آزمون رشته‌های غير پزشکی در چهار نوبت صبح و عصر روزهاي پنجشنبه و جمعه 17 و 18 تير ماه با رقابت بيش از 730 هزار داوطلب در تهران و 218 حوزه امتحاني كشور و هفت حوزه امتحاني خارج از كشور برگزار مي‌شود.
 
 
 به گزارش ایسنا، در این آزمون به داوطلبان کلیه رشته‌ها به استثنای رشته‌های گروه زبان‌های خارجه و هنر به ترتیب دو جلد دفترچه سؤال تستی دروس عمومی و دروس اختصاصی داده می شود و داوطلب موظف است به كلیه سؤالات مندرج در این دو دفترچه پاسخ دهد.

همچنین، داوطلبان نظام قدیم و ترمی واحدی باید به سؤالات سالی واحدی پاسخ دهند.

به داوطلبان رشته‌های گروه زبان‌های خارجی هم یک جلد دفترچه دروس عمومی و به گروه هنر سه جلد دفترچه یک جلد دفترچه سؤالات عمومی و دو جلد دفترچه سؤالات اختصاصی تستی و تشریحی داده خواهد شد.

تعداد و مدت زمان پاسخگویی به سوالات

بنابراین گزارش، سؤالات دروس عمومی کلیه رشته‌ها شامل 20 سؤال زبان و ادبیات فارسی، 20 سوال زبان عربی، 20 سوال بینش دینی و 20 سوال زبان خارجه عمومی است كه داوطلبان باید به این سوالات در مدت زمان60 دقیقه پاسخ دهند.

به داوطلبانی که در کارت درخواست ثبت‌نامی خود یکی از ادیان مسیحی، کلیمی، زرتشتی و یا یکی از زبانهای خارجه فرانسه، آلمانی، روسی، ایتالیایی و اسپانیایی را علامت زده‌اند، دفترچه عمومی جداگانه‌ای داده می‌شود.

تعداد سوالات هر یک از دروس اختصاصی مجموعه‌های مختلف

به گزارش ایسنا، داوطلبان گروه ریاضی و فنی مهندسی باید به 40 سوال ریاضیات، 35 سوال فیزیک مکانیک و 25 سوال شیمی در مدت 120 دقیقه پاسخ دهند.

همچنین برای پاسخگویی داوطلبان گروه علوم تجربی و کشاورزی و دامپزشكی به 20 سؤال ریاضیات، 20 سؤال فیزیک، 20 سؤال شیمی، 20 سؤال زیست شناسی و 20 سؤال زمین شناسی 100 دقیقه در نظر گرفته شده است.

داوطلبان مجموعه سه گروه علوم انسانی هم باید به 15 سوال تاریخ و جغرافیا، 15 سوال علوم اجتماعی (جامعه شناسی)، 15 سوال فلسفه و منطق، 15 سوال روانشناسی،20 سوال ادبیات فارسی و 20 سوال عربی در 100 دقیقه پاسخ دهند، همچنین داوطلبان مجموعه چهار گروه علوم انسانی باید به 15 سوال تاریخ و جغرافیا، 15 سوال علوم اجتماعی (جامعه شناسی)، 15 سوال فلسفه و منطق، 15 سوال روانشناسی،20 سوال ریاضیات و 20 سوال اقتصاد در100 دقیقه پاسخ دهند.

بنابراین گزارش، داوطلبان گروه زبان‌های خارجه فقط به 80 سوال دفترچه عمومی در60 دقیقه پاسخ می‌دهند و داوطلبان گروه هنر به 15 سوال درک عمومی هنر، 15 سوال درک عمومی ریاضی ـ فیزیک، 15 سوال ترسیم فنی و خلاقیت تصویری و تجسمی، 15سوال خلاقیت نمایشی، 15 سوال خلاقیت موسیقی و 15 سوال خواص مواد در90 دقیقه پاسخ خواهند داد، همچنین مدت پاسخگویی به سؤالات دفترچه تشریحی 90 دقیقه در نظر گرفته شده است.

گفتنی است، کلیه داوطلبانی كه یكی از انتخاب‌های ششگانه نظام تمام وقت و یا یكی از انتخاب‌های چهارگانه نظام پاره وقت آنان یکی از رشته‌هــای ارتباط تصویری، نقاشی و طراحـی صنعتی (زیر مجموعه های 1 و 2 گروه هنر) است، ملزم به پاسخگویی سوالات دفترچه تشریحی در خود دفترچه سوال می‌باشند.

این دسته از داوطلبان باید وسایل مورد نیاز را برای رشته ارتباط تصویری (انواع مداد طراحی، مداد پاک کن، سایر ابزار مورد نیاز)، رشته نقاشی (انواع مداد طراحی، مداد رنگی، پاك كن) و رشته طراحی صنعتی(انواع مداد رنگی، پاک کن، مداد تراش و انواع ماژیک و ابزار رسامی خط كش، گونیا، شابلن، انواع مداد طراحی و ...) همراه داشته باشند، البته باید توجه داشته باشند كه رنگ‌های روغنی و تینری ممنوع است.

به گزارش ایسنا، در پایان جلسه آزمون یک برگه شامل فرم نظر خواهی در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد كه براین اساس داوطلب باید با پاسخگویی دقیق و شفاف به تمامی سوالات فرم نظرخواهی را تكمیل كنند.

جزییات و نحوه برخورد با متخلفین

به گزارش ایسنا، به منظور حفظ حقوق شرکت کنندگان در آزمون، چنانچه هر نوع تقلب یا تخلف مانند پر کردن پاسخنامه داوطلب دیگر، نشستن بر روی صندلی فرد دیگر، همراه داشتن منابع و وسایل غیر مجاز، صحبت کردن با دیگران، نگاه کردن به پاسخنامه داوطلب دیگر، عدم تطبیق عکس و امثال آن مشاهده شود و یا مواردی از این قبیل در بررسی‌های بعد از برگزاری آزمون کشف شود، با متخلفین مطابق مقررات مربوط رفتار خواهد شد و متخلف برحسب نوع تخلف از یک تا چند دوره از شرکت در آزمون‌های دانشگاه آزاد اسلامی و یا سایر موسسات آموزش عالی محروم و در صورت نیاز تحت پیگرد قانونی نیز قرار می‌گیرد.
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:isna.ir