کنکور کارشناسی ارشد
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: آزمون داوطلبان کارشناسی ارشد سال92 از فردا چهارشنبه آغاز می شود و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت


به گزارش خبرگزاری آریا ، حسین توکلی افزود: در این آزمون896 هزار و44 داوطلب به صورت متمرکز در133کد رشته امتحانی در115حوزه امتحانی و در شش گروه آموزشی به رقابت می پردازند.
وی اضافه کرد: از این تعداد 458 هزار و731 داوطلب زن و بقیه مرد هستند.
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در گروه آموزشی علوم انسانی479هزار و736 داوطلب و گروه علوم پایه66 هزار و860 داوطلب شرکت کرده اند.

توکلی افزود: همچنین در گروه فنی و مهندسی236 هزار و523 داوطلب، کشاورزی 49هزار و 262 داوطلب، هنر 61 هزار و 982 داوطلب و دام پزشکی1681 داوطلب ثبت نام کرده‌اند.
به نقل از واحد مرکزی خبر ، وی با بیان این که آزمون صبح چهارشنبه با رقابت158هزار و305داوطلب در هفت کد رشته امتحانی در44 شهرستان آغاز می شود اضافه کرد: توزیع اینترنتی کارت ورود به جلسه داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد تا ساعت 24 امشب ادامه دارد.

24 بهمن آغاز نام نویسی کارشناسی ارشد پزشکی   

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی گفت: نام نویسی از داوطلبان شرکت در آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی از 24 بهمن آغاز می شود .

زمان آغاز نام نویسی این آزمون پیشتر‌ 23 بهمن اعلام شده بود.

جبرائیل نسل سراجی افزود: دفترچه راهنمای نام نویسی این آزمون هم اکنون روی پایگاه اطلاع رسانی این مرکز به نشانی اینترنتی  www.sanjeshp.ir ، قرار دارد.

وی گفت: داوطلبان شرکت در این آزمون باید پیش از نام نویسی دفترچه راهنمای مورد نظر را با دقت مطالعه و تا 12 اسفند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی این مرکز ، نام نویسی و مدارک خود را از همین طریق ارسال کنند .

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی افزود: فارغ التحصیلان دانشگاه های علوم پزشکی که تاکنون معدل یا دانشنامه رسمی خود را دریافت نکرده اند نیز از یکم بهمن تا 24 اسفند فرصت دارند با مراجعه به دانشگاه محل تحصیل خود ، برای ارسال مدارک خود از طریق دانشگاه اقدام کنند.
نسل سراجی گفت:پیش بینی می کنیم نزدیک به 100 هزار نفر در آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی سال 92 شرکت کنند .

وی همچنین گفت: به دلیل برگزاری انتخابات و تقارن با ماه رمضان ، آزمون ورودی دوره های کارشناسی ارشد گروه پزشکی سال 92 زودتر از سال های قبل و در دهه نخست خرداد برگزار می شود.

پیش از این زمان برگزاری این آزمون یکم و دوم تیر اعلام شده بود.

فک پلمپ سوالات آزمون کارشناسی ارشد از مخزن سازمان سنجش
سوالات کارشناسی ارشد آزمون سراسری شب گذشته پس از فک پلمپ از مخزن سازمان سنجش و آموزش کشور واقع در مشکین دشت استان البرز آماده ارسال به 44 شهرستان کشور شد.
رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور پس از بازرسی از امنیت مخزن سوالات و فک پلمپ مخزن گفت : در مجموع 985 هزار داوطلب در نوبت روزهای چهارشنبه هجدهم ، پنج شنبه نوزدهم و جمعه بیستم بهمن در این آزمون شرکت  می کنند.
خدائی افزود : انتخاب رشته داوطلبان اواخر اردیبهشت انجام و نتیجه نهائی آزمون نیز شهریور اعلام می شود.

وی گفت : 4 هزار بسته حاوی سوالات آزمون کارشناسی ارشد آماده و دیشب به بیش از 44  شهرستان کشور ارسال شد.

داوطلبان در 139 رشته امتحانی مورد آزمون قرار می گیرند.

آخرین تغییرات آزمون دکتری 92

رئیس سازمان سنجش آموزش همچنین گفت: آزمون ورودی دوره دکتری سال 92 دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور با دو تغییر عمده در زمان و نسبت اثر بخشی مصاحبه و آزمون کتبی در نتیجه آن برگزار می شود.

ابراهیم خدایی افزود آزمون دکتری سال 92 یک و نیم ماه زودتر از آزمون سال قبل از آن و در 18 اسفند برگزار می شود تا دانشگاه ها فرصت بیشتری برای ارزیابی کیفی تر داوطلبان و مصاحبه با آنها داشته باشند.

وی گفت: بر این اساس، نتایج ابتدایی این آزمون نیمه دوم فروردین اعلام میشود و داوطلبان می توانند همزمان انتخاب رشته کنند.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور زمان معرفی این داوطلبان را به دانشگاه ها،‌ نیمه دوم اردیبهشت 92 اعلام کرد .

داوطلبان پذیرفته شده در مرحله نخست آزمون دوره دکتری سال91 ، اواخر خرداد به دانشگاه ها معرفی شده بودند که به زمان تعطیلات تابستانی دانشگاه ها نزدیک بود و دانشگاه ها ناچار به سرعت بخشیدن به کارهای مربوط به مصاحبه ها و بررسی ها بودند.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین گفت: نسبت تأثیر مصاحبه و آزمون کتبی در نتیجه پذیرش داوطلبان نیز امسال مساوی خواهد بود .

خدایی افزود: در آزمون دوره دکتری پارسال سهم تأثیر مصاحبه در نتیجه پذیرش دانشجو دو سوم و سهم تأثیر آزمون کتبی در آن یک سوم بود که به درخواست دانشجویان و پس از بررسی کارشناسی تغییر کرد .

وی گفت: مواد امتحانی و رشته های آزمون دوره دکتری سال 92 دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور نسبت به دوره قبل از آن تغییر چندانی ندارد .
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به ارزیابی دو دوره گذشته آزمون دکتری به روش جدید،‌ افزود: این ارزیابی با توجه به نظرهای داوطلبان، دانشگاه ها و شاخص های آماری مربوط به ورودی های این دوره ها انجام شد .
خدایی با اشاره به اینکه در آزمون های گذشته میزان پذیرش داوطلبانی که سال های کمتری از فارغ التحصیلی آنها گذشته بیشتر شد، افزود : 66 درصد داوطلبان دو آزمون گذشته از فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی و نزدیک 90 درصد پذیرفته شدگان آنها نیز از همین دانشگاه ها بود .


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: aryanews.com


مطالب داغ سایر بخشها:
«کلک چینی‌» برای صادرات اجناس به ایران!
تورم، ۲۸ درصد، ۷۰ درصد یا ۱۱۰ درصد؟
وقتی دلارهای نفتی بلای جان شدند
دستگیری مادری که دو فرزندش را سر برید (+عکس)
خشم داود اوغلو از شورای امنیت