دانشگاه‌ها و واحد‌های آموزشی و پژوهشی وابسته به دستگاه‌های اجرايی نيز براساس فهرست تهيه شده توسط كميته فوق طی مدت دو سال از دستگاه مربوط منتزع و حسب مورد به وزارت علوم، ‌تحقيقات و فناوری يا سازمان ملی مهارت منتقل می‌گردند موارد استثنا با تشخيص كميته تعيين می‌شود...
 
 
 پذیرش دانشجو در دوره‌های علمی-كاربردی از سال 1389 متوقف و اعضای هیئت علمی ‌دانشكده‌ها و موسسات آموزش عالی مربوطه نیز ضمن رعایت ضوابط و مقررات مربوطه و در صورت موافقت به دانشگاه پیام‌نور منتقل خواهند شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، با ادغام دانشگاه جامع علمی‌ـ‌كاربردی، آموزشكده‌های فنی-حرفه‌ای و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای كشور، تشكیل "سازمان ملی مهارت " ابلاغ شد.

بر اساس تصمیم شورای عالی اداری، پذیرش دانشجوی جدید در دوره‌های علمی‌ـ كاربردی و آموزشكده‌های فنی و حرفه‌ای از سال 1389 متوقف و پذیرش دانشجو در صورت نیاز بنا به تشخیص وزارت علوم،‌تحقیقات و فناوری توسط دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی وابسته به وزارتخانه مذكور انجام می‌شود.

بعلاوه، مراكز آموزش علمی‌ـكاربردی وابسته به دستگاه‌های اجرایی كه می‌بایست از تجهیزات و تخصص‌های ویژه موجود در دستگاه‌های اجرایی ذیربط بهره گیری كنند براساس سیاست‌های ابلاغی سازمان ملی مهارت برای آموزش مهارت های این سازمان ادامه فعالیت خواهند داد.

به منظور ترویج آموزش‌های مهارتی و افزایش بهره‌وری در بخش‌های صنعت كشاورزی و خدمات دستورالعمل‌ها و ضوابط الزام‌آور برای به‌كارگیری نیروی انسانی ماهر در دستگاه‌های عمومی‌و بخش خصوصی از طریق وزارت كار و امور اجتماعی و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور ابلاغ می‌شود.

همچنین به منظور تحقق اهداف این مصوبه كمیته‌ای متشكل از وزرای كار و امور اجتماعی، علوم تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش و معاونین توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تشكیل و نسبت به اجرایی شدن این مصوبه از طریق تهیه و ابلاغ دستور العمل‌های مورد نیاز ظرف هشت ماه اقدام خواهند كرد. دبیرخانه كمیته مزبور در سازمان ملی مهارت مستقر خواهد بود.

دانشگاه‌ها و واحد‌های آموزشی و پژوهشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی نیز براساس فهرست تهیه شده توسط كمیته فوق طی مدت دو سال از دستگاه مربوط منتزع و حسب مورد به وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری یا سازمان ملی مهارت منتقل می‌گردند موارد استثنا با تشخیص كمیته تعیین می‌شود.

بدین ترتیب، وزارت علوم،‌تحقیقات و فناوری و سازمان ملی مهارت موظفند زمینه واگذاری واحد های آموزش عالی یادشده را براساس قوانین و مقررات به بخش غیر دولتی فراهم كرده و ادامه فعالیت موسسات آموزشی موجود غیردولتی در این زمینه‌ها را به نحو مناسب و متناسب با ضوابط و آموزش های جدید سازمان ملی مهارت فراهم آورند.

اعضای هیئت علمی‌دانشكده‌ها و موسسات آموزش عالی مربوطه نیز ضمن رعایت ضوابط و مقررات مربوطه و در صورت موافقت به دانشگاه پیام‌نور منتقل خواهند شد.

دانش آموزان فارغ التحصیلان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای وابسته به آموزش و پرورش مانند سایر دانش‌آموزان دارای مدرك دیپلم مجاز به شركت در آزمون سراسری (كنكور) هستند و برای ادامه تحصیل آنان در صورت عدم وجود رشته‌های مناسب، ‌وزارت علوم،‌تحقیقات و فناوری نسبت به ایجاد آنها اقدام خواهد كرد.

معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در قبال انتقال امكانات آموزشكده‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش به سازمان ملی مهارت، ‌اعتبارات لازم را برای تجهیز هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش در بودجه سنواتی اختصاص خواهد داد.

سازمان ملی مهارت همچنین موظف است نسبت به طراحی و استقرار « نظام صلاحیت‌های حرفه‌ای ملی ایران» جهت اعتبار بخشی به آموزش های مهارتی (فنی و حرفه‌ای) در سطوح مختلف اقدام كند به طوری كه در چارچوب نظام صلاحیت‌های حرفه‌ای ملی ایران امكان ارتقاء مهارت آموختگان سطوح پایین‌تر به سطوح پیشرفته و عالی مهارتی كه دارای آموزش تحصیلی و استخدامی ‌متناظر با نظام آموزشی رسمی‌ كشور باشد وجود داشته باشد.

وزارت كار و امور اجتماعی مسئول اجرای این مصوبه خواهد بود و گزارش اجرای این مصوبه را حداكثر تا پایان سال 1389 به شورای عالی اداری ارائه خواهد كرد.
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:asriran.com