اظهارات اوباما، در شان یک رئیس جمهور نیست
وزیر دارایی سابق یونان می‌گوید که رئیس جمهوری آمریکا از ریاضت اقتصادی حمایت نمی‌کند و حتی در جریان گفت‌وگو با وی از واژه‌ای استفاده کرده است که در شان رئیس جمهور نیست.

 "یانیس واروفاکیس"، وزیر دارایی سابق یونان در مطلبی برای نیویورکر مکالمه خود با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا را به یاد آورد که در جریان دیدار وی از کاخ سفید مطرح شده بود. اوباما گفته بود که از ریاضت‌ها حمایت نمی‌کند و بحرانی که واروفاکیس در آن گیر افتاده است، درک می‌کند. حمایت اوباما از وزیر دارایی وقت یونان بیش از انتظار بود.

به گفته وی، اوباما گفته بود: "می‌دانم ریاضت اقتصادی مزخرف است". او از این واژه‌ها استفاده کرد که در شان یک رئیس جمهور نیست و معمولا روسای جمهوری چنین سخنانی نمی‌گویند. به گفته این مقام سابق یونان، اوباما بر ناکارآمدی ریاضت اقتصادی تاکید کرده بود.

وی افزود: منظور اوباما این بوده است که ریاضت اقتصادی کارآمد نیست. باعث بدبختی می‌شود و این روند تداوم می‌یابد.

این مقام در پاسخ گفته است که چنین احساس مشابه اوباما را ندارد. این سخنان با حضور جک لو، وزیر خزانه داری آمریکا گفته است که "شما می‌دانید که وزرای دارایی چگونه هستند. آن‌ها بسیار محافظه کارند". حال اعتراف اوباما درباره اینکه ریاضت اقتصادی چندان محبوب نیست، چندان جای تعجب ندارد.از سوی دیگر باید گفت که اوباما به ندرت از خطوط حزبی خود برای اعتراض علیه ریاضت اقتصادی عبور می‌کند.

منبع: ایسنا