شامپو‌ها بایستی در انواع مختلفشان برای موهای معمولی ، چرب و نازك و كم حجم، خشك و كدر، رنگ شده ،‌های لایت، دكلره وغیره استفاده شوند .


شامپو چیست ؟
شما به سختی می‌توانید حدس بزنید كه این مایع غلیظ معطر كه به كف دستتان می‌ریزید حاوی چه تركیباتی است .
شامپو‌ها  بایستی در انواع مختلفشان برای موهای معمولی ، چرب و نازك و كم حجم، خشك و كدر، رنگ شده ،‌های لایت، دكلره  وغیره  استفاده شوند .
 
محصولات مراقبت از مو تنها در 100 سال اخیركاملا توسعه پیدا كرده است .قبل از آن صابون پاك كننده اصلی پوست و مو بود .
صابون‌ها بخصوص در آب سخت، خوب كف نمی كردند كف آنها شكل ظاهری خوشایندی نداشت و در عین حال بر روی مو رسوب می‌كردند به همین دلیل ظاهر مو كدر و تیره بنظر می‌رسید  در عین حال احتمال انتقال آلودگی  رااز شخصی به شخص دیگر به همراه داشتند .

در شامپو به جای صابون عواملی به نام سورفكتانت وجود دارد كه دیگر مشكل كف ضعیف صابون در آب سخت و كدورت پس از استفاده را ندارد و موها پس از شستشو براق ، حجیم و با نرم كننده‌ها شانه پذیر می‌شوند .
 
این محصولات به گونه ای فرموله می‌شوند كه حداقل برای دو سال در ظرف خود با كیفیت اولیه و سالم باقی مانده و درحین استفاده نیز با پوست و موی انسان كاملا سازگار باشند .  در آزمایشگاه تست‌هایی بر روی ترس‌های بریده شده موی انسان انجام می‌شود .تحت این تستها، موها شامپو شده سپس آبكشی می‌شوند و یك یا چند تكنسین با تجربه در مورد میزان گره خوردن و شانه پذیری و ... موها قضاوت می‌كند و این تنها شروع قضیه است، پس از آن با استفاده از سیستمهای دستگاهی، كارآیی محصولات مختلف بررسی می‌شوند. در نهایت تست‌هایی در سالن آرایشگاهها بر روی موی واقعی انسانها  انجام  شده و توسط متخصص و مصرف كننده تواما  ارزیابی خواهد شد .
 
اغلب مردم، امروزه موهای خود را بیش از قدیم می‌شویند به همین دلیل سیستم پاك كننده‌های ملایم بیش از بیش توسعه پیدا كرده است .به همین ترتیب نرم كننده‌ها هم در انواع مختلف مطابق با نیاز مصرف كننده‌ها توسعه یافته و تقسیم بندی می‌شوند.

شامپو شامل چه اجزائی است ؟
یك شامپو تركیبی است كه كیفیت آن بایستی توسط سازنده تضمین و توسط مراجع قانونی مانند ادارات استاندارد و بهداری تائید شوند. تولیدكنندگان  معمولا سعی می‌كنند تا هر چه تمامتر نیاز مصرف كننده ، بهتر بر آورده شود و در ضمن تمامی شرایط اعم از نوع موی سر افراد، نوع آب مصرفی ، درجه حرارت آب و حتی استفاده بد مصرف كننده را شامل شود ، تا به او كمتر آسیب برسد.
مطابق با قوانین اتحادیه اروپا، بر روی لیبل یك شامپو تمامی تركیبات موجود در آن  به ترتیب میزان مصرف بایستی نوشته شود. اما  لزوما كار و وظیفه هر یك از این تركیبات آورده نمی شود.
 
در یك دید كلی محتویات شامپو عبارتند از:
أ‌- عوامل پاك كننده : دلیل اصلی  استفاده از شامپو پاك كنندگی مو  می‌باشد . چربی ، سبوم و چرك موجود بر روی مو و پوست سر بوسیله سیستم پاك كننده موجود در بیس شامپو برداشته و كف آن توسط عوامل پایدار كننده كف پایدار می‌گردد.

ب‌-  عوامل حالت دهنده :  تقریبا تمامی شامپو‌ها شامل عوامل نرم كننده موی سر می‌باشند .

ت‌- عوامل افزودنی مجاز : مانند تركیباتی كه ویسكوزیته و غلظت شامپو را تنظیم می‌كنند  و یا تركیباتی كه پ‌هاش شامپو را  تنظیم می‌كنند .

ث‌- عوامل نگهدارنده : یك شامپو بدون این مواد ممكن است آلوده به میكروب شود زیرا محیط آنها برای رشد میكرواورگانیسمها بسیار مساعد است . از نظر ظاهری نیز  آلودگی‌ها ، محصول را تجزیه و دوفاز و بد بو می‌كنند . در هر صورت این عوامل توسط سازمانهای معتبر مانند بهداری و استاندارد بایستی تائید شده باشند .

ج‌- عوامل مربوط به شكل ظاهری :  تركیباتی هستند كه به شامپو اضافه می‌شوند تا شكل و ظاهر محصول جذابتر شود مانند عوامل صدفی كننده ، اسانس و رنگ .

ح‌- عوامل فعال دارویی:  عوامل ضد شوره مانند پیریتیون زینك یا  انواع ویتامینها مانند دپانتنول كه كمك به مرطوب كنندگی پوست و مو می‌كند .  
 
تهیه شده توسط: واحد تحقیق و توسعه شرکت پاکشو - مهندس علیرضا سخی – سارا نظری
seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ