وزیر آموزش و پرورش با بیان این که مخاطبان آموزش و پرورش همه جامعه هستند گفت که بزرگترین فصل مشترک دولت و ملت آموزش و پرورش است.

فانی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان استیضاح خود به دفاع از عملکردش پرداخت.

استراتژی آموزش و پرورش کیفیت بخشی است

وزیر آموزش و پرورش با گرامی‌داشت یاد شهیدان بخصوص 5 هزار فرهنگی شهید و 36 هزار دانش آموز شهید بخصوص 2 شهید بزرگ آموزش و پرورش رجایی و باهنر، آنها را الگوهای مدیریتی و معلمی در آموزش و پرورش عنوان کرد.

فانی با ارائه گزارشی از عملکرد آموزش و پرورش در 22 ماه گذشته یعنی در دوران تصدی‌گری‌اش در این وزارت‌خانه گفت: فرهنگیان یعنی معلمان، مربیان و به طور کلی دست‌اندرکاران آموزش و پرورش ستون فقرات آموزش و پرورش هستند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک دولت و ملت است گفت:‌ به تعبیر مقام معظم رهبری آموزش و پرورش 40میلیون مخاطب مستقیم دارد که شامل 13 میلیون دانش آموز، 26 میلیون اولیا، و یک میلیون فرهنگیان است اما به تعبیر دیگر می‌توان گفت که مخاطبان آموزش و پرورش همه جامعه هستند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش با 105 هزارمدرسه در 752 منطقه آموزشی و با داشتن بیش از 13 میلیون دانش آموز و 1 میلیون همکار فرهنگی بزرگترین نهاد کشور است که در همه جای کشور حضور دارد. ما در طی 22 ماه گذشته حداکثر تلاش را برای این خانواده در سراسر کشور به کار برده‌ایم.

فانی به بیان نکاتی در مورد اقتصاد آموزش و پرورش پرداخت و توضیح داد:‌آموزش و پرورش نهاد سرمایه‌ای ونه هزینه‌ای است از طرف دیگر سهم بودجه آموزش و پرورش در سالهای 92 و 93 و 94 از بودجه کشور به ترتیب 9.1، 10.7 و 11.2 است که نشان می‌دهد در این 22 ماه اخیر سهم آموزش و پرورش از بودجه دولت 2.1 درصد رشد داشته است. این نشان می‌دهد که وزارت آموزش و پرورش در این مدت برای افزایش سهم بودجه‌اش تلاش کرده است.

وی ادامه داد: رشد بودجه آموزش و پرورش در فاصله بین سالهای 92 تا 94 از 5.3 دهم درصد رشد در سال 92 و 24.1 در سال 94 رسیده است که این غیر از هزار و 350 میلیارد تومانی است که دولت برای اجرای رتبه بندی مصوب کرده و یا بودجه‌های اضافی که مجلس به تصویب رسانده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه استراتژی آموزش و پرورش کیفیت بخشی است گفت: در سند تحول نیز استراتژی اصلی کیفیت بخشی مبتنی بر عدالت آموزشی است، پیش از این سیاست‌های 5 گانه‌ای را اعلام کردیم که شامل ساماندهی و بهسازی منابع انسانی، توسعه مشارکت، ارتقای مدیریت آموزشگاهی ، اجرای تدریجی بودجه ریزی عملیاتی و اصلاح نظام مدیریت و برنامه ریزی با تاکید بر تمرکز زدایی است.

فانی رشد کمی و کیفی خدمات آموزشی با تکیه بر عدالت آموزشی را به عنوان یکی از دستاوردهای این وزارت‌خانه در طول 22 ماه تصدی‌گری‌اش در وزارت آموزش و پرورش عنوان و اظهار کرد: در 17اردیبهشت 93 مقام معظم رهبری بر لزوم تهیه نقشه راه اجرای سند تحول نظام آموزشی تاکید کردند که وزارت آموزش و پرورش به دنبال تحقق مطالبه ایشان این نقشه راه را تحلیل کرد و در اسفند سال گذشته به اتمام رساند.

وی با بیان این که نقشه راه اجرای سند تحول مبنای تنظیم برنامه ششم توسعه در بخش آموزش و پرورش خواهد بود گفت: هم زمان با تهیه نقشه راه در سال گذشته، 40 راهکار از 131 راهکار سند تحول در قالب 99 برنامه در آموزش و پرورش اجرا شد. همچنین در راستای انسداد مبادی بی سوادی موفق شدیم که تحت پوشش دانش آموزان ابتدایی از 97.4 در سال تحصیلی 90 – 91 به 98 و نیم درصد در سال جاری برسانیم.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد:‌در راستای اجرای عدالت آموزشی و افزایش افراد تحت پوشش در کشور 110 مدرسه تک دانش‌آموزه داریم یعنی یک مدرسه با یک دانش آموز برقرار می‌شود، همچنین 4 هزار و 800 مدرسه با زیر 5 دانش آموز اداره می‌شود این نشان می‌دهد که دولت و وزارت آموزش و پرورش برای تامین آموزش و اجرای عدالت آموزشی هزینه‌های بالایی را متحمل شده‌اند.

فانی با بیان این که شورای عالی آموزش و پورش برای اولین بار آیین نامه اجرای کلاس‌های چند پایه را به تصویب رساند گفت:‌در این مدت برای اولین بار آین نامه مدارس عشایری و مناطق محروم به تصویب شورای آموزش و پرورش رسید.

به گفته‌ی وی میزان تحت پوشش دانش آموزان در دوره‌ی متوسطه 1 یعنی همان راهنمایی قبلی از 87 درصد در این دولت به94.3 درصد افزایش پیدا کرد. میزان تحت پوشش دانش آموزان در متوسطه 2 از 76 درصد به 82.24 درصد افزایش پیدا کرده است.

وزیر آموزش و پرورش ساماندهی نیروی انسانی را به عنوان یکی از دیگراز اقدامات این وزارت خانه برشمرد و افزود: امسال وزارت آموزش و پرورش در جشنواره بهره وری در کشور به عنوان دستگاه برتر در بهره وری شناخته شد و لوح تقدیر گرفت. کاری که ما به تبع بهسازی منابع انسانی ساماندهی نیروی انسانی داشتیم باعث شد که بیش از هزار میلیارد تومان صرفه جویی صورت گیرد.

فانی ادامه داد: از قبل این صرفه جویی اقداماتی برای فرهنگیان و کیفیت بخشی آموزش انجام شد که بعضی از آنها شامل اجرای مرخصی زایمان 9 ماهه برای بانوان فرهنگی، اجرای بند 5 ماده 65 قانون مدیریت خدمات کشوری در مورد افزایش امتیاز حق شغل همکاران فرهنگی از 800 امتیاز به هزار و 500 امتیاز و برقراری فوق‌العاده شغل مناطق مرزی است.

وی ادامه داد: بیش از یکصد هزار فرهنگی بازنشسته داریم که آنها از حق رتبه شغلی عالی با پیگیری های انجام شده توسط نمایندگان و سازمان مدیریت برخوردار شدند. همچنین در حوزه تامین و تربیت نیروی انسانی نیز در حال حاضر 64 هزار و 600 دانشجو معلم و در 98 پردیس و دانشکده فرهنگیان مشغول تحصیل هستند که موفق شدیم برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان را تدوین و بازنگری در سرفصل دروس کرده و برنامه‌ی جامعه ده ساله منابع انسانی را تامین کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در مورد ادامه فعالیت‌های این وزارت‌خانه گفت: باید از طریق کمیته‌ای که در جلسه غیر علنی هفته گذشته مجلس تشکیل شد بتوانیم راهکارهایی را جهت بهبود معیشت فرهنگیان، مراحل بعدی رتبه بندی فرهنگیان، بیمه تکمیلی آنها ، بازنگری و اصلاح قوانین مورد نیاز برای اجرای سند تحول به عنوان زیر بنای برنامه ششم توسعه و تامین منابع برای اصلاح و بازسازی 35 درصد فضاهای آموزشی و پیگیری تحقق درآمد آموزش و پرورش در قانون اصلاح قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت داشته باشیم.

به گفته‌ی وی باید اقداماتی برای تبدیل به احسنت‌کردن فضاهای آموزشی ، استفاده از مصوبه مجلس بر افزایش منابع آموزش و پرورش، تدوین بسته آموزشی اجرایی به منظور رسیدگی بیشتر به دانش آموزان روستایی،عشایری و مناطق محروم و در نهایت تلاش برای افزایش بخش غیر پرسنلی، در بودجه آموزش و پرورش کرد.

 

منبع: ایسنا