كار تیمی موفق سبب افزایش توان انجام كار هر كدام از كارمندان شما می‌شود و به شما كمك می‌كند بهتر به مشتریان خود خدمات بدهید.

كار تیمی، تیم‌های كاری موفق و ساختن تیم در سازمانها از موضوع‌های داغ مورد بحث روز هستند. تیم‌های موفق و كار تیمی اهداف استراتژیك شما را برآورده می‌سازند. كار تیمی موفق سبب افزایش توان انجام كار هر كدام از كارمندان شما می‌شود و به شما كمك می‌كند بهتر به مشتریان خود خدمات بدهید.

اگر شما یك تیم كاری دارید كه اكنون فعال است، ابتدا باید مشخص كنید سازمان شما به چه فعالیتهای تیمی احتیاج دارد و از كدامیك از آنها می‌تواند پشتیبانی كند. تیم‌ها به منابع و به خصوص زمان نیاز دارند. راندمان تیم شما زمانی در اوج است كه:

ــ یك گروه از كارمندان مختلف در آن بتوانند با یكدیگر مشاركت كنند.

ــ تعداد تیم‌ها را محدود كنید تا میزان مشاركت كاركنان را افزایش دهید.

ــ تیم‌ها زمانی را برای شركت در جلسات منظم قرار دهند.

ــ شما احتیاج به اهداف دوره ای دارید، كه باید برای هر تیم تعریف شود.

ــ از هر جلسه خلاصه و نتایج یادداشت شده و اجرا شوند.

ــ تیم‌ها با اضافه كردن كارمندان جدید جاودانه می‌شوند.

هر سازمان به پنج تیم كاری نیاز دارد. البته می‌توان تیم‌ها را به گونه ای دیگر هم سازماندهی كرد ولی توصیه بنده این پنج تیم كاری است. 

تیم رهبری

معمولاً رئیس، مدیر یا سرپرست قسمت هستند. تیم رهبری گروهی كه باید با همكاری یكدیگر سازمان شما را رهبری كنند. تیم رهبری مسئول اهداف استراتژیك سازمان شماست. تیم رهبری نقشه می‌ریزد، اهداف را تعیین می‌كند، رهنمودها را فراهم می‌كند و سازمان را مدیریت می‌كند.

تیم محرك

این تیم در سازمان‌های مختلف نام‌های مختلفی دارد. این تیم طرح‌هایی را ارائه می‌كند و فعالیتهایی را انجام می‌دهد تا در كارمندان رمق و انگیزه مثبت ایجاد كند. وظایف این تیم می‌تواند شامل تهیه ناهار، برنامه ریزی برای سفرهای تفریحی، ایجاد صندوق‌های حمایتی برای مشكلات كارمندان و غیره باشد. این تیم می‌تواند وقایع مهم و مثبت سازمان را جشن بگیرد، یا برای روز تولد افراد یا نوزاد تازه بدنیا آمده آنها تبریكاتی در نظر بگیرد یا برای آنها جشن بگیرد. این تیم می‌تواند اسپانسر یك تیم ورزشی شود. این تیم می‌تواند بساط سرگرمی و دلگرمی پرسنل را فراهم می‌كند و تنها محدودیت آن تخیل افراد این تیم است. 

تیم ایمنی و بهداشت

این تیم مراقب ایمنی افراد در محل كار است. این تیم آموزش‌های لازم بهداشت و ایمنی را برگزار می‌كند. جلسات ماهیانه ایمنی بسیار مهم و ضروری است حتی آموزشهایی برای خانواده كارمندان می‌تواند ارائه شود. رعایت بهداشت و پاكیزگی محیط با همكاری كارمندان بسیار اهمیت دارد و باید توسط این تیم پی گیری شود. 

تیم رفاه كارمندان

تیم رفاه بر روی سلامتی و تناسب اندام كاركنان كار می‌كند. از آن جمله می‌توان به ارائه برنامه‌های پیاده روی، دو و همچنین انجام آزمایشات دوره ای مانند آزمایش خون و فشار خون از جمله فعالیت‌های این تیم‌هاست. 

تیم ارتباط و فرهنگ

این تیم كار می‌كند تا فرهنگ لازم برای رسیدن به موفقیت سازمان را تعریف و ایجاد كند. این تیم همچنین ارتباط دو طرفه را آموزش می‌دهد تا مطمئن شود در سازمان شما كارمندان زنجیره دستورات را رعایت می‌كنند. این تیم می‌تواند به صورت هفتگی روزنامه تهیه كند، آخرین رخدادهای سازمان را بیان كند. و هر سه ماه در زمینه میزان رضایت كارمندان تحقیق كند. و مشكلات را پیدا كرده و برای رفع آنها با تیم رهبری مشورت كند و در صورت نیاز پیشنهاد استخدام نیروی جدید كند. نكته اینجاست كه این تیم زمانی به اوج موفقیت می‌رسد، كه دو تیم قبلی كار خود را بدرستی انجام دهند. 

شاید اگر شما به عنوان مدیر یك سازمان این مقاله را بخوانید بگویید خوب اینكه می‌شود افزایش هزینه؟! ولی بدانید كه شما اگر اكنون این تیم‌ها را ندارید و این اقدامات را برای پرسنل خود انجام نمی دهید. هزینه زیادی برای پرسنل خود می‌كنید ولی این هزینه آنقدر نیست كه به آنها اجازه دهید با فراغ خاطر و عشق به كار معجزه درونی خود را بروز دهند.  این كار اخیراً در چند سازمان انجام شده است. و با وجود مخالفت و مقاومت بعضی از مدیران نتیجه آن افزایش رغبت پرسنل برای شركت در این تیم‌ها و همینطور افزایش تعهد و میزان مشاركت آنها در رسیدن به اهداف سازمان بوده است. كه همه اینها در نهایت منجر به یك سازمان قوی و رو به رشد است كه پرسنل با تعصب آن را به سوی موفقیت سوق می‌دهند.

 

 
گردآوری: گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع: yadbegir.com
 
 
مطالب پیشنهادی:
"بررسی برخی ابعاد سهام عدالت"
9 توصيه بين المللى براى صرفه جويى در اقتصاد خانواده 
رابطه درآمد و هوش فرزندان؟! 
26 نكته براى ثروتمند شدن؟؟ 
چگونه با بكار بردن «عبارت‌هاى قدرتمند» فروش بيشترى داشته باشيم؟ 
8 فاکتور طلایی برای موفقیت در کسب و کار!