دائمي است. 
یکی از اشتباهات رایجی که مرتبا توسط کاربران بی تجربه رنگ مو تکرار می شود آن است که رنگ روشن را بدون انجام عمل دکلره روی مو استفاده می نمایند.
 براي به کار بردن رنگهاي روشن برروي موي تيره طبيعي، ابتدا بايد رنگدانه هاي طبيعي مو را خارج نمود، به اين عمل دكلره كردن می گویند. فراورده هايي  كه به اين منظور استفاده مي شوند مواد دکلره (Bleach) نام دارند.