هزینه ماهانه 2 میلیاردی دانشگاه آزاد از جیب دانشجویان
می‌توان برای جلوگیری از تعدد رسانه‌ها و متمرکز کردن آنها حداقل یک رسانه عمومی ایجاد و برای فعالیت‌ها و امور صنفی هم یک رسانه صرفاً دانشجویی و صنفی برای خدمت‌رسانی به دانشجویان گسترده این دانشگاه راه‌اندازی کرد.

دانشگاه آزاد از ثروتمندترین مراکز آموزشی است و باید ...

دانشگاه آزاد از ثروتمندترین مراکز آموزشی و بلکه از ثروتمندترین مؤسسات کشور است. وجود تعداد زیادی واحد دانشگاهی در گوشه و کنار کشور که هر یک تعداد زیادی دانشجو را در مقاطع مختلف تحصیلی در خود جای داده‌اند که برای تحصیل ملزم به پرداخت شهریه هستند، درآمد سرشاری را نصیب این موسسه بزرگ کرده است. از این حیث حتی می‌توان این موسسه را بزرگ‌ترین مجموعه صنفی آموزش عالی نیز توصیف کرد. با این حال دقت بر برخی فعالیت‌های این مجموعه بزرگ سوالاتی جدی را پیش روی مخاطب می‌گذارد. به عنوان مثال، این دانشگاه حدود چهار رسانه سراسری دارد که طبق برآوردها، ماهانه حدود 2 میلیارد تومان هزینه آنها می‌شود. روزنامه فرهیختگان، خبرگزاری آنا، خبرگزاری ایسکانیوز و یک هفته‌نامه، که گویا قرار بوده مرتبط با پوشش فعالیت صنفی و دانشجویی و آموزشی باشند، چهار رسانه مطرح این دانشگاه را تشکیل می‌دهند.
 
هزینه این رسانه‌ها از محل درآمدهای دانشگاه و به عبارتی از جیب دانشجویان دانشگاه آزاد پرداخت می‌شود. به این ترتیب بخش قابل توجهی از جمعیت دانشجویی کشور بدون آنکه بدانند یا بخواهند، هزینه رسانه‌هایی را می‌دهند که کار رسانه‌ای به شکل عمومی انجام می‌دهند و فعالیت صنفی ندارند. خبرگزاری آنا، خبرگزاری ایسکا و روزنامه فرهیختگان رسانه‌های سیاسی‌–عمومی هستند که به اسم این دانشگاه اما با رویکرد و روندی غیر صنفی فعالیت دارند.
 
کاش دانشگاه آزاد در نخستین فرصت نسبت به ساماندهی این رسانه‌ها اقدام کند. در مقابل می‌توان برای جلوگیری از تعدد رسانه‌ها و متمرکز کردن آنها حداقل یک رسانه عمومی ایجاد و برای فعالیت‌ها و امور صنفی هم یک رسانه صرفاً دانشجویی و صنفی برای خدمت‌رسانی به دانشجویان گسترده این دانشگاه راه‌اندازی کرد. دانشجویانی که گستره حضور آنان در واحدهای مختلف این دانشگاه از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب ایران را در بر می‌گیرد.


منبع: صبح نو