جایگزین کنکور باید معرفی شود
رئیس سازمان سنجش گفت: کاملا موافق حذف کنکور هستم اما باید یک جایگزین برای آن تعریف شود که اعتماد اجتماعی به آن وجود داشته باشد و بتواند عدالت آموزشی را برقرار کند

موافق حذف کنکور هستم

دکتر ابراهیم خدایی در نشست «مافیای کنکور» که در محل خبرگزاری فارس برگزار شد، گفت: مافیا یک تعریف دارد که همه را به یاد جزیره سیسیل ایتالیا و یا دهه ۶۰ آمریکا می اندازد، این اصطلاح بیشتر از طرف همکاران آموزش و پرورش مطرح شده است. سازمان سنجش یک دستگاه دولتی و عملکردش روشن است. کنکور از کتاب های مشخصی که منبع هستند مطرح می شود و بارها گفته ایم اگر کسی بخواهد قبول شود نیازی به موسسه رفتن ندارد.

وی افزود: اما از سال ۶۲ به این طرف و از دو دهه اخیر رقابت زیادی بر سر دانشگاه ها درگرفت و فضایی ایجاد شد که همه در یک رشته خاص یا یک دانشگاه خاص قبول شوند. حقیقا نمی خواهم وارد این موضوع شوم چرا که اطلاعاتی ندارم.

خدایی با اشاره به قانون سنجش و پذیرش دانشجو گفت: سال ۹۲ قانون مربوط به موسسات آموزشی آزاد و غیردولتی تصویب شد که یک نکته ای که وجود دارد این است یک سری از موسسات مجاز هستند و از آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی مجوز می گیرند و فعالیت می کنند. مصوبه ۴۸۳ شورا درباره این آموزشگاه های آزاد می گوید که تبلیغ در صدا و سیما، مطبوعات و روزنامه های کثیرالانتشار در صورت تایید مراجع رسمی ملزم به اخذ مجوز است.

وی افزود: در کنکور، امتحان فی النفسه اهمیت ندارند. ما در سازمان سنجش آزمون های مهمتری داریم. حال با اینکه ما ظرفیت را بیشتر کردیم چه اتفاقی می افتد که کنکور همچنان مهم است.

رئیس سازمان سنجش گفت: ارتقاء حلقه متوسط جامعه به دلیل ورود به دانشگاه اتفاق افتاده است. خوب یا بد، ۶۰۰ هزار نفر در پشت سد ورود به سه رشته تجمع می کنند. سیستم هر کشوری که ۶۰۰ هزار نفر برای ۸ هزار جا بخواهند انتخاب شوند بهم می ریزد.

وی گفت: ما باید مدل مناسب سنجش و پذیرش مناسب را پیدا کنیم. سازمان سنجش اطلاعاتی از فعالیت این موسسات و آموزشگاه های آزاد ندارد.

رئیس سازمان سنجش گفت: کاملا موافق حذف کنکور هستم اما باید یک جایگزین برای آن تعریف شود که اعتماد اجتماعی به آن وجود داشته باشد و بتواند عدالت آموزشی را برقرار کند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com