: اعضای یک شبکه گروگانگیری که با ربودن پسری نوجوان در سه نوبت از خانواده‌اش اخاذی کرده‌بودند، دیروز به تله افتادند.


 

هموطن: اعضای یک شبکه گروگانگیری که با ربودن پسری نوجوان در سه نوبت از خانواده‌اش اخاذی کرده‌بودند، دیروز به تله افتادند.
ساعت 12 ظهر دیروز زنی با مراجعه به کلانتری نبرد به افسر نگهبان اطلاع داد گروگانگیران پسرش را ربوده‌اند و قرار است او تا یک ساعت دیگر برای تحویل دادن پول با آنها قرار ملاقات بگذارد.
پس از اعلام این شکایت بلافاصله تیم ویژه‌یی به سرپرستی سرگرد محمدرضا پروینی تشکیل‌شد و ماموران از مادر گروگان 16ساله خواستند به آدم ربایان بگوید برای پرداخت پول هیچ مشکلی ندارد و می‌تواند در محل قرار حاضر شود. دقایقی بعد فردی ناشناس در تماس با زن میانسال از وی خواست خودش را به پل پنجم بلوار ابوذر برساند. به این ترتیب محل ملاقات تحت پوشش نامحسوس پلیس درآمد، اما آدم ربایان از حضور در آنجا خودداری کردند و طی تماس تلفنی مادر گروگان خود را به محل دیگری کشاندند.
ماموران نیز بلافاصله در اقدامی ‌ضربتی محل دوم را زیر نظر گرفتند ولی این بار هم آدم ربایان در مکان مقرر حاضر نشدند و نشانی سومین منطقه را برای ملاقات به زن میانسال ابلاغ کردند. این بار زمانی که مردی افغان در مکان مورد نظر حضور یافت، ماموران وی را بازداشت و به کلانتری منتقل کردند. خان محمد 21ساله ضمن اعتراف به گروگانگیری، نشانی منزلی را که پسر نوجوان در آنجا زندانی بود به پلیس ارائه داد اما ماموران با حضور در آنجا متوجه شدند آدرس دروغ است. به همین خاطر دوباره به بازجویی از خان محمد پرداختند. وی بار دیگر ماموران را گمراه کرد و نشانی جعلی به آنها داد اما سومین بار متهم اعلام کرد گروگان‌شان در اختیار پسری 14ساله به نام خان میرزا است.
این نوجوان در ساختمانی پنج طبقه در خیابان مسلم کار می‌کرد و طعمه را در همانجا مخفی کرده بود. با افشای این موضوع تیم عملیاتی پلیس به سرعت عازم ساختمان مورد نظر شد و ماموران توانستند ضمن دستگیری خان میرزا، پسر 16ساله را آزاد کنند. در ادامه مشخص شد فرد سومی‌به نام غنچه نیز با متهمان همکاری داشته است. به همین دلیل عملیات ادامه یافت و ساعتی بعد این متهم 17ساله نیز به تله افتاد.

نحوه آدم ربایی
پس از بازداشت سه متهم و آزادی گروگان، ماموران به تحقیق درباره آدم ربایی پرداختند و متوجه شدند پسر نوجوان و خانواده‌اش ساکن کاشان هستند و یک ماه قبل زمانی که پسر 16ساله قصد داشت به محل کارش برود، از سوی مردی به نام داوود اغفال و پس از همراه شدن با وی ربوده شد.
پس از این آدم ربایی، داوود در تماس با خانواده طعمه‌اش برای پایان دادن به غائله، 800 هزار تومان وجه نقد خواست اما پس از دریافت این پول به وعده‌اش عمل نکرد و آزادی پسر نوجوان را به دریافت 400 هزار تومان دیگر موکول کرد. این بار نیز خانواده پسر 16 ساله وجه درخواستی را فراهم کردند ولی باز هم نتوانستند فرزندشان را نجات دهند و به همین خاطر در برابر سومین خواسته آدم ربایان که پرداخت 400 هزار تومان دیگر بود، تسلیم شدند.به رغم اینکه این خانواده در سه نوبت مبلغ یک میلیون و 600 هزار تومان به ربایندگان فرزند خود پرداخت کرده بودند، نوجوان 16 ساله همچنان در اسارت بود و باز هم گروگانگیران که مدعی بودند از کاشان گریخته و به کرمانشاه رفته‌اند، درخواست پول بیشتری کردند. والدین پسر ربوده شده که روزهای پردلهره‌یی را سپری می‌کردند و تا آن زمان برای حفظ جان وی از گزارش دادن واقعه به پلیس اجتناب کرده بودند، این بار درصدد برآمدند راهی کرمانشاه شوند و برای نجات فرزندشان چاره‌یی بیابند اما پیش از این سفر، فرد ناشناسی آنها را به تهران احضار کرد و گفت اگر این بار 500 هزار تومان بپردازند، می‌توانند در پایتخت فرزندشان را تحویل بگیرند. پس از آنکه والدین پسر نوجوان راهی تهران شدند، این بار پلیس را در جریان قرار دادند که به پایان دادن ماجرا منجر شد.

اعتراف
در حالی که سه عضو شبکه آدم ربایی بازداشت شده بودند، آنها تحت بازجویی قرار گرفتند و گفتند ما در آدم ربایی دست نداشتیم و فقط موظف بودیم از این پسر مراقبت کنیم و پول را از خانواده‌اش تحویل بگیریم.
داوود پس از ربودن این نوجوان وی را ابتدا به سیرجان و سپس شیراز منتقل کرد و بعد از آن به تهران آورد. این سه تن در اظهارات‌شان از محل اختفای داوود و این موضوع که آیا او در کاشان از افراد دیگری نیز برای پیشبرد نقشه گروگانگیری کمک گرفته است یا خیر، ابراز بی اطلاعی کردند.
در ادامه پسر ربوده شده تحت بازجویی قرار گرفت و گفت؛ در این مدت که اسیر آدم ربایان بودم آنها من را اذیت و شکنجه می‌کردند و تهدید کرده بودند اگر تلاش کنم از چنگ‌شان فرار کنم، مرا می‌کشند. آنها حتی مرا مورد تعرض نیز قرار دادند.
بنا‌بر‌این گزارش با روشن شدن ابعاد مختلف این پرونده، موضوع به مقام قضایی اطلاع داده شد تا تحقیقات برای دستگیری عضو فراری این باند ادامه پیدا کند.