ماجرای کتک زدن زنان روستای ذهبدی هرمزگان
هفته گذشته کلیپ و تصاویری از چند زن روستایی منتشر شد که در آن فیلم با نشان دادن کبودی بر بدن خود مدعی بودند پلیس آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده است، مسئله‌ای که البته با واکنش سریع پلیس تکذیب و سپس عذرخواهی شد

ماجرای کتک زدن زنان روستای ذهبدی هرمزگان چه بود؟

روزهای گذشته ماجرای ممانعت مردم بومی روستای ذهبدی بشاگرد از احداث یک نیروگاه خورشیدی در این روستا به جنجالی تبدیل شده و افکار عمومی نسبت به آن واکنش‌های متفاوتی نشان دادند.

ماجرا از آنجایی شروع شد که چند عکس و یک فیلم از زنان یک روستا منتشر شد که در آن صراحتا اعلام می‌کردند مورد ضرب و شتم از ناحیه ماموران انتظامی قرار گرفته‌اند، یکی از زنان نیز مدعی بود علیرغم بارداری، پلیس بی توجه به این مسئله وی را مورد آسیب قرار داده است.

پس از انتشار این کلیپ و عکس‌ها موجی از انتقادات علیه برخورد ناشایست عده‌ای از ماموران پلیس در استان هرمزگان آغاز شد و افکار عمومی خواستار برخورد قضایی با عوامل این مسئله شدند.

انتشار کلیپ و عکس‌ها واکنش سریع معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان هرمزگان را به دنبال داشت، سرهنگ شفیعی در گفت و گو با پایگاه پلیس هرگونه درگیری با مردم در این منطقه را در مرتبه نخست تکذیب و کلیپ و عکس‌های منتشره را ساختگی و فاقد اعتبار دانست.

شفیعی با تأکید بر اینکه درگیری مأموران انتظامی بشاگرد با زنان روستای ذهبدی کذب محض است، عنوان داشت: اقدامات پلیس حسب دستور مرجع قضائی و در چهارچوب قانون صورت گرفته و پروژه مذکور یک پروژه ملی است که به نفع شهروندان شریف بشاگردی و عموم مردم استان است.

سرهنگ سعید شفیعی گفت: در راستای افتتاح پروژه ملی نیروگاه خورشیدی در بشاگرد، چندین مرحله جلسات سخنرانی توسط مسئولان انتظامی شهرستان با اهالی روستای زهبدی در خصوص عدم ایجاد مزاحمت و ممانعت از هر گونه تنش در پیشبرد پروژه ملی برگزار و همچنین با دهیار و شورای اسلامی روستا جلساتی منعقد لیکن گره گشا نبوده است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی هرمزگان با بیان اینکه طی چندین مرحله نیروگاه و پروژه در حال احداث توسط اهالی روستا مورد تخریب واقع شده بود، اذعان داشت: مراتب به مراجع قضائی اعلام و موضوع در شورای تأمین شهرستان مطرح و محرز شد واگذاری زمین جهت یک پروژه ملی و در جهت منافع عموم به صورت قانونی توسط نهادهای مربوطه به آن شرکت واگذار شده است.

وی با بیان اینکه با هماهنگی قضائی دستور شناسایی و دستگیری مزاحمین و افرادی که باعث ممانعت از فعالیت آن پروژه بودند صادر و تیم گشتی و پاسگاه انتظامی جکدان به محل مورد متنازع اعزام شدند؛ افزود: با حضور مأموران عده‌ای قصد ممانعت از اجرای قانون داشتند که در نهایت مأموران جمعیت را بدون هیچ گونه درگیری متفرق کردند.

سرهنگ شفیعی با تأکید بر اینکه تاکنون هیچ گونه شکایتی از مردم در این راستا واصل نشده و در صورت وجود شکایت بررسی‌های لازم صورت می‌پذیرد، اذعان داشت: شبکه‌های معاند با انتشار چنین اخباری قصد تشویش اذهان عمومی و خراب کردن جلوه پلیس خدمتگذار را دارند زیرا هیچ گونه برخوردی توسط ماموران نسبت به اهالی روستا صورت نگرفته و تعدای مغرض و معاند با بارگذاری عکس‌های فاقد اعتبار و کذب در فضای مجازی آن را حربه‌ای قرار داده‌اند تا از آن طریق به خواسته خود برسند.

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی هرمزگان در پایان با تاکید بر این که شهروندان اخبار را از مراجع موثق دریافت کنند خاطرنشان کرد: عاملان انتشار تصاویر شناسایی و اقدامات پلیسی در این راستا در دستور کار ماموران قرار گرفت.

البته این تکذیب با واکنش مردم منطقه و برخی از اهالی رسانه مواجه شد و مورد انتقاد قرار گرفت، چرا که اصل موضوع برخورد فیزیکی با بانوان روستا درست بوده و در اثر بی ملاحظگی تعدادی از ماموران این امر رخ داده بود.

پس از این مسئله امام جمعه بشاگرد به روستای ذهبدی رفت و در جمع مردم حضور یافت تا از آنان دلجویی کند، حجت الاسلام غلامی با تاکید بر اینکه منابع طبیعی هرمزگان اقدام به واگذاری زمینی به صاحبان پروژه احداث نیروگاه خورشیدی کرده است، از واکنش منفی مردم بومی آن منطقه و اعتراض نسبت به این واگذاری‌ها گفته بود.

امام جمعه بشاگرد تاکید کرده که پس از اعتراض مردم نیروی انتظامی تعدادی از مردم از جمله 2 زن را دستگیر کرده است که با وساطت وی این 2 زن آزاد می‌شوند.

حجت الاسلام غلامی بر احقاق حقوق زنان آسیب دیده در این ماجرا تاکید کرده و گفته بایستی حقوق تضییع شده از جانب پلیس و دادگستری به مردم منطقه و خصوصا بانوان آسیب دیده بازگردد.

در فیلم چه چیزی دیده می‌شود؟

زنی که به نظر می‌آید خبرنگار محلی است، دو روز بعد از حادثه به میان مردم روستای زهبدی رفته تا از آنها بپرسد که چه اتفاقی افتاده است. ظاهرا این حادثه دوشنبه ۱۳ بهمن اتفاق افتاده است.

زنان یک به یک مقابل دوربین می‌آیند و ماجرا را شرح می‌دهند. دو نفر از زنان از ضربات پلیس به گردن، پهلو و لگد به کمر می‌گویند. یکی از آن زنان هشت ماهه باردار است و نگرانی دارد که به کودکش آسیب وارد شده باشد.

مادری هم کودکانش را نشان می‌دهد و می‌گوید بعد از دیدن درگیری و شنیدن صدای گلوله دچار تشنج و بیهوش شده‌اند.

پیش از این فیلم ۱۲ دقیقه‌ای فیلم دیگری هم در اینستاگرام منتشر شده بود که بعدا حذف شد.

اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد و با افزایش انتقادات، جانشین فرمانده انتظامی استان هرمزگان به همراه جمعی از فرماندهان ناجا از جمله ریاست بازرسی نیروی انتظامی استان هرمزگان و معاون حقوقی نیروی انتظامی استان هرمزگان با حضور در روستای مورد نظر از اهالی زهبدی دلجویی کردند و به مردم اطمینان دادند این مسئله و برخورد برخی از ماموران بررسی و رسیدگی خواهد شد.

در خصوص این مسئله به وجود آمده ذکر 2 نکته حائز اهمیت است، نکته اول این است که باید پیش از آغاز هر پروژه و طرحی در مناطقی نظیر بشاگرد که معمولا واکنش‌ منفی مردم را به دنبال دارد(چرا که مردم معتقد هستند اراضی متعلق به آنهاست و به صورت آبا و اجدادی به آنها رسیده و دولتی بودن زمین‌ها را قبول ندارند) بایستی نسبت به توجیه مردم و برشمردن ثمرات چنین پروژه‌هایی برای مردم منطقه اقدام شود تا مردم بومی با درکی مناسب از پیشرفت در منطقه به جای مانع تراشی خود نیز در آبادانی منطقه همراهی و همکاری کنند که این مهم قطعا از راه زور و اجبار میسور نیست.

نکته دوم و مهم نحوه مواجهه پلیس و عوامل انتظامی با مردم خصوصا اقشار فرودست جامعه است، پلیس باید در عین قاطعیت و برخورد مناسب با عوامل بر هم زننده نظم عمومی جامعه دارای سعه صدر و رافت اسلامی باشد و در مواقع این چنینی حسب ضرورت با ملایمت بیشتری با مردم برخورد کند تا سبب بروز خدشه بر چهره خدمتگزار پلیس به دست تعدادی از مامورانی که آنان نیز قصد خدمت به کشور را دارند، نشود به همین جهت بهترین راهکار در حال حاضر دلجویی از مردم و برخورد مناسب با عوامل بروز این واقعه ناراحت کننده است و برای آغاز روند احداث نیروگاه خورشیدی نیز باید درک مردم و توجه آنان به پیشرفت منطقه را بالا برد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com