ادامه خدمت سرباز سیلی‌ خورده در خشک‌ شویی
از روز‌ی که علی‌اصغر عنابستانی؛ نماینده مجلس به‌سرباز راهور سیلی زد بیش از یک ماه می‌گذرد، اما حالا خبرها از آن حکایت دارد که این سرباز از یگان عملیات راهور به‌ خشکشویی پلیس راهنمایی و رانندگی منتقل شده است تا باقی‌مانده دوران خدمت خود را آن‌جا سپری کند

ادامه سربازی «عابد اکبری» در خشک‌ شویی پلیس

اقدامی که به نظر‌ می‌رسد برای جلوگیری از حساسیت‌های بیشتر باشد، اما معلوم نیست که برای این سرباز تنبیه باشد یا تشویق؟

در ترافیک سنگین تهران تردد از خط ویژه یک نعمت است، به‌همین دلیل خیلی‌ها وسوسه می‌شوند شانس خود را امتحان کنند تا بتوانند از این امکان بهره ببرند. اما چنین فرصتی قرار نیست به همه برسد، طوری‌که طبق قانون فقط اتوبوس‌های خط ویژه، خودروهای امدادی و برخی خودروهای دیگر با شرایط خاص مانند خودروهای تشریفات وزارت خارجه و ریاست جمهوری آن‌هم با حضور ماشین پیشروی راهور می‌توانند از خط ویژه استفاده کنند.

از این منظر برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی، معمولاً نیروهای راهور که اکثراً سرباز این مجموعه هستند، ابتدا و انتهای این مسیر عاری از ترافیک می‌ایستند و سعی می‌کنند قانون را اجرا کنند. اما با این وجود کم نبوده افرادی که توانسته‌اند با معرفی خود و استفاده از هویت حقوقی‌شان قانون را دور بزنند و درحالی‌که مردم پشت چراغ‌های قرمز و ترافیک، بنزین 3هزار تومانی می‌سوزانند از کنارشان عبور کنند.

شاید علی‌اصغر عنابستانی، نماینده مجلس شورای اسلامی هم برای عبور از ترافیک خسته کننده تهران بود که تصمیم گرفت شانس خودش را برای عبور بدون دردسر از خط ویژه امتحان کند، اما این‌بار سربازی آن‌جا ایستاده بود که فقط قانون و اجرای آن را می‌شناخت نه قانون‌گذار.

ماجرای نمایند مجلس و سرباز راهور از دست‌به‌دست شدن ویدئویی در فضای مجازی شروع شد که حاکی از این بود که عنابستانی، عضو خانه ملت درپی اصرار برای عبور از خط ویژه و ممانعت سرباز عابد اکبری به‌صورت او سیلی زده است. اقدامی‌که بلافاصله با واکنش مردم و برخی از چهره‌های سیاسی و اجتماعی همراه شد و همه از نهادهای مربوطه خواستند که اصل ماجرا را پیکیری کنند، درهمین رابطه بود که بلافاصله همان روز چهارم بهمن‌ماه سال جاری، سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی با صدور دستوری خواستار حمایت از حقوق سرباز وظیفه راهور و پیگیری موضوع از طریق معاونت حقوقی و بازرسی ناجا شد.

با این وجود اگرچه در روزهای ابتدایی گروهی سعی کردند اصل ماجرا را تکذیب کنند، اما با انتشار فیلم مربوط به‌حادثه از طریق دوربین‌های پلیس در خط ویژه دروازه دولت، محلی که این اتفاق در آن‌جا صورت گرفته بود و البته شهادت شاهدان عینی در آن ویدئوی اول، دیگر امکانی برای تکذیب وجود نداشت. از این روی نماینده خاطی با انتشار یک ویدئو در فضای مجازی از سرباز راهور برای اجرای قانون تشکر و درحالی‌که مدعی بود به‌دلیل توهینی که شنیده دست به این اقدام زده، از مردم عذرخواهی کرد.

اما ماجرا این‌جا تمام نشد، افکار عمومی و البته خود مجموعه نیروی انتظامی مصر بودند که با پیگیری قضایی در محاکم مربوطه از حقوق سرباز راهور و پلیس دفاع کنند. از این روی پرونده‌ای تشکیل شد که گاهی سکوت خبری درباره آن سبب شد تا احساس شود این اتفاق هم مانند ماجرای سیلی خوردن پلیس از نماینده مجلس در فرودگاه مهرآباد که قبل‌تر رخ داده بود، بدون پیگیری بیشتر به فراموشی سپرده شود.

اما پلیس به رسانه‌ها گفته که شکایتش پابرجا است. دراین‌باره چند روز قبل سردار سیدکمال ‌هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا در گفت‌وگویی که با خبرگزاری ایسنا داشته درباره آخرین وضعیت پرونده درگیری علی اصغر عنابستانی با سرباز پلیس راهور گفت که: «این موضوع هم اکنون ازطریق مقام قضایی دنبال می‌شود. شکایت ما همچنان پا برجاست و دستگاه قضایی در حال رسیدگی به آن است.»

همچنین سردار حسین ذوالفقاری، معاون انتظامی وزیر کشور هم در گفت‌وگو با ایسنا یادآور شد که «این مسئله بین نیروی انتظامی، مجلس و قوه‌قضائیه است. قرار است موضوع دقیقا بررسی شود و براساس آن‌چه ‌که در صحنه اتفاق افتاده دستگاه قضایی حکم را صادرکند. فرمانده محترم ناجا و مجلس موضوع را پیگیری کردند و بنا شد گزارشی تهیه شود و در نهایت تصمیم‌گیری با سیستم قضایی است.»

در این میان با وجود این‌که به‌گفته پلیس پرونده در محاکم قضایی درحال پیگیری است، حالا یک منبع آگاه به روزنامه همدلی گفته که سرباز اکبری از یگان عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی، جایی که مسئولیت کنترل رفت و آمد روی خطوط ویژه را به‌عهده دارد، جدا شده و به خشکشویی راهور در قرارگاه این سازمان منتقل شده است. مسئله‌ای که به‌نظر می‌رسد کمی عجیب باشد و باید این سوال پرسیده شود که چرا سربازی که قانون را به درستی اجرا کرده حالا باید به خشکشویی منتقل شود؟

البته که یک سرباز هرجایی‌که به او گفته شود خدمت می‌کند، اما وقتی یک نیروی انسانی که بدون درنظر گرفتن جایگاه حقوقی کسی در برابر یک خواست غیرقانونی او اصطلاحاً کوتاه نیامده و با تمام توان قانون را خط به خط اجرا کرده است به خشکشویی پلیس منتقل می‌شود کمی عجیب به‌نظر می‌رسد. طوری‌که شاید همین مسئله سبب دلسرد شدن سایر نیروهای کادر و وظیفه راهور در اجرای بدون چون و چرای قانون شود.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: همدلی