دیوان‌ عالی کشور حکم قصاص چشم متهم را نقض کرد
مردی که متهم است در حمایت از برادرش با زدن مشتی محکم به صورت فردی او را کور کرده است، بار دیگر پای میز محاکمه می‌رود

محاکمه فردی که در حمایت از برادرش فردی را نابینا کرده بود

متهم در سال 96 در یک درگیری مرتکب این جرم شده و در یک چوب‌فروشی فردی را کور کرده است. در آن درگیری که چند نفر حضور داشتند مرد جوانی به نام شهرام از ناحیه چشم آسیب دید و به بیمارستان منتقل شد اما چشم چپ وی به‌خاطر شدت جراحات تخلیه شد.

شهرام پس از این ماجرا از دو برادر شکایت کرد و یکی از آنها به نام نوید را در ماجرای کورشدن چشمش مقصر دانست. شاکی گفت: من از مدتی قبل با دو برادر اختلاف مالی داشتم و به‌همین‌خاطر به کارگاه چوب‌بری آنها رفتم تا تسویه‌حساب کنم؛ اما من و دو برادر با هم درگیر شدیم. همان‌موقع چند نفر دیگر هم وارد دعوا شدند و درگیری بالا گرفت. یکباره نوید مشت سنگینی به صورتم زد که موجب تخلیه‌شدن چشمم شد. من از او شکایت دارم. با ثبت این شکایت دو برادر ردیابی و بازداشت شدند و به درگیری با مرد جوان اعتراف کردند.

نوید گفت: من و برادرم در کارگاه چوب‌بری بودیم که شهرام و دوستانش به آنجا آمدند و درگیری را شروع کردند. چند نفر دیگر نیز در این دعوا شرکت داشتند. شهرام با برادرم درگیر بود و دست برنمی‌داشت. من هم به هواخواهی از برادرم با او درگیر شدم؛ البته قصد میانجیگری داشتم و می‌خواستم به دعوا پایان دهم که با مشت به صورت شهرام زدم. اما هرگز قصد کورکردن او را نداشتم. برادر نوید نیز گفت در این ماجرا دخالتی نداشته و ضربه‌ای به شاکی نزده است. به‌دنبال اعترافات نوید وی در شعبه ۸ دادگاه یک استان تهران پای میز محاکمه ایستاد. در آن جلسه شهرام درخواست قصاص چشم را مطرح کرد.

وقتی نوبت دفاع به نوید رسید جرمش را گردن گرفت اما گفت: هرگز قصد کورکردن چشم شهرام را نداشتم و فکر نمی‌کردم ضربه مشتی که به چشمش زدم موجب تخلیه چشم او شود. سپس محمد شمس، وکیل متهم به دفاع پرداخت و گفت پزشکی قانونی در گزارشی اعلام کرده است چشم شاکی قبل از این ماجرا مشکل بینایی داشته و از بینایی صددرصد برخوردار نبوده است. وی به بحث مماثلت در اجرای قصاص اشاره کرد و گفت: امکان اجرای قصاص چشم در صورت رعایت مماثلت و تساوی امکان‌پذیر است؛ اما با توجه به مشکل بینایی شاکی قبل از این ماجرا، به نظر می‌رسد امکان رعایت تساوی میسر نباشد.

این وکیل ادامه داد: به‌نظر در صورت اجرای قصاص چشم که موضعی حساس است امکان سرایت زخم به سایر قسمت‌ها نیز وجود دارد که در این حالت نیز تساوی رعایت نمی‌شود. در پایان جلسه قضات وارد شور شدند و با توجه به درخواست شاکی پرونده، نوید را به قصاص چشم محکوم کردند. با اعتراض وکیل متهم به حکم، پرونده در شعبه هفتم دیوان‌عالی کشور تحت رسیدگی موشکافانه قرار گرفت و قضات عالی‌رتبه با توجه به ایرادهای مطرح‌شده از سوی وکیل متهم، حکم قصاص چشم را نقض کردند. به این ترتیب قرار شد پرونده در شعبه هم‌عرض بار دیگر رسیدگی شود.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه شرق