مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها
مراسم آغاز سال تحصیلی از لحظاتی پیش با حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران آغاز شد. 

آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور با حضور رییس جمهور

در این آیین قرار است پس از سخنرانی رییس جمهور دکترسیدضیاء هاشمی و دکترسیدحسن قاضی زاده هاشمی، به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

دراین مراسم همچنین دکتر محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران و دکترعباسعلی کریمی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران درخصوص مسائل و موضوعات روز آموزش عالی کشور دیدگاه ها و نقطه نظرات خود را بیان می‌کنند.

همچنین یک نفر از استادان و دانشجویان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور به نمایندگی از دانشگاهیان سخنرانی می‌کنند.

گفتنی است در آئین آغاز سال تحصیلی از بیست و شش نفر از برگزیدگان آزمون سراسری نیز تجلیل می‌شوند.

ضرورت تجدید نظر در تفکیک و ادغام آموزش پزشکی و آموزش عالی

 دکتر محمود نیلی احمد آبادی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی که با حضور رییس جمهور، سرپرست وزارت علوم، وزیر بهداشت و جمعی از مسئولان اساتید و دانشجویان در دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن بیان این مطلب با تاکید بر اقدامات دولت در عرصه‌های بین‌المللی گفت: اقدامات انجام شده موجب بهبود مراودات و افزایش تبادلات استاد و دانشجو شده است.

رییس دانشگاه تهران در ابتدای سخنان خود گفت: وظیفه خود می‌دانم خدمت رئیس جمهور و همه حضار محترم سلام و خوشامد عرض کنم. جناب آقای دکتر روحانی من مایل هستم در آغاز سخنانم بابت دو موضوع مشخص به نمایندگی از دانشگاهیان از جنابعالی، دولت و سایر دستگاه‌ها تشکر کنم.

وی اولین موضوع را عملکرد دولت در عرصه‌های بین‌المللی دانست و اظهار کرد: نخست ادامه عملکرد مطلوب دولت در سیاست خارجی با هدایت مقام معظم رهبری است.

رییس دانشگاه تهران اضافه کرد: این سیاست که همانا پافشار بر حقوق حقه و منطقه ملت ایران و پیگیری و مطالبه این حقوق همراه با تعامل و گفت‌وگو با جهان بوده است، باعث شد تا دولت‌هایی که به دنبال انزوای جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند، خود در انزوا قرار گرفته‌اند.

نیلی خاطر نشان کرد: در سایه این سیاست‌ها مراودت‌های بین دانشگاهی و تبادلات فناورانه روان‌تر شده، شاخص دستاوردهای علمی بین‌المللی ایران، تبادلات دانشجو و استاد و برنامه‌های مشترک به میزان زیادی افزایش یافته است.

وی یادآور شد: موضوع دیگری که نشان از توجه دولت و مجلس به مراکز آموزش عالی دارد تصویر قانون اداره دانشگاه‌ها به شکل هیات امنایی در قالب احکام دائمی برنامه توسعه ششم بوده است.

rohani.jpg
مراسم آغاز سال تحصيلي دانشگاه ها و مراكز پژوهشي و فن آوري كشور با حضور رییس جمهور


روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌های کشور با اشاره به اینکه اگر کسی خیلی تاثیرگذار باشد و برای تشویق جامعه تکرار کند، آنها نباید تشویق شوند؟ یک جناح همیشه تشویق شود، یک جناح همیشه تنبیه! گفت: در پایان انتخابات همه باید براى مشارکت تشویق شوند، اما یک جناحى تشویق می‌شود و یک جناح تنبیه.
امتیاز خبر: 96 از 100 تعداد رای دهندگان 11169
خبرگزاری تسنیم: روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌های کشور  با اشاره به اینکه اگر کسی خیلی تاثیرگذار باشد و برای تشویق جامعه تکرار کند، آنها نباید تشویق شوند؟ یک جناح همیشه تشویق شود، یک جناح همیشه تنبیه! گفت: در پایان انتخابات همه باید براى مشارکت تشویق شوند، اما یک جناحى تشویق می‌شود و یک جناح تنبیه.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌های کشور که صبح امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: خوشحالم که در آغاز سال تحصیلی جدید موفق شدم در محضر شما اساتید و دانشجوان عزیز آغاز سال تحصیلی را تبرک و تهنیت عرض کنم.

وی افزود: برای ما آغاز مهرماه و شروع تحصیلات ابتدایی و دانشگاهی بسیار حائز اهمیت است و هر توانایی‌ که در کشور داریم، از علم است؛ همه توانمندی‌های ما از علم و دانش و دانایی است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: امسال مهرماه مصادف با سوگواری سالار شهیدان و یارانش است که بزرگ‌ترین منبع فرهنگی و انگیزشی برای جامعه ما در مسیر معنویت و استقامت و در مسیر اصلاح جامعه است.

حجت‌الاسلام روحانی با تأکید بر اینکه حادثه عاشورا یک تابلوی کامل از ظرافت‌هاست، اما ما فقط به گوشه‌ای از این تابلو نظر می‌کنیم، اظهار داشت: ادب، اخلاق، صلح‌، دوستی، اصلاح جامعه و هدایت مردم و دلسوزی حتی برای دشمنان بخش دیگری از این تابلوست که کمتر به آن توجه می‌کنیم.

روحانی ادامه داد: قبل از اینکه امام حسین(ع) قیامش را آغاز کند، اول با حاکم مدینه حرف زد، اگر اسمش را بگذاریم مذاکره، برخی بدشان می‌آید؛ ایشان به حاکم مدینه گفت که چرا مذاکره نمی‌کند، حاکم مدینه نپذیرفت، همان‌جا می‌توانست جنگ آغاز شود، مهلت خواست که در این زمینه فکر کند و در نهایت پاسخ دهد و در این فرصت از مدینه خارج شد؛ اگر توضیح دهیم که امام حسین(ع) مخفیانه از مدینه خارج شد؛ باز هم ممکن است برخی بدشان بیاید، آن حضرت ما‌‌ه‌ها در مکه ماند و نامه‌ای متعدد از مردم دریافت کرد و سپس در مقطعی عجله کرد که از مکه خارج شود، گفت که حرمت حرم شکسته نشود.  

وی افزود: چقدر آسان در جامعه ما حرمت و جایگاه و شخصیت افراد و محبوب مردم راحت توسط برخی قلم‌ها و زبان‌ها شکسته می‌شود، دانشگاه برای این است که با مکتب امام حسین(ع) آشنا شویم و خوب بیاموزیم و این مکتب را به جامعه منتقل کنیم

روحانی اضافه کرد: مردانگی و فتوت امام حسین(ع) حتی به تشنگی دشمنانش که به اسب‌های دشمن هم آب داد را باید مورد توجه قرار دهیم، ما چنین روحیه‌ای می‌خواهیم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه عاشورا بزرگ‌ترین معلم ماست و بزرگ‌ترین عامل برای وحدت و امنیت‌ملی ما محسوب می‌شود، گفت:خیلی وارد جزئیات نشویم که چه کسی چه طوری عزاداری می‌کند، اساس مسئله مهم است که پیوند یک ملت با یک فرهنگ است.

وی دانشگاه را پیوند جامعه با فرهنگ متعالی بشریت دانست و گفت: ما می‌خواهیم پیوند برقرار کنیم، دانشگاه همیشه گذار بوده است؛ گذار از یک جامعه استثمار شده به سمت استقلال جامعه، گذار از شرایط انحصار قدرت تا رسیدن به شایستگی‌‌ها و برجستگی‌های علمی و اخلاقی افراد جامعه، حوزه و دانشگاه در کنار یکدیگر انحصار تحصیلات فقط برای قشری خاص را شکستند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: هیچ وقت در انتخاب وزیر و یا رئیس دانشگاه جایگاه اجتماعی‌اش را بررسی نمی‌کنیم، بلکه شایستگی‌اش را ملاک قرار می‌دهیم، دانشگاه امروز متولی تربیت مدیران جامعه است.

روحانی با اشاره به اینکه اگر کسی خیلی تاثیرگذار باشد و برای تشویق جامعه تکرار کند، آنها نباید تشویق شوند؟ یک جناح همیشه تشویق شود، یک جناح همیشه تنبیه! گفت: در پایان انتخابات همه باید براى مشارکت تشویق شوند، اما یک جناحى تشویق می‌شود و یک جناح تنبیه.

وی افزود: آزادی، آزادگی و ایستادگی بخشی از راه ماست. ادب و صلح‌ و دوستی، اصلاح جامعه و دلسوزی حتی برای دشمنان هم بخش دیگری از راه ماست.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: برخی از اینکه کشور دچار مشکل شود، خوشحال می‌شوند، برخی‌ها نان‌شان را در دعوا می‌بینند. نظرات مختلف باشد، ولى در منافع ملى هم نظر باشیم.
 
رئیس شورای عالی امنیت‌ملی تاکید کرد: در مذاکرات هسته‌اى قدرت سیاسى‌مان را براى جهان روشن کردیم. به منافعى رسیدیم که اگر 10 تا ترامپ دیگر هم بیایند قابل بازگشت نیست.

سخنرانی وزیر بهداشت در مراسم آغاز تحصیلی دانشگاه ها

وزیر بهداشت در مراسم آغاز سال تحصیلی گفت : نسل اول دانشگاه به تعداد فارغ التحصیلان توجه داشت. شاخص فعالیت نسل دوم، تولید علم بود و برای نسل سوم فناوری و نقش دانشگاه در تولید ثروت بود و برای نسل چهارم (امروز) تولید رفاه برای جامعه است .به تعبیر وزیر بهداشت، جایگاه و نقش دانشگاه تربیت متخصص، تولید علم،  تبدیل علم به ثروت و در نهایت رفاه اجتماعی است .

vazirbehdasht.jpg
سخنرانی وزیر بهداشت در مراسم آغاز تحصیلی دانشگاه ها

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir