دومین روز جست و جوی هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج/در حال تکمیل
به دنبال سقوط هواپیمای تهران-یاسوج در صبح روز یکشنبه گروه ها و نیروهای امدادی متعددی پیرامون پیدا کردن لاشه هواپیما به منطقه اعزام شدند که همچنان عملیات جستجو در آن مناطق ادامه دارد.

عملیات تجسس همچنان ادامه دارد

پرواز «تهران - یاسوج» ساعت ۸ صبح یکشنبه ۲۹ بهمن بعداز ۵۰ دقیقه از آغاز پرواز، از ص‍فحه رادار محو شد و اخبار تکمیلی از سقوط این هواپیما خبر داد. در این پرواز ۶۰ مسافر و ۶ خدمه حضور داشتند. این هواپیما در ارتفاع حدودا ۴ هزار متری کوه دنا در حوالی مسیر سمیرم به یاسوج سقوط کرده است. روستای «کهنگان» از جمله مناطق نزدیک به محله این حادثه در استان اصفهان است. در دومین روز از این حادثه نیروهای امدادی در حال یافتن محل سقوط این هواپیما هستند.

دومین روز جست و جوی هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج/ تصویر شماره 1

دومین روز جست و جوی هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج/ تصویر شماره 1

دومین روز جست و جوی هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج/ تصویر شماره 2

دومین روز جست و جوی هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج/ تصویر شماره 2

دومین روز جست و جوی هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج/ تصویر شماره 3

دومین روز جست و جوی هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج/ تصویر شماره 3

دومین روز جست و جوی هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج/ تصویر شماره 4

دومین روز جست و جوی هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج/ تصویر شماره 4

دومین روز جست و جوی هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج/ تصویر شماره 5

دومین روز جست و جوی هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج/ تصویر شماره 5

دومین روز جست و جوی هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج/ تصویر شماره 6

دومین روز جست و جوی هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج/ تصویر شماره 6

دومین روز جست و جوی هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج/ تصویر شماره 7

دومین روز جست و جوی هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج/ تصویر شماره 7

دومین روز جست و جوی هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج/ تصویر شماره 8

دومین روز جست و جوی هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج/ تصویر شماره 8

دومین روز جست و جوی هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج/ تصویر شماره 9

دومین روز جست و جوی هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج/ تصویر شماره 9

حضور خانواده‌های نگران سرنشینان هواپیمای تهران یاسوج در ارتفاعات دنا + فیلم

در پی سقوط هواپیمای تهران_ یاسوج در حوالی سمیرم اصفهان، خانواده‌های برخی از سرنشینان آن برای کسب اطلاعات بیشتر به ارتفاعات دنا رفتند.

اثری از هواپیمای سقوط کرده در پنج نقطه پیش بینی شده نیست

جلال پوران فرد اظهار کرد: پنج نقطه که اطلاعات آن از قبل داده شد جستجو شد ولی هیچ اثری از سقوط هواپیما نبود. به گفته یکی از نیروهای امدادگر، با توجه به وجود ابرهای پرفشار بر روی قله های دنا، کار جستجو برای بالگردها و تیم های امدادی بسیار دشوار شده است اما جستجوها به صورت زمینی توسط 60 کوهنورد حرفه‌ای در منطقه مورد نظر در حال انجام هستند.

سخنان مسئول اداره پیش بینی هواشناسی

مسئول اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: احتمال بارش با وجود ابرها در این منطقه وجود دارد و وزش باد نیز شدید تا نسبتا شدید خواهد بود.

حسن خدابخش اظهار کرد: با توجه به نقشه های پیش بینی آخرین وضعیت هوایی نزدیک ترین ایستگاه هواشناسی به منطقه سقوط هواپیما نشان می دهد که در حال حاضر ابرهای استراکومولوس در ارتفاع 1400 متری بر فراز منطقه تشکیل شده اند و دمای هوای سه درجه بالای صفر است.

وی افزود: احتمال بارش با وجود ابرها در این منطقه وجود دارد و وزش باد نیز شدید تا نسبتا شدید خواهد بود.

اعلام لیست پزشکان مسافر پرواز یاسوج

دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی خود گفت: در هواپیمای تهران - یاسوج تعدادی از همکاران پزشک و پرستار نیز حضور داشتند که برای ارائه خدمت به یاسوج می‌رفتند.

وی افزود: دکتر شاپور یاری پور به همراه همسرشان که پرستار هستند و فرزندشان همچنین خانم فاطمه دالوندی که دانشجوی پزشکی بودند، مژگان نظری دانشجوی پزشکی، دکتر کردی که دکترای روانشناسی داشتند و استاد مهمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بودند، سکینه کاظمی دانشجوی پرستاری، علیرضا جامه‌ای دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران، نرگس خوبانی و فرزندان‌شان که همسر و پسران دکتر دانشی جراح مغز و اعصاب بودند در این هواپیما حضور داشتند.

قائم مقام وزیر بهداشت همچنین گفت: عملیات تجسس در منطقه با بالگردهای اورژانس و سایر نیروها در حال انجام است و در حال حاضر ١٠٠ نیروی اورژانس، ٤٠ آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس در محل حادثه حضور دارند.

 پیام تسلیت بشار اسد به روحانی در پی سانحه سقوط هواپیما

بشار اسد، رئیس‌جمهوری عربی سوریه پیام تسلیتی را خطاب به حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در خصوص قربانیان حادثه سقوط هواپیمای مسافربری ایران، ارسال کرد.

متن پیام به این شرح است:

جناب رئیس‌جمهور حسن روحانی

رئیس‌جمهوری محترم جمهوری اسلامی ایران

با اندوه و حزن فراوان خبر جان باختن ده‌ها تن از قربانیان بی‌گناه را در حادثه سقوط هواپیمای مسافربری ایران در جنوب استان اصفهان دریافت نمودیم.

این جانب به نام مردم سوریه و به نام شخص خود صمیمانه‌ترین مراتب تسلیت و خالصانه‌ترین همدردی‌های خود را به خاطر این حادثه جانگداز به جنابعالی و خانواده‌های داغدیده و مردم برادر ایران ابراز می دارم. از خداوند عزوجل مسئلت دارم  قربانیان حادثه را مغفرت و رحمت واسعه و بستگان شان را صبر و شکیبایی عطا فرماید.

روابط برادرانه ای که دو کشور دوستمان به هم پیوند می زند ملت‌های ما را در حوادث ناگوار و امیدهای خود شریک می سازد و تجربه‌های تاریخی دو ملت ثابت نموده است که می تواننداین حوادث دردناک را پشت سر گذاشته و تلاش برای تحقق آینده‌ای که به آن امید دارند، ادامه دهد. از خداوند قادر متعال مسئلت دارم کشور عزیز شما را از گزندهای بد روزگار مصون بدارد.

 برادرتان بشار اسد

رئیس‌جمهوری سوریه

هواپیمای سقوط کرده از ایمن‌ترین هواپیماهای برد کوتاه جهان است

وزیر راه و شهرسازی گفت که هواپیمای ATR۷۲ متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان که روز گذشته سقوط کرده، از ایمن‌ترین هواپیماهای برد کوتاه در جهان است.

عباس آخوندی که از سوی رییس جمهور، مامور بررسی علل سقوط هواپیمای ATR۷۲ شده است، با ارائه توضیحاتی درباره عملیات یافتن هواپیمای ATR۷۲ که صبح روز گذشته ۵۰ دقیقه پس از پرواز از صفحه رادار محو شده و تاکنون لاشه آن پیدا نشده است، اظهار کرد: تمام نیروهای امداد از نیروهای امنیتی، ارتش، سپاه، هلال احمر و ... در حال فعالیت و عملیات جست‌وجو هستند.

وی افزود: براساس احتمالات، کل منطقه را به سه قسمت تقسیم کرده‌ایم و با توجه به پروازها و هلی‌کوپترهایی که در منطقه حضور دارند، تمام اصفهان را از سمت سمیرم به یاسوج تا ارتفاع ۱۰ هزارپا بررسی کامل کرده‌ایم و تمام شیارها و مناطقی که احتمال سقوط می‌رفته است از مسیرهای اصلی تا مسیرهای آلترناتیو بررسی کرده و صدها عکس گرفته شده است.

طبق اعلام آخوندی، در این منطقه از سمیرم به سمت قله هنوز چیزی دریافت نشده و اکنون در حال بررسی از سمت قله به سمت یاسوج هستیم. گروه‌های زمینی و کوهنوردی برای این عملیات دعوت شده‌اند که همگی استقبال کرده‌اند. همچنین گروه‌های محلی، هلال‌احمر و سایر گروه‌های امدادی بسیج شده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: برای این عملیات از تمام سیستم‌های موجود استفاده خواهیم کرد و خودم هم بازدید شخصی با هلی‌کوپتر از منطقه خواهم داشت.

روز گذشته (۲۹ بهمن) یک فروند هواپیمای ATR۷۲ متعلق به شرکت آسمان که ساعت ۸ صبح فرودگاه مهرآباد تهران را به مقصد یاسوج ترک کرده بود، ۵۰ دقیقه پس از پرواز از صفحه رادار محو شد که از روز گذشته تاکنون تیم امداد و نجات و کوهنوردان در دامنه‌های دنا (به عنوان محل محو شدن هواپیما) در حال جست و جوی لاشه هواپیما هستند.

اردوغان حادثه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج را به روحانی تسلیت گفت

به نقل از روزنامه دیلی صباح، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه روز یکشنبه این حادثه را به حسن روحانی و مردم ایران تسلیت گفت.

اردوغان با طلب مغفرت برای جان باختگان این حادثه تسلیت خود را به حسن روحانی اعلام کرده است.

اردوغان همچنین از اعلام آمادگی ترکیه برای کمک به عملیات جستجو و نجات و نیز بررسی دلیل بروز این حادثه خبر داده است.

آغاز نمونه‌گیری ژنتیکی از خانواده سرنشینان هواپیمای تهران - یاسوج

دکتر مهرداد علی بخشی در این باره گفت: اطلاعات مربوط به تمامی سرنشینان هواپیمای تهران – یاسوج که روز گذشته در ارتفاعات دنا سقوط کرد از سوی سازمان پزشکی قانونی دریافت شده و ما با خانواده این افراد تماس گرفته و از آنان برای اخذ نمونه ژنتیکی دعوت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه این نمونه گیری در مرکز پزشکی قانونی یاسوج انجام می‌شود، گفت: همچنین اگر در تماس با خانواده سرنشینان این هواپیما مشخص شود که آنان ساکن شهرهای دیگری هستند این افراد به مرکز پزشکی قانونی همان استان ارجاع داده می‌شوند تا نسبت به نمونه گیری از آنان اقدام شود.

علی بخشی درباره اینکه چه کسانی باید به پزشکی قانونی مراجعه کنند؟ گفت: کارشناسان پزشکی قانونی با خانواده‌ها صحبت کرده و پس از آن از یکی از اعضای خانواده برای اخذ نمونه دعوت خواهند کرد.

خبر پیدا شدن لاشه هواپیما مشاهدات یک نفر بوده است

مومنی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان در گفت‌وگو با فارس:
اخبار منتشر شده درباره پیدا شدن لاشه هواپیما صرفا مشاهدات یک نفر بوده و قطعی نیست.

لاشه هواپیمای سانحه دیده تهران-یاسوج پیدا شد/تکذیب شد

به دنبال سقوط هواپیمای تهران-یاسوج نیروهای امدادی متعددی به منطقه اعزام شدند که طبق گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد دقایقی پیش لاشه هواپیمای سقوط کرده تهران-یاسوج در محدوده نقل و دنگزلو پیدا شد.

پیدا شدن لاشه هواپیما مشاهدات فردی بوده است

در پی انتشار خبری مبنی بر پیدا شدن لاشه هواپیمای سانحه دیده تهران-یاسوج طبق گفته مومنی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان خبر پیدا شدن لاشه هواپیما تنها یک مشاهده فردی بوده و به طور قطع مشخص نیست.

احتمال دیده شدن لکه سیاه ناشی از سقوط هواپیما در منطقه دنا

چند تیم کوهنوردی در حال اعزام به منطقه مورد نظر هستند تا موضوع را مورد بررسی قرار دهند. موضوع ذکر شده تنها در حد حس و گمان است.

غلام علی اقایی، مدیر روابط عمومی هلال‌احمر سمیرم گفت: کوهنوردان تا ارتفاع 2200  متری رشته کوه دنا بالا رفتند و تاکنون اثری از لاشه هواپیمای سانحه دیده یافت نشده است.

وی افزود: چندین بالگرد نیز در حال جستجو در مناطق احتمالی برخورد هواپیمای سانحه دیده هستند اما تاکنون این جستجو به نتیجه نرسیده است.

سلیمی، بخشدار دنا کوه با اشاره به اینکه تاکنون اثری از لاشه هواپیما یافت نشده است، گفت: خواستار شده ایم موضوع احتمالی یافته شدن اثری از لاشه هواپیما بررسی شود.

کشف لاشه هواپیما مورد تایید نیست/ جستجو ادامه دارد

مرتضی سلیمی درباره اخبار منتشر شده در خصوص کشف لاشه هواپیمای هواپیمایی آسمان در منطقه نوبل اظهار کرد: ما الان در منطقه نوبل هستیم و جستجوها ادامه دارد. همچنان بالگردهای ما در حال پرواز هستند تا محل دقیق سقوط هواپیما را پیدا کنند.

وی با بیان اینکه فعلا نمی‌توان خبر مربوط به کشف لاشه هواپیما را تایید کرد، گفت: جستجوها همچنان ادامه دارد.

همچنین سید علی وفایی مقدم، مدیر کل بحران استانداری کهگیلویه و بویر احمد نیز درباره کشف لاشه هواپیما گفت که این اخبار صحت ندارد و من در پیگیری که از معاون استاندار در منطقه داشتم، این موضوع رد شد.

لازم به ذکر است روابط عمومی اورژانس کشور  نیز خبر کشف لاشه هواپیما را رد کرد و از ادامه عملیات جستجو خبر داد.

حضور۴۰۰ نیروی پلیس برای تسریع عملیات امداد و نجات سقوط هواپیما

به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار "مهدی معصوم بیگی از ادامه فعالیت قرارگاه خدمات "انتظامی-امدادی" پلیس اصفهان برای پیدا کردن هواپیمای مسافربری خبر داد و گفت: از صبح امروز  نیروهای امدادی و ۴۰۰ نیروی پلیس در منطقه جنوبی شهرستان "سمیرم" عملیات جست و جو را آغاز کرده‌اند.

وی ضمن اشاره به اینکه پلیس راه کلیه محورهای اصلی و فرعی منتهی به این منطقه را تحت کنترل قرار داده، افزود: محور "سی سخت-بیده" مسدود است و به گونه‌ای برنامه ریزی شده که تردد برای کلیه خودروهای امدادی و خدماتی تسهیل شود و کلیه محدودیت‌ها تا اطلاع بعدی ادامه دارد.

این مقام انتظامی بیان کرد: همچنین پلیس آگاهی تیم های "دی وی آی" تشخیص هویت را برای شناسایی جان باختگان به شهرستان سمیرم اعزام کرده است.

معصوم بیگی اضافه کرد: تعدادی بالگرد و ۸ پهپاد مجهز به دوربین های تصویر برداری از صبح امروز عملیات جست و جو را آغاز کرده اند.

فرمانده انتظامی استان اصفهان در پایان ضمن ابراز امیدواری برای شناسایی مکان دقیق سقوط هواپیما و با اشاره به کاهش مه و بهبود شرایط جوی از کلیه شهروندان خواست با نیروهای انتظامی و امدادی همکاری داشته باشند و از تجمع و حضور بی مورد در منطقه خودداری کنند تا روند جست و جو با سرعت بیشتری انجام شود.

دعوت از کوهنوردان فاتح اورست

وزیر راه و شهرسازی: علاوه بر بسیج کردن تمامی نیروهای امدادی هلال احمر، ارتش، سپاه و نیروهای بومی و محلی، از کوهنوردان حرفه ای برای بررسی قله ها دعوت شده است.

نورقلی پور: مدیرعامل شرکت آسمان استعفا دهد

رامین نورقلی‌پور نماینده کردکوی و ترکمن در مجلس در جلسه علنی امروز در تذکر شفاهی جلسه علنی امروز (دوشنبه) ضمن تسلیت به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) و تسلیت به بازماندگان حادثه سقوط هواپیمای تهران یاسوج، در تذکر شفاهی به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شرکت هواپیمایی آسمان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه است. به دلیل رخداد این حادثه حداقل انتظار ما این است که مدیرعامل شرکت آسمان به دلیل مشکلات مدیریتی که در این حوزه وجود داشته، استعفا دهد. از وزیر می‌خواهیم در این موضوع وارد شوند.

وی افزود: می خواهم در خصوص مشکل مدیریتی در این حوزه که مستقیما به خلبانان، کارکنان و عوامل پروازی این شرکت فشار وارد کرده متذکر شوم.  در چند ماه اخیر چند نفر از خلبانان باتجربه این شرکت استعفا دادند.

این نماینده مجلس با اشاره به مشکلاتی که در خصوص دستمزد برای خلبانان و عوامل این شرکت وجود داشته، گفت: خلبان عزیز پرواز ATR از متعهدترین و باتجربه‌ترین خلبانان این شرکت بوده است. در این شرکت مسئله‌ای وجود دارد و آن این است که تا زمانی که پرواز به مقصد نرسد و پرواز برگشت وجود نداشته باشد حق پرواز به خلبان پرداخت نمی‌شود.

جزئیاتی از  سقوط هواپیمای ATR-72 تهران به یاسوج

جزئیاتی از  سقوط هواپیمای ATR-72 تهران به یاسوج از زبان اقای افشار کارشناس جمعیت هلال احمر که می گوید منطقه سقوط هواپیما 40 قله بالای 4000متر دارد.

 یکی از محلی‌ها که شاهد سقوط هواپیما بوده است، محل احتمالی سقوط را برای بخشدار توضیح می‌دهد.

تحلیل کاپیتان پاکروان از سقوط پرواز تهران- یاسوج

یک خلبان با سابقه گفت: پیش بینی بنده این است که خلبان هواپیمای تهران-یاسوج به علت طوفان و کولاک شدید و وجود ابرهای بسیار کنترل هواپیما را از دست داده و هواپیما با تکانه‌های شدید در نهایت با کوه برخورد کرده است.

‌"کاپیتان حسن پاکروان" که سابقه 30 سال پرواز را در کارنامه دارد و اکنون خلبان هواپیمای ایرباس 320 است، در گفت وگو با ایسنا، ‌با بیان اینکه یک خلبان قبل از پرواز در هنگام سوار شدن بر هواپیما ابتدا کتاب هواپیما را مطالعه می‌کند، افزود: در این کتاب تمامی سیستم‌ها ‌بررسی  شده و اگر در گذشته دچار نقص فنی شده و تمامی اقداماتی که بر روی آن صورت گرفته مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

تا زمان برطرف کردن نقایص فنی پروازی صورت نمی‌گیرد

وی ادامه داد: اگر نقایص جدیدی بر روی سیستم ظاهر شود، به بخش فنی اطلاع داده می شود تا این نقیصه برطرف شود و سپس پرواز صورت گیرد و اگر قطعه‌ای باید تعویض یابد، تا زمان تعویض‌ پرواز انجام نمی‌شود.

کاپیتان پاکروان با اشاره به اینکه تمامی سیستم‌ها قبل از پرواز به صورت چک لیست مورد بررسی خلبان قرار می‌گیرند، اضافه کرد: در هواپیما هم دو بخش فنی وجود دارد که یک بخش به برق هواپیما و سیستم الکترونیک مرتبط است و بخش دیگر به موتور و بدنه هواپیما که در هواپیماهای روز دنیا معمولأ مشکلات در بخش الکترونیک هواپیماست.

یک خلبان جان خود را دوست دارد

وی با بیان اینکه تا زمانی که خلبان مطمئن نشود هواپیما از هر لحاظ برای پرواز در وضعیت مطلوب قرار دارد، اجازه پرواز نمی‌دهد، زیرا یک خلبان جان خود را دوست دارد، تصریح کرد: بیش از 90 درصد سوانح هوایی به دلیل شرایط جوی یا خطای خلبان صورت می‌گیرد.

کاپیتان پاکروان با اشاره به اینکه بنده سابقه 6 هزار ساعت پرواز با هواپیمای هواپیمای 72ATR را دارم و این هواپیما بسیار مدرن و فول کامپیوتر است، اظهار کرد: این موضوع که می‌گویند هواپیما دارای نقص فنی بوده به هیچ وجه صحیح نیست اما ممکن است در مسیر دچار نقص شده باشد که این موضوع برای هر وسیله الکترونیکی ممکن است، رخ دهد.

وی ادامه داد: بارها پیش آمده که در حین پرواز، هواپیما دچار مشکل شده و طبق دستورالعمل یک خلبان عمل می‌کند و به طورمثال اگر در مسیر یکی از موتورهای هواپیما از کار افتاد طبق دستورالعمل هواپیما با یک موتور و اعلام وضعیت Emergency باید در نزدیک‌ترین فرودگاه بنشیند.

هواپیما ATR هواپیمایی سبک، کوتاه برد و دارای دو ملخ است

این خلبان با تجربه با اشاره به اینکه هواپیما ATR هواپیمایی سبک، کوتاه برد و دارای دو ملخ است و گرفتار در طوفان و کولاک شدید شده است، خاطرنشان کرد: این هواپیما در آن موقعیت ارتفاع خود را از 21 هزار پا به 17 هزار پا کاهش داده که در ارتفاع 14 هزار پا کوه دنا قرار دارد که احتمال برخورد وجود دارد.

وی افزود: اظهارنظرها درباره دلایل سقوط هواپیمای ATR فرضیات اشخاص بوده و کارشناسی نیست. ارتباط رادیویی که هم‌اکنون ثبت شده این بوده که هواپیما در آن نقطه که طبق دستورالعمل ارتفاع را تغییر می‌داد، اطلاع داده است و مرکز کنترل این اجازه را داده است.

کاپیتان پاکروان بیان کرد:‌ اطلاعات جعبه سیاه نشان می‌دهد چه‌اتفاقی قبل از وقوع حادثه روی داده است، اگر جعبه سیاه پیدا شود ظرف 24 ساعت قابل خواندن است.

تجربه می‌گوید این سانحه به دلیل نقص فنی نبوده است

وی با بیان اینکه تجربه می گوید این سانحه به دلیل نقص فنی نبوده و طوفان شدید باعث شده تا کنترل هواپیما از دست خلبان خارج شود، عنوان کرد: در این زمان هواپیما مانند بادکنک از این ور به آن ور می‌رود و احتمال برخورد با رشته کوه‌های در مسیر وجود دارد.

این خلبان با اشاره به اینکه ‌چنین حادثه‌ای را یکبار تجربه کردم که در مسیر دبی با بحرین گرفتار چنین موضوع مشابهی شدم، تصریح کرد: با چشمان خود مرگ را دیدم و کنترل هواپیما از دستانم خارج شده بود و در هوا معلق بودیم.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه یکی از ابهاماتی که در این سانحه بابت عدم تعیین محل وقوع سانحه پس از ساعت‌ها وجود دارد، ابهام در ارسال سیگنال از سوی سیستم ELT یا همان emergency locator transmitter در هواپیمای ATR سانحه دیده است، خاطرنشان کرد: تمامی هواپیماهای مسافربری دارای سیستم ELT یا همان emergency locator transmitter هستند. ELT فرستنده‌ای است که نقطه وقوع سانحه را مشخص می‌کند و ماهواره‌های تجسس و نجات که عمدتا فرانسوی هستند می‌توانند موقعیت وقوع سانحه را دریافت و به عوامل تجسس و نجات اعلام کنند و بر روی دم هواپیما به عنوان امن ترین و سالم ترین مکان در هواپیما پس از برخورد قرار دارد.

چرا ELT این هواپیما فعال نشده برای تمامی فعالین این عرصه دچار ابهام است

پاکروان ادامه داد: وقتی به این سیستم نیروی جاذبه زمین وارد شود و بر روی فرکانس 121.5 که فرکانس بین المللی Emergency است به صورت 360 درجه فعال شده و در کنار آن که ELT هواپیما موقعیت مکانی آن را به ماهواره‌های تجسس و نجات اعلام می‌کنند، حتی هواپیماهای عبوری نیز می توانند سیگنال‌های آن‌ را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه چرا ELT این هواپیما فعال نشده برای تمامی فعالین این عرصه دچار ابهام است و سیستم ELT، باید با ضربه فعال می‌شد اما جای سؤال است که چرا در این حادثه فعال نشده است در صورتی که اگر فعال می‌شد امکان تعیین موقعیت دقیق هواپیما وجود داشت، اضافه کرد: حتی به شرکت سازنده در این خصوص اطلاع داده شده که آن ها احتمال شکستگی آنتن را عنوان کرده‌اند که باید مورد بررسی قرار گیرد اما آنچه مشخص است اگر ELT فعال شده بود به راحتی نقطه حضور هواپیما مشخص بود و می‌شد به راحتی به لاشه آن دست یافت، البته در این خصوص باید کمیته بررسی سانحه نیز نظر بدهد و بررسی‌ها را اعلام کند.

هواپیما ATR فرسوده نبود/ملاک عمر قطعات است

این خلبان در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه اعلام می‌شود سن هواپیما بیش از ۲۵ سال بوده و به تازگی تعمیر شده است و آیا این موضوع بر روی نقص فنی ممکن است موثر باشد یا خیر، اضافه کرد: هیچ سنی برای هواپیما نمی‌توان در نظر گرفت زیرا هواپیماها اورهال شده و در این شرایط تمامی قطعات تعویض و جایگزین می‌شود و آن زمان باید عمر قطعه را بررسی کرد و ملاک عمر قطعات است که در این هواپیما به هیچ وجه چنین صحبت‌هایی صحت ندارد و هواپیما فرسوده نبوده است.

وی در پایان با بیان اینکه تا پیدا شدن جعبه سیاه نمی‌توان در خصوص علت اصلی وقوع این حادثه اعلام نظر کرد، گفت: پیش‌بینی بنده این است که خلبان به علت ‌طوفان و کولاک شدید و وجود ابرهای بسیار کنترل هواپیما را از دست داده و هواپیما با تکانه‌های شدید در نهایت با کوه برخورد کرده است.

لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای تهران-یاسوج



آغاز بارندگی در منطقه سقوط هواپیما؛ از فردا/ جست‌وجوها زمینی ادامه می‌یابد

معاون سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه علی رغم همه تلاش‌ها هنوز محل سقوط هواپیما را نیافته‌ایم، گفت: بر اساس گزارش‌ها از فردا در این منطقه بارندگی رخ خواهد داد اما با وجود وضعیت نامناسب جوی و وسعت منطقه عملیات جستجو را نیروهای پیاده ادامه می‌دهند.

شاهین فتحی درباره آخرین وضعیت جستجو در منطقه احتمالی سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج گفت: هلال احمر تا کنون بالغ بر 42 تیم عملیاتی شامل تیم‌های حرفه‌ای امداد و نجات کوهستان را به منطقه اعزام کرده و از دیروز عملیات جستجو را با همکاری سایر دستگاه‌ها و تیم‌های امدادی از نهادهای نظامی و مردمی انجام می‌دهیم.

امروز هم علی رغم استفاده از پهبادها و بالگردهای مختلف و متعدد برای جستجو هنوز نتوانستیم محل سقوط هواپیما را پیدا کنیم.

بنابر اعلام شبکه خبر، فتحی با بیان اینکه بر اساس گزارشاتی که داریم از فردا در این منطقه بارندگی‌هایی رخ می‌دهد، گفت: قطعا با بروز بارندگی امکان پرواز بالگردها میسر نیست، اما عملیات جستجو را نیروهای پیاده ادامه می‌دهند. بنابراین قطعا عملیات جستجو علی رغم وضعیت نامناسب جوی و وسعت منطقه متوقف نمی‌شود.

photo_2018-02-19_17-22-41.jpg

تعدادی از خانواده های قربانیان سانحه هوایی و مردم محلی با تجمع در مقابل بخشداری دنا کوه از حادثه رخ داده ابراز گلایه کرده و خواستار رسیدگی سریعتر برای روشن این واقعه شده‌اند.


ورود سازمان هوا و فضا برای رصد ماهواره‌ای محل سقوط هواپیما/از ارتش اطلاعاتی دریافت نکردیم

اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از ورود سازمان هوا و فضا به منظور رصد ماهواره‌ای منطقه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج و شناسایی محل دقیق آن خبر داد.

اسماعیل نجار درباره آخرین وضعیت امدادرسانی و جستجو در منطقه سقوط هواپیمای مسیر تهران یاسوج اظهار کرد:
با تسلیت دوباره برای این حادثه و آرزوی صبر برای بازماندگان این سانحه دردناک باید اعلام کنم که عملیات جستجو برای پیدا کردن لاشه هواپیما همچنان در این مناطق ادامه دارد.وی با بیان اینکه طبق گزارش‌ها تا کنون بیش از 60 سورتی پرواز در استان‌های اصفهان و کهگیلویه و بویر احمد برای جستجو در مناطق کوهستانی انجام شده است، گفت: در دومین روز نیز با توجه به پیدا نشدن محل دقیق سقوط هواپیما و نیز تاریکی هوا و بارش شدید برف و مه آلود بودن برخی مناطق، عملیات جستجوی هوایی متوقف شد و از صبح فردا این عملیات از سر گرفته می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در عین حال از ادامه عملیات جستجوی زمینی در این مناطق خبر داد و گفت:

بیش از 120 کوهنورد حرفه‌ای و متخصص عملیات جستجو در نقاط مختلف را انجام می‌دهند. 45 تیم تخصصی امداد و نجات کوهستان نیز از سوی هلال احمر در این منطقه فعال است و این تیم‌ها امشب در نقاط امنی از کوهستان متوقف شده و دوباره فردا عملیات جستجو را ادامه خواهند داد.

نجار با بیان اینکه عملیات جستجو در ارتفاع 4300 متری در حال انجام است اظهار کرد: از سازمان هوا و فضای کشور نیز خواستیم در یافتن موقعیت دقیق سقوط هواپیما با ما همکاری کرده و از طریق رصد ماهواره‌ای به امدادگران کمک کند که البته باید دید با توجه به وضعیت هوا آیا این امکان وجود دارد یا خیر؟.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره اینکه چرا این عملیات طی دو روز به طول انجامیده و تا کنون لاشه هواپیما کشف نشده است؟ گفت: همانطور که گفتم عملیات در ارتفاع 4300 متری در حال انجام است و باید توجه داشت که در این ارتفاع و در این فصل از سال شاهد بارش شدید برف و باران هستیم و علاوه بر آن مه شدید نیز سبب کاهش دید شده است به طوریکه در برخی از نقاط امکان تردد بالگرد وجود ندارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه در فضای مه آلود و در شرایط نبود دید کافی، پرواز بالگرد می‌تواند منجر به سقوط آن شود، افزود: تمام تلاش ما این است که از وقوع حادثه‌ای دیگر پیشگیری کنیم و عملیات جستجو در نهایت ایمنی انجام شود.

وی درباره خبر منتشر شده پیرامون اینکه ارتش مختصات دقیق سقوط هواپیما را در اختیار سازمان مدیریت بحران کشور قرار داده، گفت: چنین چیزی را تایید نمی‌کنیم و هیچ اطلاعاتی در این خصوص به ما داده نشده است.


 فرماندار سمیرم اعلام کرد: قطعاتی از هواپیمای سقوط کرده تهران - یاسوج پیدا شد 

فرماندار سمیرم گفت: طبق اخبار موثقی که از سوی همکاران هواپیمایی آسمان دریافت شده قطعاتی از هواپیما در ارتفاعات 3600 متری مشاهده شده است اما از آنجا که امکان هلی‌برد در شرایط بد جوی وجود ندارد از فردا صبح به صورت دقیق در منطقه مورد نظر جست‌وجو ادامه پیدا می‌کند.

نصرتی در میان مردم تجمع‌کننده در مقابل بخشداری دناکوه اظهار کرد: قبول داریم که صبح امروز تا زمان سوخت‌گیری هلی‌کوپترها و حرکت آنها وقفه‌ای اتفاق افتاد و در این مدت زمان کوتاه و مناسب برای جست‌وجوی هواپیمای سانحه دیده از دست رفت اما بنده به عنوان مسئول باید پاسخگوی شما مردم و نمایندگان باشم و وظیفه من پاسخگویی به شماست.

امروز ارتباط بین نیروهای زمینی و هلی‌کوپترها به دلیل کمبود بی‌سیم نامناسب بود که پیش‌بینی شده است امشب تعداد بیشتری بی‌سیم به منطقه برسد تا کار عملیات جست‌وجو با هماهنگی بیشتری بین نیروهای زمینی و هوایی پیش برود. 12 تیم امدادی امروز بی‌سیم داشتند و تعدادی نیز بدون بی‌سیم در ارتفاعات به جست‌وجو پرداختند.

هشت پهباد از سوی سپاه و هسا (هواپیمایی کشوری) در تمام مناطق احتمالی سقوط هواپیما به پرواز درآمدند و بیش از 1500 قطعه عکس از مناطق جست‌وجو شده گرفتند که عکس‌ها اسکن شده است. ما همه عکس‌ها را به صورت دقیق بررسی می‌کنیم تا اگر کوچکترین ذره‌ای مشاهده شد به جست‌وجوی دقیق‌تر در ناحیه مورد نظر بپردازیم.

نصرتی تصریح کرد: باد شدیدی در ارتفاعات در حال وزیدن است به همین دلیل هلی‌کوپترها نمی‌توانند در منطقه احتمالی قطعات مشاهده شده هواپیمای سانحه دیده فرود بیایند بنابراین نیروها فردا صبح به آن منطقه اعزام می‌شوند.


همچنان اثری از لاشه هواپیما نیست

مرتضی سلیمی: رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر: بنا به اعلام سازمان هواپیمایی، نقاط احتمالی در محل حادثه جست‌وجو شد و متاسفانه لاشه پیدا نشد لذا فردا با تمام توان وارد عمل خواهیم شد.


اعزام سه فروند پهباد ارتش برای تفحص هواپیمای مفقود شده

سه فروند پهپاد مهاجر ۲ متعلق به نیروی زمینی ارتش جهت جست‌وجوی هواپیمای مفقود شده عازم منطقه شدند.
به گزارش ایسنا، سرهنگ شهرام حسن نژاد فرمانده گروه پهپاد نیروی زمینی ارتش به همراه ۱۸ نفر از نیروهای مجرب این گروه با سه فروند پهباد مهاجر ۲ نوین برای شرکت در عملیات جستجوی هواپیمای مفقود شده عازم منطقه شدند.

روز گذشته یک هواپیمای مسافربری در مسیر تهران به یاسوج دچار سانحه هوایی شد و با ۶۶ مسافر و کادر پروازی مفقود گردید.

از لحظه‌ وقوع حادثه تاکنون هیچ نشانه‌ای از این پرنده مشاهده نشده است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: sina.ir/mehrnews.com/farsnews.ir


 SaveSave